Simen1 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg regner med han mener 1,00...01 og 0,999... I så fall er svaret ja. Begge tallene er lik 1. Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Noen her som har R1-eksamen fra nå i høst liggende? jeg prøvde å søke etter den men fant det ikke Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=25638 Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Trenger hjelp! Noen som kan fortelle meg reglene for delbrøkoppspalting? Sitter på laplacetransformasjon og sliter litt med delbrøkoppspaltingen ved løsning av initialverdiproblmer! Lenke til kommentar
13o13 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Fikk matematikk på muntlig eksamen og temaet mitt ble "På tur" Fikk noen stikkord: - Kart/Kartmålestokk - Stigninger - Vei/Fart/Tid - Volum Håper at noen kan komme med noen tips eller råd til hva jeg burde gjøre. Jeg er ikke den skarpeste i matematikk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Bla opp til kapitlene om de fire stikkordene og regn så mange stykker at det sitter. Et tips er å bruke benevninger for å hjelpe deg på vei: eks: 200 km / 4 timer kjøretur = 50 km/time hastighet. Regn på stigning vs vinkel (1:10 = hvilken vinkel?) Øv deg på å måle avstander på kart med linjal. F.eks et kart med målestokk 1:50000 og 4,5 cetimeter = hvor lang reell avstand? Øv deg på å regne om mellom forskjellige arealenheter. F.eks hvor mange dekar er en kvadratkilometer? og hvor mange kvadratmeter er 2,5 mål? Øv deg på tilsvarende for volum. Hvor mange milliliter er 3 desiliter? Hvor mange kubikkmeter er 123456 liter? Husk at benevninger hjelper deg i gang (liter = 1 (dm)3 osv) Øvelse gjør mester! Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Prøver meg på litt algebra som sommerlektyre og har kommet til enkel gruppeteori. Gruppeaksiomene kan forenkles til en "one-sided definition": Hvordan viser man at dette gir og ? Oppdatering: Så det selv: Endret 7. juni 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Prøver meg på litt algebra som sommerlektyre og har kommet til enkel gruppeteori. Gruppeaksiomene kan forenkles til en "one-sided definition": Hvordan viser man at dette gir og ? Vise det? Det følger jo direkte fra aksiomene... Fra 1) følger det at og fra 2) følger det at . Fra 1) følger det at og fra 3) følger det at edit. ser bedre ut i tex. Endret 7. juni 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Har du ikke forvekslet assosiativ med kommutativ nå? Endret 7. juni 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Har du ikke forvekslet assosiativ med kommutativ nå? Jo Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Tror min skisserte løsning fører frem, og tilsvarende din hvis gruppen er abelsk. Så langt virker det som spennende stoff! Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Tror min skisserte løsning fører frem, og tilsvarende din hvis gruppen er abelsk. Så langt virker det som spennende stoff! Jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på gruppeteori. Hva er det som gjør en gruppe forskjellig fra en mengde? Edit. Tror jeg fant det ut etter å ha lest wiki artikkelen, en gruppe består av en mengde og en operasjon. Er det rimelig å si at en gruppe er analogt med et objekt av en klasse i objektorientert programmering? Endret 7. juni 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 En gruppe er en mengde som er lukket under en binær operasjon (implisitt gitt i aksiomene) og oppfyller overnevnte aksiomer. Lenke til kommentar
Niks Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Hvis du tar hvilket som helst tall og trekker fra tverrsummen av det tallet vil du få et tall som er delelig på 3, det jeg lurer på er hvorfor blir det slik? Av det tallet du står igjen med kan du også ta tverrsummen på nytt og på nytt og til slutt stå igjen med 9. Dette gjelder for alle tall, er det noen spesiell grunn til dette? Legger ved et eksempel for å illustrere. Endret 19. juni 2010 av Niks Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 La tallet være representert på følgende form: Vi har følgende: Dermed: Lenke til kommentar
Niks Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 ehm... ok, det burde jeg jo skjønt selv... er ikke så god på rekker og sånn enda Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Hei! Jeg sliter med bevis av andregradslikning. Oppgaven er: Gitt at x2+px+q=0 Vis at løsningene av likningen er: (Løsningen ligger ved som et vedlegg) På forhånd takk!løsning på likning.bmp Endret 20. juni 2010 av hoyre Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Sånn, nå klarer du vell resten. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Eventuelt berre putt inn i ABC-formelen. PS. Bruk helst PNG, eller i verste fall JPEG, om du må laste opp slike bilete, det er på alle måtar betre enn BMP. Du kan og skrive matematikk i forumet ved hjelp av tex-tagen. Les om det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 Endret 20. juni 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 ehm... ok, det burde jeg jo skjønt selv... er ikke så god på rekker og sånn enda Glemte jo å presisere at dette medfører delelighet med 3, men jeg antok at du så det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå