Matsemann Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380500 Sånn egentlig. 1 Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 log(a) = log(b) <=> a = b. ved å bruke at log(a^b) = b*log(a) kan du først forenkle uttrykket litt: lg(x+2)^2=lgX^4 2log(x+2) = 2log(x^2) log(x+2) = log(x^2) x+2 = x^2 x=-1, =2 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Hva syntes folk her inne om integraler, gjerne litt vanskelige. Er dette gøy og kunne det vært artig å prøve seg på et par litt kompliserte integral ? =) 1 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Integraler er alltid artige. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Så det er greit om jeg poster en del spenstige integral, som jeg syntes hadde artige og kreative løsninger? Flott =) Så har vi alle noe å bryne oss på. Klarer man bare et av disse integralene så er man virkelig dyktig. Om det er stemning for noen lettere, men like gøye oppgaver kan jeg selvfølgelig slenge opp noen slike og =) Gråte og spille banjo vanskelige Endret 9. april 2011 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 (endret) Jasså Nebu...du vil ha grå hår i huet på folk her inne også :-) Den første røver'n din er et Fresnel-integral som vi kan bruke vår venn som utgangspkt; videre: der Endret 10. april 2011 av Janhaa 1 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 I_10 irriterer meg. Jeg greier ikke å finne den rette substitusjonen Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Skrev jo at alle disse integralene var "gråte og spille banjo" vanskelige. Kan gi deg et lite tips da. 1. Bruk substitusjonen asin(x) og acos(x)... Begge er ganske åpenbare 2. Skriv I_10+I_10 3. Se om du kan få noen fine forkortninger og del på 2 for å evaluere integralet. Men ja, alle disse oppgavene er omtrent nydelige i mine øyne ^^ Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Det er mulig hintet var for bra, eller så har jeg rett og slett vært helt elendig, men skal svaret være: Kan skrive utregninga hvis jeg får vite at svaret stemmer, hvis ikke må jeg regne gjennom på nytt. Har jo tross alt fått hint.. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Svaret er riktig den, skal være litt mer difuse i mine neste hint. fint svar. Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Så det er greit om jeg poster en del spenstige integral, som jeg syntes hadde artige og kreative løsninger? Flott =) Så har vi alle noe å bryne oss på. Klarer man bare et av disse integralene så er man virkelig dyktig. Om det er stemning for noen lettere, men like gøye oppgaver kan jeg selvfølgelig slenge opp noen slike og =) Er det ikke slik at slike integral kan løses ved hjelp av fourier transformen? Har mer enn nok med å henge med på skolen enn å regne oppgaver her inne. bruker fourier integralet på partielle diff likninger i undervisninga nå. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Mener at tre av oppgavene kan løses med rekkeutvikling ja. Kontur integrasjon er også nødvendig på noen. Samt noen snedige omskrivninger og substitusjoner. Det eneste som egentlig er felles er vel at ingen av de ubestemte integralene kan skrives med elemtære funksjoner. I_5 er vel den mest åpenbare til fourierserier =) Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Så det er greit om jeg poster en del spenstige integral, som jeg syntes hadde artige og kreative løsninger? Flott =) Så har vi alle noe å bryne oss på. Klarer man bare et av disse integralene så er man virkelig dyktig. Om det er stemning for noen lettere, men like gøye oppgaver kan jeg selvfølgelig slenge opp noen slike og =) denne kan jo rekkeutvikles; kan skrive opp summen, så kan andre fortsette pga symmetri Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Så det er greit om jeg poster en del spenstige integral, som jeg syntes hadde artige og kreative løsninger? Flott =) Så har vi alle noe å bryne oss på. Klarer man bare et av disse integralene så er man virkelig dyktig. Om det er stemning for noen lettere, men like gøye oppgaver kan jeg selvfølgelig slenge opp noen slike og =) denne kan jo rekkeutvikles; kan skrive opp summen, så kan andre fortsette pga symmetri Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Jau, tenkte bare at I_5 var den mest åpenbare siden jeg ikke ser noen andre måter å løse denne på enn rekkeutvikling. I_2 kan derimot løses uten å se på taylorrekka.Derivering under integraltegnet er en artig måte å kunne og... osv... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Men for pokker. Går ikke du på videregående? Så kjenner du til kompleksanalyse og derivasjon under integraltegn? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Joda... Skal ha heldags i R2 i morgen.. Føler meg ganske grønn på kompleks analyse, i det minste delen som har med kompleks integrasjon og å finne residuden til funksjoner. Resten har jeg bare lest meg opp på, så vanskelig er det ikke =) 2 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) For å regne ut kan man se på rundt den reelle aksen og en halvsirkel i det øvre halvplanet. Om man setter , og lar ser man fort at integralet over halvsirkelen blir null (lengden på integrasjonsveien er mens integranden går som , der er vinkelen med den relle aksen, altså mye raskere enn integrasjonsveien unntatt for , men enkeltpunkter har ingen innvirkning). Integranden har en simpel pol i , som ligger på integrasjonsveien. Ergo er og følgelig (triviell siden integranden er odde) og Endret 14. april 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå