Matsemann Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Så det som et bevis på at 1=0. Helt på trynet så klart, men litt gøy. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Blasfemi! Annet tema: Er det noen her som vet hvorfor funksjonen Blir brukt for å representere normalfordeling istedenfor ? Denne funksjonen, samt dens deriverte, ligner veldig på den førstnevnte funksjonen, samt dens deriverte. I tillegg er den integrerte av den sistnevnte lik mens førstnevntes integrerte ikke er en elementær funksjon. Det er sikkert en veldig god grunn til dette, som jeg ikke helt har fått med meg. EDIT: Tenkte meg litt om og kom på noen gode grunner til å bruke førstnevnte framfor siste, men kom gjerne med noe konkret om dere har det Endret 21. desember 2010 av barkebrød Lenke til kommentar
supersterk Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Hvilken trigonometrisk identitet brukes her: 1-cosx = 2 sin2(x/2) Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 og der du lar 1 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Jeg har drevet veldig lite med bevisføring, men ønsker og må nå få god teknikk og struktur inn i fingrene. Nedenfor kommer et basalt eksempel, men jeg vil gjerne ha kritikk på stilen, og ikke minst gyldigheten. Theorem. Hvis ulike null slik at , er enten både eller både . Bevis. Anta at holder, og for kontradiksjons skyld at og . Hvis , er , eller med andre ord at , en selvmotsigelse. Tilsvarende, hvis , er , det vil si , like absurd. Identisk resultat for antitesen og medfører totalt sett at det kan ikke være slik at og eller og . Derfor er både eller både . □ Endret 22. desember 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Vær eksplisitt og "up front". Fortell hva slags bevis det er (direkte, kontrapositivt, motsigelse, induksjon, tilfeller, etc). Utnytt muligheten du har for å strukturere beviset. Bruk punkter eller nummerering når du får flere tilfeller. Slik jeg tolker det, så ligner det mest på et motsigelses bevis. Men da mangler du antagelsen om at , og du burde også gjort det klart at antagelsene ble gjort for motsigelse. Dersom det faktisk er ment som et kontrapositivt bevis, så blir antagelsene riktig, men da er du ikke ute etter å finne en motsigelse, men å konkludere med at at . Endret 22. desember 2010 av peterbb Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Flott, takk for kommentarene. Jeg har oppdatert innlegget i et forsøk på forbedring. Og det var ment som kontradiksjonsbevis, ja. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Blasfemi! Annet tema: Er det noen her som vet hvorfor funksjonen Blir brukt for å representere normalfordeling istedenfor ? Denne funksjonen, samt dens deriverte, ligner veldig på den førstnevnte funksjonen, samt dens deriverte. I tillegg er den integrerte av den sistnevnte lik mens førstnevntes integrerte ikke er en elementær funksjon. Det er sikkert en veldig god grunn til dette, som jeg ikke helt har fått med meg. EDIT: Tenkte meg litt om og kom på noen gode grunner til å bruke førstnevnte framfor siste, men kom gjerne med noe konkret om dere har det Fordi den første er lik en normalfordeling, noe den andre ikke er. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Bevis. Anta at holder, og for kontradiksjons skyld at og . Litt pirk, men du antar alt det for kontradiksjons skyld, ikke bare det siste. Hvis , er . eller med andre ord at , en selvmotsigelse. Her har du mulighet for å være mer eksplisitt. Mulig jeg er pedantisk, men jeg synes «eller med andre ord» blir både litt tvetydig og feil. Referere du til hele implikasjonene, eller bare konklusjonen? Det er vel naturlig å tolke det som «eller ekvivalent:» (?), men de to påstandene er ikke ekvivalente. Har forsåvidt lånt "Lambda Calculus: Its syntax and semantics" som julekos. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) God jul, folkens! *skryte av mine umenneskelig flotte bakverk* Endret 23. desember 2010 av Henrik B 3 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 God jul, folkens! *skryte av mine umenneskelig flotte bakverk* tøff den, god jul... Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 ROMVINKEL Under hvilken romvinkel ser vi solen fra jorden? Solens diameter er 1.39*109 m. Avstanden fra jorda til sola er ca 1.5*1011 m. Er da Ω = π(1.39*109/2)2/4π(1.5*1011)2 = 5.4*10-6 en god tilnærming til romvinkelen? Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Ja, jeg fant ut at total romvinkel rundt enhetskulen er , så det stemmer! Thank you! Men da lurer jeg på hvilken faktor c for optisk konsentrasjon som er nødvendig for at en observatør på jorden skal se sola lyse over , hvor hs står for "half space". Er det så enkelt som ? Endret 7. januar 2011 av ape i båt Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Elementær sannsynlighetsregning: En familie har to barn hvor vi antar at sannsynligheten for jente eller gutt er lik. Finn sannsynligheten for at familien har 2 gutter, gitt at det er minst 1 gutt. Faglærer opererte her med 4 utfall i utfallsrommet (dvs gjorde forskjell på parene (gutt, jente) og (jente, gutt)), men vi var korttenkte og foreslo at det kanskje er like rett å si 3: {0 gutter, 1 gutt, 2 gutter}. De to valgene gir de enkle resultatene 1/3 og 1/2. Endret 13. januar 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) "...gitt at det er minst 1 gutt." Hva menes med det? Slik jeg forstår det så vet vi at familien har 2 barn. Ett av dem er en gutt. Det er like stor sannsynlighet for gutt og jente. Dermed kan de enten ha en gutt og en jente, eller en gutt og en gutt. altså det er 2 utfall i utfallsrommet og sannsynligheten er 1/2. Endret 13. januar 2011 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg ville nok sett på de tre mulighetene {0 gutter, 1 gutt, 2 gutter}, men det har da virkelig ikke så mye å si. Mulig jeg misforstår den siste setningen din, men svaret er 1/3. Hvis du får 1/2 på noen måte har du gjort feil, men ikke fordi du velger å se på det alternative utfallsrommet ditt, som er helt gyldig. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Hahaha, oiisann, har hatt sammenhengende med forelesninger i 8 timer, - hodet oppdaterte ikke vektingen av utfallene! Flause Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) "...gitt at det er minst 1 gutt." Hva menes med det? Slik jeg forstår det så vet vi at familien har 2 barn. Ett av dem er en gutt. Det er like stor sannsynlighet for gutt og jente. Dermed kan de enten ha en gutt og en jente, eller en gutt og en gutt. altså det er 2 utfall i utfallsrommet og sannsynligheten er 1/2. Det var ment som "minst én gutt blant barna". hockey500 har tenkt riktig, men jeg tror du ikke tar hensyn til "minst én". Det er litt flere måter å tenke på, men hvis din tankegang benyttes, må du ta hensyn til at sannsynligheten for gutt/jente endres siden du beveger deg inn i et innskrenket utfallsrom der sannsynligheten for jente er 2/3 og -gutt er 1/3. Endret 13. januar 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå