Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda... Skal ha heldags i R2 i morgen..

 

Føler meg ganske grønn på kompleks analyse, i det minste delen som har med kompleks integrasjon og å finne residuden til funksjoner. Resten har jeg bare lest meg opp på, så vanskelig er det ikke =)

Det er uten tvil kudos til deg. Hva har du søkt videre? Du kommer jo til å ha et enormt forsprang. Når jeg ser tilbake skulle jeg nesten ønske jeg gjorde det samme selv.

 

8^3x=(2^9x)^1/3

Klarer ikke huske hvordan jeg løser denne... alt or lenge siden jeg hadde matte ._.

Da kan du for eksempel skrive i denne tråden, ettersom den tar for seg assistanse.

Lenke til kommentar

Tenker å gå lur på NTNU. http://www.ntnu.no/studier/mlreal Gir meg en master i realfg, og muligheten til å bli lærer. Åpenbart velger jeg matte og fysikk. Kanskje jeg sper på med litt ekstra mattefag om mulig.

 

Her er alle integralene jeg har funnet, lagret i et hendig lite pdf dokument. Dette kan man skrive ut og kose seg med på flyet, i norsktimen, under middagsbesøk med svigermor, eller andre kjedelige plasser.

 

 

http://www.viewdocsonline.com/document/318q1d

 

http://www.2shared.com/document/ifCbTZn7/Integrals_from_R_to_Z.html

 

håper på noen tilbakemeldinger. Integraler jeg har glemt, rekkefølge som må byttes om. Integraler som ikke stemmer osv.

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok gutta. Har et lite dillemma. Vi skal ha matteprøve heldags denne mandagen og jeg har fått vite to av følgende ting:

 

1) Prøven kan ikke trekke ned.

2) Jeg vil gå ut med en 6'er i T-kurset om jeg får en 6'er på denne prøva.

 

Det er altså snakk om en slags tentamen og den vil berøre alle kappitler vi har hatt om i boka sålangt. Jeg er usikker på om jeg skal ta lettere på den og bare seile ut på 5'ern eller om jeg skal jobbe knallhardt denne helga for å prøve å få frem en 6'er.

 

Så, hva mener dere? Og noen som kanskje kan peke på hvor generell oppgavene kommer til å være?

Lenke til kommentar

Sånn jeg tolker utsagnet, betyr det at du kan vippe opp hvis du gjør det bra, men ikke ned hvis du gjør det dårlig. Sånn gjorde mattelæreren min det for en liten evighet siden..

 

Men problemstillingen er ikke rent matematisk, den er mer et anvendt mikroøkonomisk problem. Du må avveie den marginale nytten av en sekser på den prøven ganget med økningen i sannsynligheten for at du får seks med kostnaden det innebærer å lese i helgen.. Jeg ville ha kjørt knallhardt, det er alltids flere helger senere.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke så ekstremt stort pensum i mattefagene på videregående. Om du har jobbet jevnt burde det ikke kreve så alt for mye å få en god karakter. At tentamen ikke kan trekke ned virker veldig merkelig, jeg ville ihvertfall ikke anta at det er slik.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hei medmatematikere!

 

Har et rimelig enkelt spørsmål, men som jeg ikke klarer å finne ut av. Hva betyr dette tegnet?:

 

>

-

 

 

(det skal egentlig ikke være et så stort mellomrom mellom tegnene. Jeg jobber med ulikheter og må vite hva det betyr, men det står ikke noe sted i boken og jeg klarer ikke å google det heller.)

Lenke til kommentar

Bare litt forklaring rundt tegnet. Du kan betrakte det som en kombinasjon av et større-enn tegn (>) og et likhetstegn (=). Likhetstegnet er satt litt på skrå og den øverste streken overlapper det ene benet i større-enn tegnet.

 

Større enn-tegnet tolker jeg som en megafon eller trakt. Venstre side er den vide enden av trakten/megafonen med noe stort (kraftig lyd). Høyre side er den smale enden av trakten/megafonen og der er det noe smått (munnen).

Lenke til kommentar

Bare litt forklaring rundt tegnet. Du kan betrakte det som en kombinasjon av et større-enn tegn (>) og et likhetstegn (=). Likhetstegnet er satt litt på skrå og den øverste streken overlapper det ene benet i større-enn tegnet.

 

Større enn-tegnet tolker jeg som en megafon eller trakt. Venstre side er den vide enden av trakten/megafonen med noe stort (kraftig lyd). Høyre side er den smale enden av trakten/megafonen og der er det noe smått (munnen).

 

Eller sånn som vi lærte det på barneskolen: Det er en krokodillemunn, som alltid spiser den største "maten" :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...