fenderebest Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Om man virkelig skal kverulere er det teknisk sett ingen funksjon før man har angitt to mengder slik at funksjonen går fra mengde X til mengde Y. Det er dette som er den formelle definisjonen på en funksjon. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Selv når to mengder (her vil det være nærliggende å tro at hvor ) er bestemt er det fortsatt ekstremt mange funksjoner som tilfredsstiller ligningen. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Joda det var egentlig ment som kverulering rundt påstanden at: Er en funksjon, men selvfølgelig kan man si at disse mengdene er implisitt når man ikke spesifiserer dem. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Dette er en funksjon også kjent som Newton's 2. lov med m=1, og v=x, og vi integrerer over tid, skulle ikke være for vanskelig å skjønne. Du sier med andre ord at akselerasjonen er en funksjon av farten v. Samtidig påstår du at dette er Newtons andre lov.. Finn én feil.. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 hvor ) *pirk* Vil vel tro du mener *pirk* Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Det er uansett feil symbolbruk for inklusjon. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Tenker du på at man skal skrive ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Det har du selvfølgelig rett i. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Ja se her alle matematikere, nå finnes det en ny matematisk fremgangsmåte som kan brukes for å finne arealet mellom en graf og x-aksen: http://fliptomato.wordpress.com/2007/03/19/medical-researcher-discovers-integration-gets-75-citations/ Newton og Leibniz kan gå og ta seg ei bolle sier jeg bare. Endret 4. desember 2010 av fenderebest Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Haha! Fikk meg en god latter nu. Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Ja hørte om det der tidligere i dag faktisk, kanskje jeg skulle ta en annen kjent metode og publisere det under mitt navn også? Lenke til kommentar
Error Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hvordan regner man ut nullpunkt i en annengradsfunksjon? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 For har du nullpunkter for . Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Ganske artig løsning. Foreleseren vår i diskret matte tok et korttriks der man valgte et tilfeldig punkt i en kortstokk, og så trakk 5 elever kort på rad derifra og sa om de hadde rød/svart. Utifra det kunne han fortelle oss hvilke kort de hadde. Bygger på det samme. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Gitt at en pint er nøyaktig en pint ville jo tilføringen av en annen substans gjøre at de ikke lengre er nøyaktig en pint. Dermed er det ikke nødvendig å teste den på noen, substansen vil være i den pinten som ikke lengre er en pint. Endret 8. desember 2010 av fenderebest Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Nei, nå forenkler du problemet veldig her. Assuming even a small amount of the pint will cause the symptoms, you just need 7 students. Order the students in some way, then have them drink from a pint (also ordered) only if the binary representation of the order of the pint contains 1 in that place. That is, for pint 5 = 0b0000101, only students 1 and 3 should drink from that pint. 7 students can test 2^7 = 128 > 120 pints. To figure out which pints were poisoned, convert the students with one of the symptoms back to a number. For example, if only students 1, 2, and 4 have rashes, then the 0b0001011 = 11th pint is poisoned. http://spikedmath.com/349.html Mange artige løsninger, som minimerer antall folk som drikker av hver øl osv. Endret 8. desember 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Njee jeg vil si at løsningen er gyldig matematisk sett. Om a er et positivt reellt tall og jeg adderer dette med et annet positivt reellt tall b, vil jeg ha et tall != a. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Ja, ja. Men vil du klare å se forskjell på om det er en dråpe ekstra i ølen din? Forenkling av problemer kan være litt gøy. Har eksamen i Matte1 på tirsdag. Foreleseren fortalte om eksamen fra i fjor. Siste oppgave på denne: http://wiki.math.ntnu.no/_media/tma4100/eksamen/tma4100_2009-12-07_bm.pdf Var visst noen som ikke fikk det til skikkelig. De antok da at alt vannet rant ut i et lite kar i bunn, og de pumpet det opp derifra. Slik at alt vannet ble pumpet fra samme høyde. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Et annet eksempel er jo vistnok et spørsmål Niels Bohr fikk på en fysikk eksamen: "Beskriv hvordan du vil måle høyden av en skyskraper med et barometer." Deri han svarte: Du knytter et tau til barometeret og firer det ned til bakken. Høyden av skyskraperen er da lengden av tauet + barometeret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå