Frexxia Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Tallteori går vel bare på høsten? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Det er et godt motargument. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Veldig godt et Har hatt Matte1, Diskret Matte og Matte 3. Nå har jeg Matte 4D og Statistikk. Så er jeg vel ferdig med mine mattefag Det meste av programmering inneholder jo mye av det samme, mtp problemløsing, tenking. Bruker masse matriser i 3d programmering f. eks. Men ja, blir ikke flere rene mattefag. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Ta kryptografifag, da vel! Nok av matematikk innenfor de. :-) Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Kjapt sannsynlighetsspørsmål!! Hvis det finnes 10 brukere av et nett, der hver bruker er på nettet 25 % av tiden, hva er da sannsynligheten for at: Nøyaktig én bruker er på nett Minst én bruker er på nett Håper noen kan friske opp mine mattekunnskaper og forklare fremgangsmåte Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Kjapt sannsynlighetsspørsmål!! Hvis det finnes 10 brukere av et nett, der hver bruker er på nettet 25 % av tiden, hva er da sannsynligheten for at: Nøyaktig én bruker er på nett Minst én bruker er på nett Håper noen kan friske opp mine mattekunnskaper og forklare fremgangsmåte a) b) Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Spør her jeg: Hvor matematisk moden bør man være for å ta MA2201 Algebra? Var en stud.ass. som sa at man egentlig ikke trengte lineær algebra som bakgrunn, noe jeg stusset litt over. Han hadde tatt det som ekstrafag, jobbet de fire siste ukene av semesteret og fått en C. Tenker kaaaaanskje på å ta MA2201 på vårsemesteret, og går førsteåret BMAT nå. Da blir det i så fall ekstrafag, men jeg ser at dette faget danner grunnlaget for de fleste fagene som dreier seg om algebra. Da er det kanskje lurt å ta det litt tidligere enn i fjerde semester? Tar MA1201 nå, og hvis jeg tar MA2201 til våren vil det bli parallelt med MA1201. Eller så kan jeg følge normal progresjon og ta MA2201 det fjerde semesteret. Regner med at jeg på det tidspunktet vil være mer moden ettersom jeg har hatt analyse helt opp til Matte 4K og tre lineær algebra-fag (inkl. lineære metoder). Endret 8. september 2011 av barkebrød Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Du greier helt fint algebrafaget uten store forkunnskaper til lineær algebra. Snakket med en kamerat om det i går, og vi ble enige om at dersom vi hadde startet på nytt hadde vi tatt algebra i andre semester. Du trenger aldeles ikke 4K for MA2201. 4K henger derimot nøye sammen med lineære metoder. Den ene går bare litt dypere inn på det enn den andre og er ikke like regnetung. Det skal nevnes at MA2201 er en helt annen matematikk enn du sannsynligvis er vant med. Det er vel ment som en myk overgang til mer avanserte fag hvor det ikke er noe særlig regning. Du vil se at det er ca en 75-25 fordeling mellom vis at-regn ut hva oppgaver angår. MEN, dersom du tror du klarer det ville jeg absolutt gått for det. Studieprogresjonen for matematikk på NTNU er litt treg. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Ikke om man tar 5 fag hvorav 3 er mattefag. Men det er kanskje bare meg valgte tallteori jeg som ekstraemne første semester. Så får vi se om jeg velger noe andre. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Nei, studieprogresjonen kan en fint gjøre noe med selv. Snakket om slik den er normert. Tar en ekstraemner og 4-5 matteemner per semester går det jo straks noe fortere. :-) Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 wingeer, takker for lærerikt svar! Andresemesteret består som normalt av MA1102, MA1103, MA1202 og Sannsynlighetsregning. Tror du det går bra å ta Algebra som et ekstrafag, eller er det noen av fagene jeg nevnte som kan byttes ut med det uten at dette danner for mye kluss? Vil tro at det egentlig er ganske viktig å få alle fire unnagjort tidlig i graden min... Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) la og finn Vi har et polynom p(x) = x^2 - 5x + 4 Finn eventuele 3x3 matriser som omformer polynomet til en nullmatrise. To artige nøtter ^^ Endret 8. september 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 wingeer, takker for lærerikt svar! Andresemesteret består som normalt av MA1102, MA1103, MA1202 og Sannsynlighetsregning. Tror du det går bra å ta Algebra som et ekstrafag, eller er det noen av fagene jeg nevnte som kan byttes ut med det uten at dette danner for mye kluss? Vil tro at det egentlig er ganske viktig å få alle fire unnagjort tidlig i graden min... Bare hyggelig å overtale andre entusiaster. De tre første du nevner er nødvendige, og du trenger de videre. Sannsynlighetsregning er jeg ikke noe fan av, men ifølge instituttet MÅ du vel ha det før eller senere. Tror faktisk det er lov med bok på eksamen i det faget? Om du har kapasitet tar du algebra som ekstrafag. Det er litt jobb, men det er uten tvil verdt det. I verste fall er det bare å trekke seg før 15 februar dersom det viser seg vanskelig. la og finn Vi har et polynom p(x) = x^2 - 5x + 4 Finn eventuele 3x3 matriser som omformer polynomet til en nullmatrise. To artige nøtter ^^ Haha. Funksjonskomposisjon. Husker jeg knotet med et par av de i MA1101. Morsomt når en får de til, da! Hva mener du her med "omforme"? Hvordan? Ved multiplikasjon? Som input i polynomet? :-) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 bytt ut x med en 3x3 matrise A Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Funksjonskomposisjonssaken kan løses ganske rett frem hvis man lar . Da er og da blir . (Eller uttrykt med x som variabel så er h(x) gitt ved .) I den andre oppgaven må du vel nesten ha 4I i stedet for 4 også da. Isåfall, la . Da er . Dette blir nullmatrisen når , dvs. når k = 1 eller k = 4. Så to 3x3-matriser er i alle fall A=I og A=4I. Hvis det var dette du mente da. Lenke til kommentar
☻☻☻ Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 wingeer, takker for lærerikt svar! Andresemesteret består som normalt av MA1102, MA1103, MA1202 og Sannsynlighetsregning. Tror du det går bra å ta Algebra som et ekstrafag, eller er det noen av fagene jeg nevnte som kan byttes ut med det uten at dette danner for mye kluss? Vil tro at det egentlig er ganske viktig å få alle fire unnagjort tidlig i graden min... Bare hyggelig å overtale andre entusiaster. De tre første du nevner er nødvendige, og du trenger de videre. Sannsynlighetsregning er jeg ikke noe fan av, men ifølge instituttet MÅ du vel ha det før eller senere. Tror faktisk det er lov med bok på eksamen i det faget? Nei, ikke nå lenger. Om du har kapasitet tar du algebra som ekstrafag. Det er litt jobb, men det er uten tvil verdt det. I verste fall er det bare å trekke seg før 15 februar 30. april dersom det viser seg vanskelig. Prøv på MA0301 Elementær diskret matematikk også hvis du ikke har TMA4140 Diskret matematikk nå. Eventuelt se på MA2401 Geometri. Lenke til kommentar
☻☻☻ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Noen som klarer å vise at et integritetsområde uten 1 (unity) bare har 0 som idempotent (a^2 = a)? Hvis det har 1, er det enkelt å vise at bare 0 og 1 er idempotent: a^2 = a => a(a-1) = 0 => (integritetsområde) a = 0 eller 1. Lenke til kommentar
☻☻☻ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) -- Endret 11. september 2011 av ☻☻☻ Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Noen som klarer å vise at et integritetsområde uten 1 (unity) bare har 0 som idempotent (a^2 = a)? Hvis det har 1, er det enkelt å vise at bare 0 og 1 er idempotent: a^2 = a => a(a-1) = 0 => (integritetsområde) a = 0 eller 1. Tar du "Ringer og moduler"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå