Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

ehm... ok, det burde jeg jo skjønt selv... :ermm: er ikke så god på rekker og sånn enda :p

Glemte jo å presisere at dette medfører delelighet med 3, men jeg antok at du så det! :)

Hvis jeg tolket smileyene hans rett (jeg er ganske smiley-blind) så forstod han det ikke og var sarkastisk.

 

@Niks:

Du trenger ikke vite mye om rekker for å forstå beviset til Imaginary (jeg må si, det var et nydelig bevis). Den kunnskapen jeg tror du mangler kalles "modulær aritmetikk".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehm... ok, det burde jeg jo skjønt selv... :ermm: er ikke så god på rekker og sånn enda :p

Glemte jo å presisere at dette medfører delelighet med 3, men jeg antok at du så det! :)

Hvis jeg tolket smileyene hans rett (jeg er ganske smiley-blind) så forstod han det ikke og var sarkastisk.

 

@Niks:

Du trenger ikke vite mye om rekker for å forstå beviset til Imaginary (jeg må si, det var et nydelig bevis). Den kunnskapen jeg tror du mangler kalles "modulær aritmetikk".

 

Ja, det var sarkastisk ment :p

 

Jeg forsto at det medførte at det var delelighet med 3, men hvordan du kom frem til det forsto jeg ikke helt, dette med modulær aritmetikk er fortsatt litt over mitt nivå...

Endret av Niks
Lenke til kommentar

Tror du tar utledningen over helt greit med noen andre ord:

 

10 - 1 er delelig med 9, 100 - 1 = 99 er delelig med 9, 1000000 - 1 er delelig med 9, osv. Dette gjelder også hvis man multipliserer med et tall mellom 0-9, eksempelvis er 5 * (100 - 1) delelig med 9 fordi (100 - 1) er det.

 

Et tall i titallssystemet kan alltid skrives på følgende eksempelvise form: 5324 = (5 * 1000) + (3 * 100) + (2 * 10) + 4.

 

Trekker du fra tverrsummen fra dette tallet får du: 5324 - (5+3+2+4) = 5 * (1000 - 1) + 3 * (100 - 1) + 2 * (10 - 1), som jo er delelig med 9 utifra argumentasjonen over!

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=x^2  + px + q = 0

 

chart?cht=tx&chl=x^2  + px + \left( {\frac{p}{2}} \right)^2  =  - q + \left( {\frac{p}{2}} \right)^2

 

chart?cht=tx&chl=\left( {x + \frac{p}{2}} \right)^2  =  - q + \frac{p}{4}^2

 

Sånn, nå klarer du vell resten.

 

Hei!

 

Jeg fikk til oppgaven med abc-formelen, men ikke med din metode. Derfor lurer jeg på om du kan fullføre utregningen din, slik at jeg kan se hvordan du tenkte. :)

Lenke til kommentar

Er det noen som forstår denne oppgaven? Den er under temaet andregradslikninger:

 

I en rettvinklet trekant er den ene kateten 2 cm kortere enn den andre kateten. Hypotenusen er 10 cm. Finn lengden av katetene.

 

Fasitsvar: Katetene er 6 og 8 cm

 

På forhånd takk for hjelpen!:)

Lenke til kommentar

I en artikkel i Aftenposten stod det følgende om en sjakkturnering:

Dit[til sjakkturneringen] var seks av verdens fremste sjakkspillere invitert, og alle spilte mot hverandre to ganger, med svart og hvitt utgangspunkt.

 

Spørsmålet jeg plutselig satt med da var: Hvor mange kamper ble det spilt totalt?

Jeg fant fort ut av at dette ikke var noe superlett regnestykke(ikke for meg i hvert fall), og lurer litt på fremgangsmåten?

 

Jeg kom fram til at det var blitt spilt 30 kamper, men vet ikke om dette er riktig?

 

Slik tenkte jeg:

Spiller A spiller 10 unike kamper

Spiller B spiller 8 unike kamper (10 minus de to kampene med spiller A)

etc..

 

Altså: 10 + 8 + 6 + 4 + 2 = 30

 

Men finnes det en lettere måte å regne ut dette på, isteden for å tenke seg alle mulighetene?

 

EDIT: Skrivefeil :)

Endret av Bluebeard
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg løse denne oppgaven:

Vi setter x kroner i banken ved årsskiftet, der x>100 000.

Vis at den gjennomsnittlige rentefoten det første året er (7x-150000)/x

 

Oppgaven er under temaet rasjonale funksjoner i sinus 1T, opg 4.294.

Lenke til kommentar

Sliter virkelig med Matematikk 4D på NTNU og skal opp i kontinuasjonseksamen i august. Diffligninger, fourierrekker og laplacetranformasjon blant annet.

 

Tror jeg trenger litt ekstrahjelp. Noen her (eller noen som vet av noen) i Trondheimsområdet som kan tenke seg å gi noen privattimer i sommer?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor svaret blir som det blir:

(1/8)-1/3

Svaret blir 2. I utregningen snur vi 1/8, for deretter å finne kvadratroten i 3 av 8. Svaret blir da 2. Men jeg lurer på hvorfor 1/8 må snus. Det står ingen regel om det i læreboken (1T).

 

 

På forhånd takk!:-)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...