Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

√4(x-√3) = √8

2x - 2√3 = √8        | √4 = 2 løser opp parantesen
2x = √8 + 2√3        | Flytter over 2√3
2x = √(2*4) + 2√3    | Deler opp √8
2x = √4√2 + 2√3      | √4 = 2 igjen
2x = 2√2 + 2√3       | Deler på 2
x = √2 + √3          |

 

EDIT: Dette kunne vært gjort smidigere:

 

√4(x-√3) = √8

√4(x-√3) = √(2*4)

√4(x-√3) = √4√2

x - √3 = √2

x = √2 + √3

 

chart?cht=tx&chl= \sqrt 4 \left( {x - \sqrt 3 } \right) = \sqrt 8

 

chart?cht=tx&chl= \left( {x - \sqrt 3 } \right) = \frac{{2\sqrt 2 }}{{\sqrt 4 }}

 

chart?cht=tx&chl= x = \sqrt 3  + \sqrt 2

 

Ja, det kunne vært gjort litt lettere ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok har et lite spørsmål. Jeg får ikke riktig svar!

 

Oppgaven lyder som følger:

To biler, A og B, er verdt henholdsvis 180.000 og 150.000 kr. Vi regner med at verdien på bil A synker med 20% og bil B med 15% hvert år.

 

A) Finn ved regning når bil A er verdt 30.000 kr.

 

Har prøvd to stykker, begge feil svar.

 

180.000-1,20^x=30.000

-1,20^x=30.000/180.000

x*lg-1.20=lg-150.000

lg150.000/lg1,20=x*lg1,20/lg1,20

X= feil svar...

 

Så prøvde jeg:

30.000*1,20^x=180.000

x*lg1,20=180.000-30.000

x*lg1,20=lg150.000

x*lg1,20/lg1,20=lg150.000/lg1,20

x=9,8.

 

Riktig svar er 8 år. Hvordan løser jeg denne?

Lenke til kommentar

Om verdien synk med 20% per år er den etter eitt år 80% av startverdien. For å finne ut kor mykje 80% av eit tal er, ganger du talet med 0.8.

 

Det er snakk om eksponentsialligninger. Litt mer avansert enn som så selv om man kan ta den tunge veien du nevner å regne ut for hvert år :innocent:

 

Men det ditro sa gav mening, skal prøve med 0,80. Makes sence når den SYNKER med 20 og ikke STIGER.

 

YES DA! Da stemte det! Vet ikke hvordan du misforstod ditro, men det hjalp meg å forstå det! Hehe... :thumbup:

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Om verdien synk med 20% per år er den etter eitt år 80% av startverdien. For å finne ut kor mykje 80% av eit tal er, ganger du talet med 0.8.

 

Det er snakk om eksponentsialligninger. Litt mer avansert enn som så selv om man kan ta den tunge veien du nevner å regne ut for hvert år :innocent:

 

Siden verdien av bilen synker med 20% hver år, er verdien av bilen hver år 80% av det den var året før. Da bør du kunne greie å sette opp eksponentiallikningen som skal til for å løse problemet :)

 

Edit: Ser jeg var for sein med å svare og at du har fått det til. Bra :)

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Om verdien synk med 20% per år er den etter eitt år 80% av startverdien. For å finne ut kor mykje 80% av eit tal er, ganger du talet med 0.8.

 

Det er snakk om eksponentsialligninger. Litt mer avansert enn som så selv om man kan ta den tunge veien du nevner å regne ut for hvert år :innocent:

 

Men det ditro sa gav mening, skal prøve med 0,80. Makes sence når den SYNKER med 20 og ikke STIGER.

 

YES DA! Da stemte det! Vet ikke hvordan du misforstod ditro, men det hjalp meg å forstå det! Hehe... :thumbup:

Poenget mitt var ikkje at du skulle rekne ut år for år, men at du skulle tenkje deg fram til kvifor likninga di var feil. Du har vel forstått poenget, men eg kan skrive ei kort forklaring uansett.

 

Om bilen har ein verdi på chart?cht=tx&chl=A_0 kr i utgangspunktet, er verdien etter eitt år chart?cht=tx&chl=A_1=0.8\times A_0. Etter to år er verdien 80% av det den var etter eitt år, altso chart?cht=tx&chl=A_2=0.8\times A_1 = 0.8 \times (0.8 \times A_0) = 0.8^2\times A_0. Held du fram med den tankegangen finn du chart?cht=tx&chl=A_3 = 0.8^3\times A_0, chart?cht=tx&chl=A_4 = 0.8^4\times A_0 osb. Med andre ord vil verdien etter chart?cht=tx&chl=x år vere chart?cht=tx&chl=A_{\footnotesize x} = A_0\times 0.8^x.

 

 

For det siste spørsmålet: Set uttrykka for verdien til bilane lik kvarandre, og løys for x.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode problemer? Gjerne logiske oppgaver av typen der svaret ligger foran rett foran deg hele tiden. Fant denne i dag, løsningen er selvfølgelig elegant når man først ser den. :)

 

Vedlagt finner du et brett med 6*6 ruter, men to av rutene (markert x) er fjernet/blokkert.

 

o x o o o o

o o o o o o

o o o o o o

o o o o x o

o o o o o o

o o o o o o

 

Gitt at du har 17 brikker som hver dekker 2*1 (eller 1*2 om du vil) ruter, er det mulig å plassere brikkene utover brettet slik at alle de åpne rutene fylles?

 

Min løsning:

 

Nei, det er ikke mulig. Tenkt deg at rutene deles inn i to grupper: alle rutene som ligger diagonalt overfor hverandre tilhører samme gruppe (transitiv relasjon, tenk rutemønsteret på et sjakkbrett). De to rutene som er blokkert ligger da i samme gruppe. Vi vet da at en av gruppene består av 16 ruter, men den andre inneholder 18. Hver brikke dekker to ruter og legges enten horisontalt eller vertikalt på brettet. Ut fra definisjonen av gruppeinndelingen er to ruter som ligger ortogonalt overfor hverandre nødvendigvis fra ulike grupper. Av samme grunn vil man etter å ha lagt ut 16 brikker alltid sitte igjen med to åpne ruter fra gruppe.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...