Frexxia Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Men den integranden er ikke odde. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Jo, det er den. Bare ikke om origo? Endret 17. desember 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Definisjonen på ein odde funksjon er at f(x) = -f(-x), og det stemmer ikkje for den integranden. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Den definisjonen tar jo bare hensyn til at funksjonen oppfører seg odde om origo. Jeg ser at integralet umulig kan bli 0, men det er fordi det integreres symmetrisk om nettopp origo, som funksjonen ikke er odde om. Hadde en hatt reelle grenser, med midtpunkt lik punktet der funksjonen er odde om, ville det vel blitt 0? Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg begynner å bli litt rusten på matematikk og trenger litt hjelp relatert til "beat frequencies". De kildene jeg har funnet viser bare summen av to sinuser med samme amplitude: , hvor og . og er relativt like, slik at den første faktoren i høyre side er den høyfrekvente "bærebølgen" og den andre faktoren er det "modulerende signalet". En annen trigonometrisk identitet sier at kan skrives på formen . Jeg er ute etter å finne det den modulerende faktoren i det mer generelle uttrykket , som jeg regner med at kommer til å være en noe mer komplisert funksjon. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg lurer litt på hvordan indre vektorprodukt er definert. Jeg har kommet frem til at to definisjoner er likefullt mulige, den ene er en vektor v som multipliseres med den transponerte, altså at a=vvt slik at en ikke gjør unødvendige utregninger. Den andre er at (xi+yk+zj+...)(xi+yk+zj+...), og alle vektorene står normalt på hverandre, og dermed gjør at ij=0? Eller er det en tredje, som bare sier at 'sånn er det'? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Edit: Jeg leste ikke spørsmålet godt nok. Endret 18. desember 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Den første. Den andre er bare en omskriving av v til en lineær kombinasjon av vektorene i, j og k(akkurat som at 5 kan skrives om til 2 + 3), for deretter å bruke det samme indreproduktet som i den første (utnytter at indreproduktet er lineært). Den andre notasjonen din er egentlig feil, ettersom f.eks. i og j ikke er kompatible for multiplikasjon. Du må fortsatt skrive (xi+yk+zj+...)(xi+yk+zj+...)T Egentlig tror jeg det er like vanlig å definere indreproduktet, som bare er en funksjon(al) av to vektorer, slik (fra wikipedia): . Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Er det noen her med kunnskap innen kompleks matematikk? Jeg har lest litt om det i det siste, men finner ikke noen kilder på nettet som forklarer for eksempel Eulers formel (på en måte som gjør at jeg forstår det ) eller hvordan man framstiller komplekse funksjoner grafisk. Noen som har noen gode linker? EDIT: Eventuelt forslag til bøker man kan låne/kjøpe Endret 19. desember 2010 av barkebrød Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Eulers formel kommer fram ved å se på Taylorrekkene til exp, cos og sin. Det er ganske trivielt (hvis vi ser bort fra å definere hva ekponent med i betyr): 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) http://www.math.toronto.edu/mathnet/questionCorner/epii.html Leste jeg for ikke så lenge siden. Forklarte meg ganske greit hvorfor det kan skrives som det kan, og hvorfor det faktisk kan bli et negativt tall (-1). Den forklarer det med Taylorrekker andre veien. Altså, denne går på selve identiteten, men kan følge rekkeutviklingen for det. Endret 19. desember 2010 av Matsemann 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Komplekse funksjoner krever egentlig at du tegner opp to forskjellige komplekse plan. Det ene hvor du tegner bildet, og det andre hvor du tegner domenet. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) @Matsemann: Likte linken din veldig godt. Burde nok sette meg mer inn i Taylorrekker før sammenhengene går helt opp for meg, men den siste delen med de deriverte og sånt ga en aha-opplevelse. @Wingeer: hmm, fordi input-verdien, et komplekst tall, kan uttrykkes i planet, noe output-verdien antakelig også kan siden den også vil bli et komplekst tall? Endret 21. desember 2010 av barkebrød Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Eulers formel kommer fram ved å se på Taylorrekkene til exp, cos og sin. Det er ganske trivielt (hvis vi ser bort fra å definere hva ekponent med i betyr): Det kan gjøres enda mer elegant hvis du uttrykker cosinus og sinus som: Faktisk blir de fleste sammenhenger mellom cosinus og sinus, samt mange integraler, mye enklere å løse med denne omskrivningen. Endret 21. desember 2010 av -trygve Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jo, men du bruker sirkellogikk her ... Du kan ikke vise Eulers identitet ved å benytte noe som er basert på Eulers identitet. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Både ja og nei; denne måten å skrive cos og sin på kan like gjerne bevises gjennom rekkeutviklingen som gjennom Eulers identitet. Og det viktigste poenget mitt er uansett at når du først har etablert denne måten å skrive cos og sin på, så trenger du ikke å huske på alle mulige trigonometriske setninger lenger. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Ja, formuleringene er ekvivalente, men når etableringen av identiteten var situasjonen her, vil jeg si det er mindre instruktivt å benytte din metode, da den allerede har en "skjult" rekkeutvikling i bakhånd. De to trigonometriske identitetene er svært kjekke å kunne, ja! Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 1+1+1+...=-1/2 Oh my! Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Noen tips til denne rekka her ? Skal være et uttrykk for undersummen av funksjonen mellom 0 og 1. Klarte å få vekk summtegnet, men da stod jeg igjen med en vanskelig grense ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå