Simen1 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 P, T, R, S. Kan dere ikke bare sette inn tall for variablene? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Også er det viktig å få med at S1+S2 = R1 i de fleste tilfeller (mtp. opptak). Lenke til kommentar
JUL Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 R2 er ofte forutsatt forkunnskaper selv om det ikke er et krav for å komme inn, det kan derfor være vanskelig å følge undervisningen fra starten hvis du ikke har R2 fra før, og du vil ende opp med å jobbe mye mer enn dine medstudenter som har r2 fra før. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Noen som kan har nettressurser, bøker og lignende å anbefale for noen som har lyst til å lære seg matematiske bevis grundig? Ser etter det aller mest grunnleggende. Går selv R1 men føler ikke at jeg ser logikken bak et eneste bevis i pensum nesten. Om det er på norsk eller engelsk går akkurat på det samme. Lenke til kommentar
freerun Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Kudos til deg om du går for full innsikt i matematikken, men ønsker du gode karakterer lønner det seg mer å bare pugge bevisene. Selv på tekniske fag på universitetsnivå blir matematikk behandlet mer som ett verktøy, enn noe man skal få full innsikt i. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Matematikk for tekniske linjer er bare en del av matematikktilbudet på universiteter. 1 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Aaaaaaaahhh. Sist fredag hadde vi en hel dag med matte på skolen. En deilig, sekstimers dag med regning, regning, regning, følge med på ski-nm, regne, regne, regne, høre på musikk og regne, høre på musikk og regne, regne, regne regne. Ingenting er så avslappende som det. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Det er ikke tilfeldigvis noen her som studerer matematikk på universitet og kan si litt om hvor interessant/krevende det er? Endret 1. februar 2011 av barkebrød Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Det er veldig interessant. Det er nok litt krevende. Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Sitter og jobber med formlikhet i 1T matte, og ingen av oss klarer å løse denne oppgaven, og vi har for øyeblikket ikke noen lærer tilgjengelig.5.41 (Sinus matematikk 1t)Linjestykket AB er 13 cm. Et punkt D ligger på AB slik at AD = 4cm. Vi reiser opp en normal i punktet D og plasserer et punkt C på denne normalen. Hvor høyt oppe å normalen må vi plassere punktet C for at trekanten ABC skal bli rettvinklet?Suppekatten Endret 6. april 2017 av Suppekatten Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Tegn opp: AD=4 AB=13 -> DB=9 Tema = formlikhet. Trekanten ACD må være formlik med trekanten ABC og formlik med trekanten BCD. Er de ikke formlike så blir heller ikke den største vinkelen i alle trekantene 90 grader. Det er en forutsetning pga normalen. Du kan dermed sette opp en del ligninger som følge av formlikheten basert på katet 1 (kort) , katet 2 (lang) og hypotenus. k1/h = k1/h Sett inn variable og tall for de ulike trekantene: AD/AC = AC/AB -> 4/AC = AC/13 -> AC*AC = 4*13 -> AC = roten av 52 prøv også k2/h = k2/h f.eks: BD/BC = BC/AB -> 9/BC = BC/13 -> BC2=9*13 -> BC = roten av 117. Og ikke minst sett opp det du skal frem til, nemlig CD: k1/k2 = k1/k2 AD/CD = CD/DB -> 4/CD = CD/9 -> CD2 = 4*9 -> CD = roten av 36 = 6. Endret 4. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Dette er et fysikkrelatert spørsmål, men det er strengt tatt et mattespørsmål. Jeg ser jeg har skrevet i notatene mine at: Nå prøver jeg å tyde disse, men jeg ser ikke helt den siste overgangen der. Det er mulig det er en eller annen smart fysikkbetraktning, men jeg tror ikke det for da hadde jeg nok notert ned hva det var. Edit. Jeg har funnet ut av det selv nå. Bruker bare delvis integrasjon to ganger... Endret 24. februar 2011 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Dette er vel Ehrenfests teorem: Endret 24. februar 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Indeed, det ser slik ut. Ser også at jeg har glemt en derivert i den første posten min. Endret 24. februar 2011 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Taraldb Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) noen som raskt kan forklare forkjellen på symbolsk og numerisk integrasjon? EDIT: Nevermind klarte å forklare det til læreren alikevell Endret 25. februar 2011 av Narils Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Litt artig oppgave: Man har tre farger til rådighet. Finn antall forskjellige malte oktaedere når hver sideflate skal males med én av de tre fargene. Oppgitt: Antallet har bare like sifre. Lenke til kommentar
icedhazzard Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hey! sitter med et forbanna stykke her, som jeg absolutt ikke klarer å få til; er det noen som kan hjelpe meg med dette? "rotenav"4(x-"rotenav"3)="rotenav"8 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Litt artig oppgave: Man har tre farger til rådighet. Finn antall forskjellige malte oktaedere når hver sideflate skal males med én av de tre fargene. Jeg tipper det har med algebra å gjøre. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) √4(x-√3) = √8 2x - 2√3 = √8 | √4 = 2 løser opp parantesen 2x = √8 + 2√3 | Flytter over 2√3 2x = √(2*4) + 2√3 | Deler opp √8 2x = √4√2 + 2√3 | √4 = 2 igjen 2x = 2√2 + 2√3 | Deler på 2 x = √2 + √3 | EDIT: Dette kunne vært gjort smidigere: √4(x-√3) = √8 √4(x-√3) = √(2*4) √4(x-√3) = √4√2 x - √3 = √2 x = √2 + √3 Endret 5. april 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Hvordan er overgangen fra 1T til 1R på videregående? Glir selv rimelig lett gjennom 1T, med poengsummer svært nært 6 på nesten alle prøver (irriterende nok klarer jeg aldri det siste halve poenget som skal til for 6), men sitter her egentlig å lurer litt på hvorfor jeg har valgt 1R til neste år. Det er vel for å holde "alle dører åpne", men akkurat nå vipper jeg mot jusstudier etter videregående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå