Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig omstendelig ført:

3} = 2

Ja, men hvorfor er regelen slik at brøken må snus slik at vi får 8? Er det alltid slik når det er minus foran eksponenten og når det er en brøk?

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med denne eksponentiallikningen?

To biler, A og B, er i dag verdt henholdsvis 180 000 kr og 150 000 kr. Vi regner med at verdien av bil A hvert år synker med 20% , og at verdien av bil B hvert år synker med 15%.

a)Finn ved regning når bil A er verdt 30 000 kr.

b)Finn ved regning når bil B er verdt 41 000 kr.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal sette opp eksponentiallikningen i opg a og b.

På forhånd takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Kan du vere snill å halde deg til matteassistansetråden, som Senyor la Guerra nemnte over?

Og sidan eg (av og til) er snill:

Sidan verdien av bil A synk med 20% per år, vil verdien etter eitt år vere 80% av den opprinnelege verdien, eller 180000*0.8. Etter to år er verdien 80% av dette igjen, eller (180000*0.8)*0.8 = 180000*0.8^2, etcetera, etcetera. Etter x år vil dermed verdien vere 180000*0.8^x, og likninga vert

180000*0.8^x = 30000.

Då klarer du b) sjølv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for svar! nå føler jeg meg lettere dum, men jeg formulerte meg litt klønete da det er fra grader til prosent jeg har behov for å beregne. jeg har dessverre ikke kalkulatoren min her og sleit litt med å få slått inn 100tan på pc-kalkulatoren, hvordan gjøres eventuelt det?

Lenke til kommentar

Hvis man sitter bak rattet og ser et skilt med stigningsprosent så bør man holde øyene på veien i stedet for på kalkulatoren. Da kan man ty til en tilnærming som er enkel å hoderegne og er rimelig OK for 0-15% stigning. Altså stigninger som er relevant for veier. Tilnærmingen er:

grader = prosent * 4/7

Det eneste man trenger å huske er brøken 4/7. Hva som er størst av prosent og grader resonerer man seg kjapt til uansett (45 grader = 100%).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

hehe, det her har egentlig ikke noe med stigning på vei å gjøre, det var bare for å fa fram et eksempel. Jeg trenger å vite det ganske nøyaktig, da det skal brukes til å beregne helling på skiløyper o.l. jeg har en høydemåler som finner ut hvor mange grader stigningen er, men det er ønskes at det skal oppgis i prosent når rapporter osv skal leveres. Og det er på vegne av faren min jeg prøver å finne ut av det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...