Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror også fluidemekanikk kan bli litt vanskelig. Jeg skrev en del om aerodynamikk (det samme som fluidedynamikk egentlig) i 10., men holdt meg unna alt som hadde med matte å gjøre. Det ble for vanskelig.

Du kan kanskje regne på litt sannsynligheter?

En kar som hopper uti før en annen, men svømmer saktere. Hvem kommer først.

Litt mer spennende: I en konkurranse svømmer deltakerne med forskjellig hastighet fra hverandre, og det er forskjell på hvor effektive de er i vendingene. Hvem kommer først i et 50-metersbasseng når det skal svømmes 200m? Hva med et 25-metersbasseng? Du kan også ta med noe med at deltakerne blir X antall % treigere av utmattelse.

Man kan også regne på i hopp, fallhøyde, hastighet ved treff av vannet, hvor mye fart som tapes, og hvor dypt man kommer uten å svømme.

Lenke til kommentar
Er det noen som har tips til avansert matematikk (6'er nivå 10. klasse)  innenfor svømming og alle ting som har med svømming å gjøre (klubb, konk. osv)?

Hva med et livredningsscenario?

Du står på stranda, et stykke til sides for en som trenger hjelp et stykke fra land. Du får oppgitt følgende parametre (som tall for ikke å være for abstrakt):

- løpefart (konstant, for å gjøre det enkelt)

- svømmefart (konstant, for å gjøre det enkelt)

- løpeavstand langs stranda før du er nærmest den som trenger hjelp

- avstand fra strandkanten til den som trenger hjelp.

Saken er at det ikke er optimalt å løpe helt frem til det punktet på stranda som er nærmest den som trenger hjelp, men bør heller skjære av tidligere og legge på svøm. Utregningen er en grei derivasjonssak.

Lenke til kommentar

Har hatt matte tentamen i dag..phew! Endelig ferdig! :)

Tror det gikk ganske bra ;) En 5'er håper jeg på da!

Gikk ca. 12.30. Matte læreren min mener man må sitte helt ut pga. man må øve seg til eksamen. Han sier også at de flinkeste elevene han har hatt i matte satt altid helt til slutt.

Tor også han gir litt karaktere ut i fra når man går egentlig :ermm:, så hvis jeg hadde sittet lengre uten å gjøre noe så er det mulig jeg kunne fått bedre karakter :cry: . Dette skal han vel strengt talt ikke gjøre :hmm:

Endret av Elorfin
Lenke til kommentar
Er det noen som har tips til avansert matematikk (6'er nivå 10. klasse)  innenfor svømming og alle ting som har med svømming å gjøre (klubb, konk. osv)?

Hva med et livredningsscenario?

Du står på stranda, et stykke til sides for en som trenger hjelp et stykke fra land. Du får oppgitt følgende parametre (som tall for ikke å være for abstrakt):

- løpefart (konstant, for å gjøre det enkelt)

- svømmefart (konstant, for å gjøre det enkelt)

- løpeavstand langs stranda før du er nærmest den som trenger hjelp

- avstand fra strandkanten til den som trenger hjelp.

Saken er at det ikke er optimalt å løpe helt frem til det punktet på stranda som er nærmest den som trenger hjelp, men bør heller skjære av tidligere og legge på svøm. Utregningen er en grei derivasjonssak.

Må man kunne derivere for å kunne regne ut den optimale løypen her?

Lenke til kommentar

Jeg (og kameraten min) fikk 6 på muntlig eksamen i matematikk i dag. :D

Både sensor og faglærer virket helt overbeviste og stilte ikke ett eneste spørsmål.

Får feire litt i kveld.

Edit: Glemte å legge til en STOOR takk til Codename_Paragon for en strålende oppgave, selv om jeg måtte droppe derivasjonsdelen.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Kan noen på dette forumet være så snill å hjelpe meg litt her! Jeg skal opp i eksamen i matte 2MX.

Kan dere skrive opp enkelt og oversiktlig om den deriverte og vise med eksempel?

Jeg har en helt anal mattebok som jeg ikke skjønner meg på. Vi hadde om derivasjon for lenge siden, men jeg husker svært lite fra det. Trenger å få det frisket opp :)

Takk :)

Lenke til kommentar
Må man kunne derivere for å kunne regne ut den optimale løypen her?

Jeg har vridd hodet, men ser ingen annen løsning enn derivering for best svar. Det finnes to andre muligheter som numerisk metode (f.eks. iterativ approksimasjon) eller en mekanisk løsning med f.eks. lodd. Mekaniske regnemaskiner har fortsatt sin plass, men kanskje ikke ved eksamen.

Jeg (og kameraten min) fikk 6 på muntlig eksamen i matematikk i dag. :D

Både sensor og faglærer virket helt overbeviste og stilte ikke ett eneste spørsmål.

Får feire litt i kveld.

Gratulerer!

Edit: Glemte å legge til en STOOR takk til Codename_Paragon for en strålende oppgave, selv om jeg måtte droppe derivasjonsdelen.

Bare hyggelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...