Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg med et enkelt stykke? Skal faktorisere stykket -3x^2 +4, enten ved hjelp av fellesfaktor eller kvadratsetninger. Finner ingen fellesfaktor, og det er vanskelig å finne kvadratroten av -3x^2. Send gjerne pm med hjelp, ellerlegg meg til på msn.

Herr Brun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Begynn med bfisk-ZLatzman faktoriseringen, så det står 1 foran x^2.

2. Løs ligningen x^2-(4/3)=0. Du får to løsninger x=a og x=b.

3. Bruk de to løsningene fra 2 på denne måten (x-a)(x-b). (x-a)(x-b) har samme nullpunkter, og er lik x^2-(4/3).(i følge algebraens grunnteorem eller whatever)

4. -3(x-a)(x-b)=-3x^2+4

a=2/3*3^(1/2) og b=-2/3*3^(1/2)

Du kan sjekke 4. ved å gange ut.

Lenke til kommentar
Matematikk er limet som holder universet sammen. ALDRI har det vært kjedelig.

Matematikk kan være kjedelig. Jeg er ganske interessert i matematikk nå, men husker hvor ekstremt kjedelig det var på barneskolen. Jeg likte matte de to første åra, eller noe, men etter det husker jeg med gru side opp og side ned med "multipliser disse to tallene", "legg sammen disse to tallene" o.s.v.. Det var omtrent som å stable ved. Det var ikke vanskelig, bare tidkrevende og kjedelig. Folk flest kjenner ikke til annet enn denne delen av matematikken, så det er ikke rart at mange hater matematikk. Jeg begynte å like matematikk litt først i 2MX og 3MX da vi begynte med kalkulus. Skikkelig interessant matematikk så jeg ikke før på høgskolen.

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Matematikk kan være kjedelig. Jeg er ganske interessert i matematikk nå, men husker hvor ekstremt kjedelig det var på barneskolen. Jeg likte matte de to første åra, eller noe, men etter det husker jeg med gru side opp og side ned med "multipliser disse to tallene", "legg sammen disse to tallene" o.s.v.. Det var omtrent som å stable ved. Det var ikke vanskelig, bare tidkrevende og kjedelig.

Det er heller ikke matematikk. Det er regning.

Lenke til kommentar
Matematikk kan være kjedelig. Jeg er ganske interessert i matematikk nå, men husker hvor ekstremt kjedelig det var på barneskolen. Jeg likte matte de to første åra, eller noe, men etter det husker jeg med gru side opp og side ned med "multipliser disse to tallene", "legg sammen disse to tallene" o.s.v.. Det var omtrent som å stable ved. Det var ikke vanskelig, bare tidkrevende og kjedelig.

Det er heller ikke matematikk. Det er regning.

regning er vel også en del matematikken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...