nr.4 Skrevet 26. april 2005 Rapporter Del Skrevet 26. april 2005 Oppg:Finn integralet ?e^2x dx Deriver funksjonen f(x) = x^2/x-1 Integralet blir 1/2*e^2x + C. f'(x) = 2x(x-1) - 1(x^2) = 2x^2 - 2 - x^2 over brøkstreken og (x-1)^2 under brøkstreken. Rett meg noen, hvis noe er feil. Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 26. april 2005 Rapporter Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Har akkurat fått dem til selv... Du hadde riktige svar! Endret 26. april 2005 av ptv- Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 26. april 2005 Rapporter Del Skrevet 26. april 2005 Ja, forkorta litt lite, men. Temmelig greie oppgaver det der. Får se om det blir andre boller på heldagsprøve i morgen. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 26. april 2005 Rapporter Del Skrevet 26. april 2005 (endret) f(x) = e^0,09x + 4,23 Finn et uttrykk for f(x) på formen A* e^b*x der A og b er konstanter. Noen som kan hjelpe meg med denne? Edit: Fant det ut selv. Endret 26. april 2005 av Lungemannen Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 13. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2005 noen som gidder å lage 1 eller 2 oppgaver som dere synes man burde klare å løse i 8. kl.? BAre for morro skyld...eheh Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2005 Tatt fra min egen vårtentamen i 8. klasse: 1. En bil kjører 105 km på 1 time og 45 min. Hvilken gjennomsnittsfart hadde den? 2. Addér og gi svaret i femtallsystemet: 431(fem) + 243 (fem) = 3. Tom, Lasse og Geir skal dele 1470 kr. Lasse skal ha dobbelt så mye som Tom og halvparten av det Geir skal ha. Hvor mye får de hver? 4. En steinblokk i en mur har form som et prisme. Lengden er 84 cm, bredden 65 cm og høyden 40 cm. a) Regn ut volumet. b) Steinen har en massetetthet på 3,2 kg/dm³. Finn massen (vekten) til steinen. Rund av til nærmeste 10 kg. 5. 5a - (2b - 3a) + (a-5b) - 2a = Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 13. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2005 Skumle greier! Natt til i går hadde jeg sovet kun 1 time på plenen utenfor skolen. (Vi hadde hatt våkenatt fordi vi er russ.) I mattetimen slet jeg skikkelig med å holde meg våken, og jeg sovnet et par ganger i noen få sekunder. Den ene gangen jeg våknet, trodde jeg at noen tok på meg, den andre gangen så jeg "snøvær" fra TV, og den siste gangen drømte jeg at jeg måtte integrere drapet på Olof Palme fra 1989 til 2005. Da våknet jeg brått! Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 13. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2005 Det verste er at Palme ble drept i 1986. Morsom historie, though. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2005 4. En steinblokk i en mur har form som et prisme. Lengden er 84 cm, bredden 65 cm og høyden 40 cm.a) Regn ut volumet. Form som et prisme???? Hva slags definisjon av prisme opererte dere med i åttende klasse? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2005 4. En steinblokk i en mur har form som et prisme. Lengden er 84 cm, bredden 65 cm og høyden 40 cm.a) Regn ut volumet. Form som et prisme???? Hva slags definisjon av prisme opererte dere med i åttende klasse? Tredimensjonalt rektangel. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) 4. En steinblokk i en mur har form som et prisme. Lengden er 84 cm, bredden 65 cm og høyden 40 cm.a) Regn ut volumet. Form som et prisme???? Hva slags definisjon av prisme opererte dere med i åttende klasse? Tredimensjonalt rektangel. Da så. Anbefaler for øvrig denne siden: http://mathworld.wolfram.com/Prism.html Meget bra referanseside for det meste innen matematikk. Edit: Bilde av et prisme som ikke er et 3D rektangel Endret 13. mai 2005 av JBlack Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2005 Det finnes jo både trekantede og firkantede prismer (sikker flere enn det, òg). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2005 Ut i fra det jeg forstår på Mathworld er et prisme en tredimensjonal figur med minst to parallelle sider. Er det riktig? Folk tenker vel som oftest på trekantprismen (som du viste bilde av) når man snakker om prismer. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 15. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2005 Tatt fra min egen vårtentamen i 8. klasse:1. En bil kjører 105 km på 1 time og 45 min. Hvilken gjennomsnittsfart hadde den? 2. Addér og gi svaret i femtallsystemet: 431(fem) + 243 (fem) = 3. Tom, Lasse og Geir skal dele 1470 kr. Lasse skal ha dobbelt så mye som Tom og halvparten av det Geir skal ha. Hvor mye får de hver? 4. En steinblokk i en mur har form som et prisme. Lengden er 84 cm, bredden 65 cm og høyden 40 cm. a) Regn ut volumet. b) Steinen har en massetetthet på 3,2 kg/dm³. Finn massen (vekten) til steinen. Rund av til nærmeste 10 kg. 5. 5a - (2b - 3a) + (a-5b) - 2a = orker ikke å skrive alle utregningene her, men klarte alle untatt gjennomsnitssfart da jeg har helt glemt dette og den med femtallsytem da jeg ikke har lært noe om dette (tror jeg). HAdde litt prob. nr. 3 også men klarte den. Det jeg har problemer med på tentamener og lignende er at jeg ikke husker hvilke formler og metoder jeg skal bruke for å regne det ut. Ellers så må jeg si at jeg føler at jeg er ganske smart når jeg først vet hvilken formel etc. jeg skal bruke, da går det kjempe bra og jeg klarer det... heheh, *skryte pave* Men uansett, noen som kan friske opp min hukommelse med å fortelle hvordan man regner ut gjennomsnits fart? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2005 For å regne ut gjennomsnittsfart tar du antall kilometer / antall timer. Evt meter / sekund, jeg er litt usikker, men i 8. klasse tror jeg man regner mest med kilometer / time. Først må du finne ut hvor mange timer 1 time og 45 minutter er. 1t + (45/60)t = 1,75t. Deretter tar du kilometer / timer: 105km / 1,75t = 60km/t Hvis man ikke husker formelene er det ofte lettest å tenke benevninger, du vet at fart måles i km/t, og da kan man tenke seg frem til formelen. Lenke til kommentar
ac_phys Skrevet 15. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2005 Husker ikke hvordan det er med fedmtallssystemet, men hvis det kun er n tall fra 1-5, blir vel svaret følgende:??? 431 +243 =1324 Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 15. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2005 ZLatzman: så formelen for gjennomsnittshastighet er: avstand/tid=g-hastighet? ac_phys : hvis det er sånn forstår jeg;) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2005 ZLatzman: så formelen for gjennomsnittshastighet er: avstand/tid=g-hastighet? ac_phys : hvis det er sånn forstår jeg;) Ja. Det står jo egentlig i uttrykket: km/t (eller m/sek for den saks skyld). Egentlig er det formelen for hastighet, men siden vi måler over et lengre tidsrom, blir det gjennomsnittshastighet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 17. mai 2005 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2005 Ut i fra det jeg forstår på Mathworld er et prisme en tredimensjonal figur med minst to parallelle sider. Er det riktig? Folk tenker vel som oftest på trekantprismen (som du viste bilde av) når man snakker om prismer. Men fordi det finnes mange typer prismer, så er oppgaveteksten meningsløs eller ufullstendig. Både parallellogram-prismet og trekant-prismet tilfredstillet mathworlds definisjon som sier omtrent noe slik som: Et prisme er et 3D objekt med flere rette flater (polyhedron) der to av flatene er like store og har samme form (kongruente) flerkanter (polygonale) og de resterende flatene er parallellogrammer. Så både prismet der de to kongruente polygonene er en trekant, og der de er et rektangel, er gyldige iflg. definisjonen. Men også en haug andre med andre flersidede objekt er gyldige. Lenke til kommentar
Doffar Skrevet 6. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg skulle gjerne hatt løsning og forklaring på denne til i morgen tidlig: Nina har en prøve med 8 spørsmål. Hvert spørsmål har 5 svaralternativ. På 7 av spørsmålene utelukker hun 2 av alternativene. Hvor stor sansynlighet er det for at hun klarer nøyaktig 3 oppgaver? --------------- For å hjelpe litt var dette en e)-oppgave og her er d)-oppgaven + løsning. Truls er blank på alle 8 oppgavene, og gjetter på alle sammen, hvor stor sansynlighet er det for at han klarer nøyaktig 3 oppgaver? P(x=3) = 8 nCr 3 * 0,2^3 * 0,8^5 = 0,15 --------------- Tusen takk for hjelpen om noen klarer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå