Nebuchadnezzar Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hva syntes folket om årets R1 eksamen? http://www.viewdocsonline.com/document/6gzcuy Følte det var et veldig stort fokus på geometri i år, og har delov til å fjerne geometrien helt? Føler at eksamenen ikke får testet ut alle læreplanmålene, men det er kanskje abre meg. Bare kom med ris og ros, angående årets eksamen. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Ja, det var et voldsomt fokus på geometri. De er vel akkurat såvidt innom alle læreplanmålene, men hovedfokuset er jo veldig sterkt på geometri, som attpåtil er et tema som raskt blir nedvurdert selv av både lærere og lærebøker, til fordel for 'viktigere' emner. Var vel også flest privatister som tok denne eksamenen, og det må være fortvilende for en del av dem, tenker jeg. Ser hvertfall på matematikk.net at et par allerede har klagd på det. Var vel knapt en eneste sannsynlighetsoppgave å se også, utenom den ynkelige oppgaven i del 1. Merker meg også at flere av oppgavene ikke er spesielt vanskelige dersom man har jobbet litt med geometri, men for de som bare har skummet over det med den tanken at det hvertfall ikke blir kun geometri på eksamen, var de nok vanskelige. Lenke til kommentar
debattantesofie Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Behandler man en tensor på samme måte som man behandler en matrise? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Morsom sak! Hunden ligger begravet i at sirkelen aldri vil bli glatt. Den vil bare få uendelig mange uendelig små trappetrinn, med like stor totallengde som første perimeter. To kateter i en rettvinklet trekant vil aldri få samme totallengde som hypotenusen i samme trekant, selv om man krymper trekanten uendelig mye. Det er i praksis det samme med sirkelen. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Mener du å si at pi ikke er lik fire? 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Mener du å si at pi ikke er lik fire? Ja Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Næh, er det sant? /IRONI!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Mener du å si at pi ikke er lik fire? Jeg tar ironien, men du tar tydeligvis ikke innlegget mitt. Gåten er ikke om pi er lik 4 eller ikke, men hvor regnestykket går galt. Det er kanskje ikke like åpenbart for alle eller? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg skal ikke uttale meg for alle, men det var åpenbart for meg.. Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Bare kom til å tenke på noe jeg alltid har undret på. Ofte møter vi fysikere på matteproblemer, og vi bruker smarte fysikermatte triks, som å behandle en derivasjon som en brøk etc. Men hvordan vil da en ekte matematiker løse et problem som dette? Problemet: Fysiker løsningen: Så noen som vet hva en matematiker gjør i et slitk tilfelle? Endret 2. desember 2010 av Morridini Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Økonomløsningen: Det er så langt jeg som økonom kommer uten å vite noe mer spesifikt om f(x). Kanskje de ordentlige matematikerne har et hemmelig triks.. Endret 2. desember 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Økonomløsningen: Det er så langt jeg som økonom kommer uten å vite noe mer spesifikt om f(x). Kanskje de ordentlige matematikerne har et hemmelig triks.. Det virka da bare som en versjn av fysikermåten, bortsett fra at du løser for t istedet for det oppgaven ber om. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hvis du ikke vet noe mer om f(x) kan du ikke løse for x.. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Bare kom til å tenke på noe jeg alltid har undret på. Ofte møter vi fysikere på matteproblemer, og vi bruker smarte fysikermatte triks, som å behandle en derivasjon som en brøk etc. Men hvordan vil da en ekte matematiker løse et problem som dette? Problemet: Fysiker løsningen: Så noen som vet hva en matematiker gjør i et slitk tilfelle? Substitusjon. Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Og hvordan ville du gått frem ved å bruke substiutsjon her? Hvis du ikke vet noe mer om f(x) kan du ikke løse for x.. Joda, du vet alt du trenger. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Og hvilken form skal løsningen være på? Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Svaret er x, ikke verre enn det. Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Errr, les min originale post en gang til; Bare kom til å tenke på noe jeg alltid har undret på. Ofte møter vi fysikere på matteproblemer, og vi bruker smarte fysikermatte triks, som å behandle en derivasjon som en brøk etc. Men hvordan vil da en ekte matematiker løse et problem som dette? Problemet: Fysiker løsningen: Så noen som vet hva en matematiker gjør i et slitk tilfelle? Løsningen til integralet er x. Så spørsmålet er, hvordan kan en vise at det integralet er lik x rent matematisk? Uten å benytte seg av fysikermatte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå