wingeer Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Litt usikker på hva du mener med ? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Knuth's_up-arrow_notation Altså for n=1, for n=3 osv. Endret 28. september 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Ah! Det var som jeg trodde, da. Litt artig det du har funnet der. Jeg kan ikke nok om det til å kunne uttale meg akkurat nu, dessverre. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Sikkert ikke riktig tråd å poste i, men.. Hvordan bruker man "and" i statistikkprogrammet R? Jeg skal sjekke om et tall ligger i et intervall og tenkte og sjekke om det var større enn minimumsverdien OG mindre enn maksimumverdien Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Sitter å prøver å forstå Gauss-elmininasjon, men får ikke til oppgaven ut i fra fremgangsmåten. Muligens jeg som tolker fregangsmåten feil. Så kan noen løse denne her for meg steg for steg med forklaringer? Bruk Gauss-eliminasjon til å bestemme løsningsmengden til de linære likningssytemene: Oppgave a): 5x+3y-3z = -1 3x+2y-2z = -1 2x-y+2z = 8 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (...) Nei, det kan jeg ikke. Hvertfall ikke før du poster i riktig tråd. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Sitter å prøver å forstå Gauss-elmininasjon, men får ikke til oppgaven ut i fra fremgangsmåten. Muligens jeg som tolker fregangsmåten feil. Så kan noen løse denne her for meg steg for steg med forklaringer? Bruk Gauss-eliminasjon til å bestemme løsningsmengden til de linære likningssytemene: Oppgave a): 5x+3y-3z = -1 3x+2y-2z = -1 2x-y+2z = 8 Det blir for mye rot om jeg skal løse denne på data, men her er et par eksempler http://www.sosmath.com/matrix/system1/system1.html Si ifra om du fortsatt ikke forstår oppgaven etter å ha lest noen av eksemplene. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Hvilken norsk matematiker var det som beviste/laget en setning som en masteroppgave og så brukte sin doktorgrad på å bevise at den setningen han laget inneholdt en feil og ikke gikk an. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Fått denne oppgaven: VektorA • (VektorA - Vektor B) Hva skal jeg gjøre her? Trodde ikke man kunne gange vektoret (med unntak av regning med skalarprodukt) Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Fått denne oppgaven: VektorA • (VektorA - Vektor B) Hva skal jeg gjøre her? Trodde ikke man kunne gange vektoret (med unntak av regning med skalarprodukt) 1. Det er et skalarprodukt (prikkprodukt). 2. Spør HER! Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Det er vel strengt tatt ikke ren matematikk, og den har sikkert blitt postet før, men poster allikevel. Side med (i skrivende stund) 307 problemer som kan løses. Det finnes også topplister og slikt. Alle problemene har diskusjonstråder som man får tilgang til om man løser problemet. http://projecteuler.net/ edit: Er en tråd om det her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1188576 men den virker å være død. Jeg har løst 9 av de på ikke så alt for lang tid, så de første er ikke spesielt vanskelige. Endret 27. oktober 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Jeg har tatt noen av de første selv. Det er da artige oppgaver, hvertfall. Om det ikke er ren matematikk vet jeg ikke hva ren matematikk er. Hehe. Endret 28. oktober 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Jeg har tatt noen av de første selv. Det er da artige oppgaver, hvertfall. Om det ikke er ren matematikk vet jeg ikke hva ren matematikk er. Hehe. Jeg mente det mer som at mange (nesten alle?) av oppgavene krever programmering, men det kom kanskje ut litt feil. Endret 28. oktober 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Ja, det finner jeg merkverdig. Jeg har regnet et par stk av de uten. I og med at jeg ikke kan å programmere. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Koden blir ganske grei i matlab (Har ikke bmat noe programmering i det hele tatt?). Ta f.eks problem 7 maks=1.1*10^5; A=[1:maks]; A(1)=0; for i=2:ceil(sqrt(maks)) A(2*i:i:end)=0; end A=A(A>0); answer=A(10001) Bare en helt enkel (og svært lite optimalisert) implementering av http://en.wikipedia....of_Eratosthenes. Endret 28. oktober 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 De er kanskje det. Jo, BMAT har innføring i programmering; Jeg har bare ikke tatt det enda. Erasosthenes sil er jeg jo bekjent med. Får vente å se etter jeg har hatt litt MATLAB. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Har prøvd med på et par av de (har løst nr. 1 ), men suger i Python, så jeg har lagt det litt på is foreløpig. Lenke til kommentar
Holmez Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 jeg bruker en Texas TI-89 Titanium kalkulator, og klarer å komme frem til hva jeg skal taste inn på kalklatoren, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Jeg bruker programmet Simultaneous Eqn Solver. Får det til å fungere når det er likt antall element i alle likningene, men hvordan skal disse 3 likningene tastes inn på kalklator for å få svarene som vist i vedlegget mitt? Hvor mange Eqns må jeg velge og hvor mange ukjente? Ser at det er 3 likninger og 3 ukjente, men sjønner ikke hvordan jeg skal få tasta det inn. Er takknemlig for all hjelp jeg kan få Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Er det noen her som studerer matematikk i Oslo? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Joda MIT første året.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå