Morridini Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Er det noen her som studerer matematikk i Oslo? Studerer ikke matte direkte, men har tatt noen mattefag på UiO ja. Endret 6. november 2010 av Morridini Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg lurer fordi jeg kommer til å oppholde meg i Oslo i noen dager til neste uke. Hadde vært interessant å gå i en forelesning eller to, om det overhodet er mulig å arrangere noe slikt. Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Alle forelesninger ved UiO er åpne, dvs alle kan bare stikke innom og slå seg ned, så lenge det er nok sitteplasser. Om du enda ikke har begynnt på Universitets nivå matte, kan jeg anbefale deg å stikke innom en av disse to fagene, sjekk vedlagte linker for å finne når forelesningene går (klikk på "Tid og Sted" under "Undervisning"): MAT 11100 - Kalkulus: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1100/h10/ Dette er da et helt generelt mattefag som bygger videre på det en lærte på videregående. MAT-INF 1100 - Modellering og Beregninger: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT-INF1100/h10/ Er et fag som går hånd i hånd med MAT1100, men som har fokus på hvordan matte brukes i programmering, tror det er der en bruker MATLAB for første gang og, om enn de ikke bruker Python der da. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Utmerket at forelesningene er åpne! Jeg er vel kommet litt lenger enn det, men takk for informasjon. Skal jeg sammenligne vil jeg si at jeg holder på med litt av både MAT2400 og MAT2410 nu. Kunne vært interessant å dra på en forelesning i MAT2400. Forestiller meg at det blir gått gjennom hakket nøyere enn hva jeg har vært borte i. Lenke til kommentar
.... Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) En konstantfunksjon og ex går tur sammen. Plutselig ser konstantfunksjonen en derivator og løper vekk. ex følger etter og spør hvorfor han har det så travelt. «Vel, det kommer en derivator hit, og når vi møtes, vil han derivere meg så ingenting blir igjen…!» «Å,» sier ex, «han plager ikke meg, jeg er jo e opphøyd i x!» og fortsetter. Om kort tid møter han derivatoren. «Hei, jeg er ex!» «Hei, jeg er d/dy.» Endret 2. januar 2012 av .... 3 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 The only even prime is 2, - and that's odd! Lenke til kommentar
elbeem Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 I just thought it was a little odd that even odd numbers could be even together. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kan jeg spørre hva slags studier dere går? Forkurs Ingeniør, til jul er vi ferdig med R1 og påbegynner R2 på andre termin.. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Hvor kan jeg laste ned en slik eller bedre? Den vises rundt 10 minutter. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_TI Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Heisann! Jeg har noen oppgaver jeg ikke får til, og de skal være ferdige til i morgen. Går i 10. klasse, så det er ganske basic algebra, men de skal løses med addisjonsmetoden. Anyway, her er de; A 5x+2y=12 7x+3y=17 B 14x-0,2y=1 2x+1,4y=3 Håper noen kan se på dem Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Har du prøvd noe selv? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Heisann! Jeg har noen oppgaver jeg ikke får til, og de skal være ferdige til i morgen. Går i 10. klasse, så det er ganske basic algebra, men de skal løses med addisjonsmetoden. Anyway, her er de; A 5x+2y=12 7x+3y=17 B 14x-0,2y=1 2x+1,4y=3 Håper noen kan se på dem løs for en variabel å bruk den i den andre likningen eller legg til et multiplum av den ene likningen til den andre for å eliminere en variabel. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Tingen er att jeg kan ikke bruke innsettingsmetoden her, jeg MÅ bruke addisjonsmetoden. Har aldri hørt om multiplum. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Har en stor krangler med noen kompiser her: La oss si du sitter i et tog som kjører nord i 800 km/t . Samtidig skyter du en kule nord i 800 km/t. Hva vil skje med kulen ? Vil den bli skutt ut i 800 km/t ? Men da vil den samtidig bare stå stille, siden toget kjører allerdde i 800 km/t. Eller vil den gå i 1600 km/t ? Og hvordan vil dette se ut som folk som står utenfor tåget og ser inn (ikke at de vil få med seg så mye) ? Edit: Og hva om du skyter kulen sør ? Endret 9. november 2010 av Slettet-PJ426FqLv6 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Kulen vil gå i 1600km/t. For folk som står utenfor vil de "se" (i den grad de klarer det som du sier) toget og ei kule som går dobbelt så fort. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Heisann! Jeg har noen oppgaver jeg ikke får til, og de skal være ferdige til i morgen. Går i 10. klasse, så det er ganske basic algebra, men de skal løses med addisjonsmetoden. Anyway, her er de; A 5x+2y=12 7x+3y=17 B 14x-0,2y=1 2x+1,4y=3 Håper noen kan se på dem Jeg tar den første. Det er mange måter å gjøre dette på, men om du vil beholde heltallskoeffisienter kan du f.eks trekke likning nr 1 fra likning nr 2 og få Nå ser du at dersom vi trekker fra to ganger likning nr 2 fra likninger nr 1 får vi Som du så kan sette inn i en valgfri likning og få at Alternativt kan du også dividere for å få 1 som koeffisient slik at det blir lett å fjerne den ene variabelen, men da må du regne med brøker. Nå skal det sies at dette er feil tråd, så hold deg til matteassistansetråden i fremtiden. Endret 9. november 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Tingen er att jeg kan ikke bruke innsettingsmetoden her, jeg MÅ bruke addisjonsmetoden. Har aldri hørt om multiplum. Et multiplum er bare et tall/antall. I A kan du legge til -7/5 av likning #1 til #2, dermed har du fjernet x-variabelen i #2. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Har en stor krangler med noen kompiser her: La oss si du sitter i et tog som kjører nord i 800 km/t . Samtidig skyter du en kule nord i 800 km/t. Hva vil skje med kulen ? Vil den bli skutt ut i 800 km/t ? Men da vil den samtidig bare stå stille, siden toget kjører allerdde i 800 km/t. Eller vil den gå i 1600 km/t ? Og hvordan vil dette se ut som folk som står utenfor tåget og ser inn (ikke at de vil få med seg så mye) ? Edit: Og hva om du skyter kulen sør ? Dette er ærlig talt fysikk. Hint: relativitet Skyter du kulen sør vil den gå 800 km/t vekk fra en som er på toget. Skyter du den nord, vil det samme skje. Derimot vil kulen for en utenfor toget bevege seg 1600 km/t nord om den skytes den retningen, men være i ro om man skyter sør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå