Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

chart?cht=tx&chl=d \theta betyr bare multiplikasjon?

Er det noen som kan forklare hva den bruken av kjerneregelen går ut på? Går fint med link :)

Nei, chart?cht=tx&chl=\frac{d\omega(\theta)}{d\theta} betyr den deriverte av chart?cht=tx&chl=\omega med hensyn på chart?cht=tx&chl=\theta, det skal ikke leses som en brøk.

Har du lært derivasjon? Kjerneregelen er sentral i derivasjon og brukes når en funksjon kan sees på som en "ytre funksjon" og en "kjerne". For eksempel (2x+4)^2, her er "^2" den ytre funksjonen og (2x+4) kjernen.

Lenke til kommentar

Nei, chart?cht=tx&chl=\frac{d\omega(\theta)}{d\theta} betyr den deriverte av chart?cht=tx&chl=\omega med hensyn på chart?cht=tx&chl=\theta, det skal ikke leses som en brøk.

Har du lært derivasjon? Kjerneregelen er sentral i derivasjon og brukes når en funksjon kan sees på som en "ytre funksjon" og en "kjerne". For eksempel (2x+4)^2, her er "^2" den ytre funksjonen og (2x+4) kjernen.

Haha! Nå følte jeg meg rimelig teit, kjente ikke igjen at det var derivasjon det var snakk om. Trodde bare d var en variabel jeg, og at dette var en annen matematisk regel som også var kalt kjerneregelen. :blush:

Takker for svar da :)

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål.

Har begynt såvidt med fond og aksjer. På torsdag hadde jeg totalt 12.170 kroner (Mine foreldre kjøpte aksjefond til meg i 1997, og de har stått inne siden da (har ingen planer for å selge dem enda). På torsdag hadde jeg altså 7170 kroner i urealisert beløp, altså 12.170 kroner totalt)

På torsdags kveld / fredags morgen gikk det ikke så veldig bra for Oslo børs. Beløpet sank altså til 11.752 kroner. Jeg vil lage en oversikt over dette, og vil finne ut hvor mange prosent det sank, siden torsdag. Dette kan jeg:

11752*100/12170 = 96,56 | 100 - 96,56 = 3,44%

Det sank altså med 3,44%. Men det må da være en mye enklere måte å gjøre dette på? Skal nemlig ha det inn i et excel-dokument, og da er jeg nødt til å ha to celler/ruter, der jeg først regner ut det første mattestykket, og det andre mattestykket i den andre (100 - 96,56)

Håper virkelig dere skjønner hva jeg mener :p

Hvis ikke får dere lese dette:

Altså ... I den første ruten har jeg nå:

=(B3*100/B2), som blir 96,56...

I den andre ruten har jeg: =(100-C3). Må altså ha to ruter, der jeg først regner ut det første mattestykket, og så en annen rute der jeg regner ut det andre. Er det mulig å få alt dette inn i samme mattestykke, slik at jeg slipper å bruke 2 ruter i dokumentet?

Takker og bukker for svar!

Lenke til kommentar

Det funka! Tusen takk! :)

Edit:

Et annet spørsmål, som ikke passer helt inn her, men spør allikevel.

Bruker Google Docs, og når jeg bruker skriver inn =100-(B3*100/B2), blir 3,43xxxxxxx kr. Aner ikke hvorfor det kommer kr bak, men da jeg prøver å trykke på prosenttegnet, blir det plutselig til 343,47%. Noen her som aner hva som er galt her, og hvordan jeg kan få fikset dette?

Endret av stigah
Lenke til kommentar

Du må huske at prosent egentlig betyr en hundredel, altså 1/100 eller 0,01. 100 % betyr egentlig 100 * %, som blir 100 * 1/100 = 1.

Så den faktiske verdien til 50 % er 0,50, for 25 % er den 0,25 osv. Det er med andre ord helt logisk hvorfor regnearket beregner 3,43 til å være 343 %.

Løsningen blir å tenke med prosenter som verdier mellom 0 og 1 (eller over og under ettersom, men du tar poenget).

=1-(B3/B2)

Parentesene er unødvendig i dette tilfellet (ganging, deling skal gjøres før plussing, trekke fra), men de skader ikke. Håper det hjalp!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et uendelig antall realiststudenter kommer inn i en bar og går frem til bartenderen. Den første sier han vil ha en øl. Den andre sier han vil ha en halv øl. Den tredje sier han vil ha en kvart øl. Før den fjerde rekker å si noe, ser bartenderen nedover den uendelige rekken, og sier "dere må virkelig lære å kjenne grensene deres!" og setter to pils på bardisken...

:tease:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hmm... Har et lite problem her:

Jeg har en kuleflate gitt ved chart?cht=tx&chl=x^2 + y^2 + z^2 -64 = 0

og et plan: chart?cht=tx&chl=2x + 2y - z = 18

Jeg skal da finne radiusen og sentrum for skjæringssirkelen.

Jeg tenker slik at dette er jo bare å løse ved å sette likningene lik 0 og deretter sette de lik hverandre og løse ut med kvadratsetningene.

Får da dette:

chart?cht=tx&chl=(x-1)^2 + (y-1)^2 + (z-{1\over2})^2 = 48,25

Dette gir radius chart?cht=tx&chl=sqrt{48,25} og sentrum chart?cht=tx&chl=S:(1,\ 1,\ -{1\over 2})

ELLER??? Dette er tydeligvis feil...

Er det noe jeg helt har glemt nå? Ser jeg på feil ting? Feil i utregning? AH! HJELP!

EDIT: Oppgaven er flyttet til Den enorme matteassistansetråden

Beklager misforståelsen

Endret av Bluebeard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...