Flimzes Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Så lenge du jobber med matten er ikke overgangen veldig stor, om du derimot glir gjennom T1 på kunnskapene du har fra før vil R1 være mye vanskeligere. Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ah, burde være greit nok da. Har svært lite kunnskaper fra før når vi begynner på et nytt kapittel, har bare ikke de store problemene med å forstå det vi lærer. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Matte er det alltid bra å kunne. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Kan noen forklare meg hvorfor man deriverer? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hvorfor? Er du ute etter anvendelser? Det er utallige. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Den deriverte en plass gir stigningstallet til grafen, altså hvor raskt den stiger/synker i et punkt. Stigningstallet er det samme som endringen i det punktet. Har man posisjon som en funksjon av tid, vil den deriverte fortelle hvor fort posisjonen endrer seg, altså fart. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 √4(x-√3) = √8 2x - 2√3 = √8 | √4 = 2 løser opp parantesen 2x = √8 + 2√3 | Flytter over 2√3 2x = √(2*4) + 2√3 | Deler opp √8 2x = √4√2 + 2√3 | √4 = 2 igjen 2x = 2√2 + 2√3 | Deler på 2 x = √2 + √3 | EDIT: Dette kunne vært gjort smidigere: √4(x-√3) = √8 √4(x-√3) = √(2*4) √4(x-√3) = √4√2 x - √3 = √2 x = √2 + √3 Ja, det kunne vært gjort litt lettere ^^ 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Se, jeg klarte det enda lettere.. Målet bør vel være at de man hjelper skjønner hva man har gjort. Å hoppe over ledd når man skal forklare fordi man selv klarer gjør bare at folk detter av. Lenke til kommentar
E6IL Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Litt artig oppgave: Man har tre farger til rådighet. Finn antall forskjellige malte oktaedere når hver sideflate skal males med én av de tre fargene. Oppgitt: Antallet har bare like sifre. Svar: 333 ulike oktaeder. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ok har et lite spørsmål. Jeg får ikke riktig svar! Oppgaven lyder som følger: To biler, A og B, er verdt henholdsvis 180.000 og 150.000 kr. Vi regner med at verdien på bil A synker med 20% og bil B med 15% hvert år. A) Finn ved regning når bil A er verdt 30.000 kr. Har prøvd to stykker, begge feil svar. 180.000-1,20^x=30.000 -1,20^x=30.000/180.000 x*lg-1.20=lg-150.000 lg150.000/lg1,20=x*lg1,20/lg1,20 X= feil svar... Så prøvde jeg: 30.000*1,20^x=180.000 x*lg1,20=180.000-30.000 x*lg1,20=lg150.000 x*lg1,20/lg1,20=lg150.000/lg1,20 x=9,8. Riktig svar er 8 år. Hvordan løser jeg denne? Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) *glem det, misforstod oppgaven Endret 7. april 2011 av medlem-211409 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Om verdien synk med 20% per år er den etter eitt år 80% av startverdien. For å finne ut kor mykje 80% av eit tal er, ganger du talet med 0.8. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Om verdien synk med 20% per år er den etter eitt år 80% av startverdien. For å finne ut kor mykje 80% av eit tal er, ganger du talet med 0.8. Det er snakk om eksponentsialligninger. Litt mer avansert enn som så selv om man kan ta den tunge veien du nevner å regne ut for hvert år Men det ditro sa gav mening, skal prøve med 0,80. Makes sence når den SYNKER med 20 og ikke STIGER. YES DA! Da stemte det! Vet ikke hvordan du misforstod ditro, men det hjalp meg å forstå det! Hehe... Endret 7. april 2011 av Bordplate Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Om verdien synk med 20% per år er den etter eitt år 80% av startverdien. For å finne ut kor mykje 80% av eit tal er, ganger du talet med 0.8. Det er snakk om eksponentsialligninger. Litt mer avansert enn som så selv om man kan ta den tunge veien du nevner å regne ut for hvert år Siden verdien av bilen synker med 20% hver år, er verdien av bilen hver år 80% av det den var året før. Da bør du kunne greie å sette opp eksponentiallikningen som skal til for å løse problemet Edit: Ser jeg var for sein med å svare og at du har fått det til. Bra Endret 7. april 2011 av Raspeball Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Men har enda et spørsmål på samme oppgave. To biler, A og B, er verdt henholdsvis 180.000 og 150.000 kr. Vi regner med at verdien på bil A synker med 20% og bil B med 15% hvert år. C) Når er verdien på de to bilene like? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Om verdien synk med 20% per år er den etter eitt år 80% av startverdien. For å finne ut kor mykje 80% av eit tal er, ganger du talet med 0.8. Det er snakk om eksponentsialligninger. Litt mer avansert enn som så selv om man kan ta den tunge veien du nevner å regne ut for hvert år Men det ditro sa gav mening, skal prøve med 0,80. Makes sence når den SYNKER med 20 og ikke STIGER. YES DA! Da stemte det! Vet ikke hvordan du misforstod ditro, men det hjalp meg å forstå det! Hehe... Poenget mitt var ikkje at du skulle rekne ut år for år, men at du skulle tenkje deg fram til kvifor likninga di var feil. Du har vel forstått poenget, men eg kan skrive ei kort forklaring uansett. Om bilen har ein verdi på kr i utgangspunktet, er verdien etter eitt år . Etter to år er verdien 80% av det den var etter eitt år, altso . Held du fram med den tankegangen finn du , osb. Med andre ord vil verdien etter år vere . For det siste spørsmålet: Set uttrykka for verdien til bilane lik kvarandre, og løys for x. Endret 7. april 2011 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Milktea Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Noen som har noen gode problemer? Gjerne logiske oppgaver av typen der svaret ligger foran rett foran deg hele tiden. Fant denne i dag, løsningen er selvfølgelig elegant når man først ser den. Vedlagt finner du et brett med 6*6 ruter, men to av rutene (markert x) er fjernet/blokkert. o x o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o x o o o o o o o o o o o o o Gitt at du har 17 brikker som hver dekker 2*1 (eller 1*2 om du vil) ruter, er det mulig å plassere brikkene utover brettet slik at alle de åpne rutene fylles? Min løsning: Nei, det er ikke mulig. Tenkt deg at rutene deles inn i to grupper: alle rutene som ligger diagonalt overfor hverandre tilhører samme gruppe (transitiv relasjon, tenk rutemønsteret på et sjakkbrett). De to rutene som er blokkert ligger da i samme gruppe. Vi vet da at en av gruppene består av 16 ruter, men den andre inneholder 18. Hver brikke dekker to ruter og legges enten horisontalt eller vertikalt på brettet. Ut fra definisjonen av gruppeinndelingen er to ruter som ligger ortogonalt overfor hverandre nødvendigvis fra ulike grupper. Av samme grunn vil man etter å ha lagt ut 16 brikker alltid sitte igjen med to åpne ruter fra gruppe. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ja, det kunne vært gjort litt lettere ^^ Kortere, men hverken lettere eller smidigere Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Skal gjøre det Torbjørn Takk for hjelp, dere andre også. Må dedikere denne helga til matte, jeg SKAL ha 6'er på den prøva! Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Ok, logaritmeligning: lg(x+2)^2=lgX^4 Help! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå