Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør her jeg: Hvor matematisk moden bør man være for å ta MA2201 Algebra? Var en stud.ass. som sa at man egentlig ikke trengte lineær algebra som bakgrunn, noe jeg stusset litt over. Han hadde tatt det som ekstrafag, jobbet de fire siste ukene av semesteret og fått en C. Tenker kaaaaanskje på å ta MA2201 på vårsemesteret, og går førsteåret BMAT nå. Da blir det i så fall ekstrafag, men jeg ser at dette faget danner grunnlaget for de fleste fagene som dreier seg om algebra. Da er det kanskje lurt å ta det litt tidligere enn i fjerde semester?

 

Tar MA1201 nå, og hvis jeg tar MA2201 til våren vil det bli parallelt med MA1201. Eller så kan jeg følge normal progresjon og ta MA2201 det fjerde semesteret. Regner med at jeg på det tidspunktet vil være mer moden ettersom jeg har hatt analyse helt opp til Matte 4K og tre lineær algebra-fag (inkl. lineære metoder).

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

Du greier helt fint algebrafaget uten store forkunnskaper til lineær algebra. Snakket med en kamerat om det i går, og vi ble enige om at dersom vi hadde startet på nytt hadde vi tatt algebra i andre semester.

Du trenger aldeles ikke 4K for MA2201. 4K henger derimot nøye sammen med lineære metoder. Den ene går bare litt dypere inn på det enn den andre og er ikke like regnetung.

Det skal nevnes at MA2201 er en helt annen matematikk enn du sannsynligvis er vant med. Det er vel ment som en myk overgang til mer avanserte fag hvor det ikke er noe særlig regning. Du vil se at det er ca en 75-25 fordeling mellom vis at-regn ut hva oppgaver angår.

MEN, dersom du tror du klarer det ville jeg absolutt gått for det. Studieprogresjonen for matematikk på NTNU er litt treg.

Lenke til kommentar

wingeer, takker for lærerikt svar! Andresemesteret består som normalt av MA1102, MA1103, MA1202 og Sannsynlighetsregning. Tror du det går bra å ta Algebra som et ekstrafag, eller er det noen av fagene jeg nevnte som kan byttes ut med det uten at dette danner for mye kluss? Vil tro at det egentlig er ganske viktig å få alle fire unnagjort tidlig i graden min...

Lenke til kommentar

wingeer, takker for lærerikt svar! Andresemesteret består som normalt av MA1102, MA1103, MA1202 og Sannsynlighetsregning. Tror du det går bra å ta Algebra som et ekstrafag, eller er det noen av fagene jeg nevnte som kan byttes ut med det uten at dette danner for mye kluss? Vil tro at det egentlig er ganske viktig å få alle fire unnagjort tidlig i graden min...

Bare hyggelig å overtale andre entusiaster. De tre første du nevner er nødvendige, og du trenger de videre. Sannsynlighetsregning er jeg ikke noe fan av, men ifølge instituttet MÅ du vel ha det før eller senere. Tror faktisk det er lov med bok på eksamen i det faget?

Om du har kapasitet tar du algebra som ekstrafag. Det er litt jobb, men det er uten tvil verdt det. I verste fall er det bare å trekke seg før 15 februar dersom det viser seg vanskelig.

 

la chart?cht=tx&chl=g(x)=\frac{1}{1+x} og chart?cht=tx&chl=h(g(x))=\frac{1}{2+x} finn chart?cht=tx&chl=h(x)

 

Vi har et polynom

 

p(x) = x^2 - 5x + 4

 

Finn eventuele 3x3 matriser som omformer polynomet til en nullmatrise.

 

To artige nøtter ^^

Haha. Funksjonskomposisjon. Husker jeg knotet med et par av de i MA1101. Morsomt når en får de til, da!

Hva mener du her med "omforme"? Hvordan? Ved multiplikasjon? Som input i polynomet? :-)

Lenke til kommentar

Funksjonskomposisjonssaken kan løses ganske rett frem hvis man lar chart?cht=tx&chl=u = g(x) = \frac{1}{x+1}. Da er chart?cht=tx&chl=x = \frac{1-u}{u} og da blir chart?cht=tx&chl=h(u) = \frac{1}{\frac{1-u}{u} + 2} = \frac{1}{\frac{1+u}{u}} = \frac{u}{u+1}. (Eller uttrykt med x som variabel så er h(x) gitt ved chart?cht=tx&chl=h(x) = \frac{x}{x+1}.)

 

I den andre oppgaven må du vel nesten ha 4I i stedet for 4 også da. Isåfall, la chart?cht=tx&chl=A=kI. Da er chart?cht=tx&chl=p(A) = A^2 - 5A + 4I = k^2I^2 - 5kI + 4I = (k^2 - 5k + 4)I. Dette blir nullmatrisen når chart?cht=tx&chl=k^2 - 5k + 4 = 0, dvs. når k = 1 eller k = 4. Så to 3x3-matriser er i alle fall A=I og A=4I. Hvis det var dette du mente da.

Lenke til kommentar

wingeer, takker for lærerikt svar! Andresemesteret består som normalt av MA1102, MA1103, MA1202 og Sannsynlighetsregning. Tror du det går bra å ta Algebra som et ekstrafag, eller er det noen av fagene jeg nevnte som kan byttes ut med det uten at dette danner for mye kluss? Vil tro at det egentlig er ganske viktig å få alle fire unnagjort tidlig i graden min...

Bare hyggelig å overtale andre entusiaster. De tre første du nevner er nødvendige, og du trenger de videre. Sannsynlighetsregning er jeg ikke noe fan av, men ifølge instituttet MÅ du vel ha det før eller senere. Tror faktisk det er lov med bok på eksamen i det faget? Nei, ikke nå lenger.

Om du har kapasitet tar du algebra som ekstrafag. Det er litt jobb, men det er uten tvil verdt det. I verste fall er det bare å trekke seg før 15 februar 30. april dersom det viser seg vanskelig.

 

Prøv på MA0301 Elementær diskret matematikk også hvis du ikke har TMA4140 Diskret matematikk nå. Eventuelt se på MA2401 Geometri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...