Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

A) Du må ha en 5er for å komme i mål. Sjangsen for å få en femmer er 1/6 . Fordi du skal ha en av 6 muligheter.

b) Summen av to kast skal bli lik 5. Mulighetene blir 1+4 2+3 4+1 og 3+2 De to siste er de samme men er forkjell på når verdien intreffer. Du har altså 4 mulige kompinasjoner. 4*(1/6*1/6) = 4/36 =1/9

c) Her beholder du sjangsen for 2 kast det som blir ekstra her er om du skulle komme i mål på første. Sjangsen for føste er 1/6 for 2 kast er 1/9

For max 2 blir da 1/6+1/9 = 3/18+2/18= 5/18

Tok dette litt raskt men mener det er riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
b) Summen av to kast skal bli lik 5. Mulighetene blir 1+4  2+3  4+1 og 3+2  De to siste er de samme men er forkjell på når verdien intreffer.  Du har altså 4 mulige kompinasjoner.  4*(1/6*1/6) = 4/36 =1/9

c) Her beholder du sjangsen for 2 kast det som blir ekstra her er om du skulle komme i mål på første. Sjangsen for føste er 1/6 for 2 kast er 1/9

For max 2 blir da  1/6+1/9 = 3/18+2/18= 5/18

Tok dette litt raskt men mener det er riktig.

Fant nettopp fasiten:

b) Skal være 5/36, men 4/36 (1/9) gir et halvt poeng trekk.

c) Skal være 11/36, men 10/36 (5/18) gir et halvt poeng trekk.

b) Forstod jeg ganske bra, men det er jo feil.

c) Der falt jeg ganske av lasset. Er det noe galt med meg?

:huh:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Men faen... Nå skjønner jeg ingen ting :dontgetit: Merkelig at mine svar er oppført og.. Tydligvis en felle jeg har gått i da..

Fremgangsmåten min på c) er riktig.. svaret blir bare feil pga b)

Kan forklare c) Du forstod b)? Den spør egentlig om det samme, men nå har du og lov å komme i mål på første kast.. Derfor får du sannsyneligheten for kast nr 1 i tillegg.

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Ahhh tok den nå :thumbup:

b) Som før du har de 4 mulighetene jeg nevnte. 1+4 4+1 2+3 3+2 men du har og 6 5 Dvs du kaster et tall høyere enn 5(en 6er) på første kast da blir du stående, andre kast blir en 5er og du kommer i mål.

Kombinasjonene av terninger som sender deg i mål blir da: 1+4 4+1 2+3 3+2 og 6+5.

altså 5*(1/6*1/6) = 5/36

c) blir da. Sjangsen for at det går første kast pluss sjangsen for at det går på 2 kast. 5/36+ 1/6 =5/36+6/36 = 11/36

:w00t:

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Finnes det egentlig noen måte å regne ut to kateter i en rettvinklet trekant der hypotenus er √41?

Jeg greier å regne ut "gjennomsnitt" av to kateter og deretter runde opp og ned slik at de blir riktige, men jeg lurer på om det er noen måte å regne det ut (helst uten sin, cos, log og de der).

Lenke til kommentar

Slik ser det ut foreløpig:

hyp² = kat² + kat²

√41² = 2x²

40 = 2x²

2 , , , 2

20,5 = x²

√20,5 = x

4,5 ~ x

kat1 = 4,5 ~ 4

kat2 = 4,5 ~ 5

A(trekant) = g*h/2 = 4 * 5 / 2 = 10 cm²

Litt mongomåte kanskje, men jeg tror den er godkjent.

(Edit: oppgaven lyder: Finn arealet av en rettvinklet trekant der hypotenusen er √41. Tegn trekanten.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Ehm, en rettvinklet trekant med en kjent hypotenus kan se ut som pretty much hva som helst:

jeez7ci.png

Arealet i den ene trekanten er IKKE like stort som den andre.

I utregningen din går du i tillegg ut i fra at katetene er like lange, er du sikker på at ikke oppgaven sier noe mer?

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Jeg forandret lengdene på dem for å få dem til å passe når jeg regner tilbake igjen samme vei.

(4,5)² + (4,5)² = 40,5 mens det skal bli 41.

4² + 5² derimot blir 41, som det skal være.

Grunnen til at jeg tar meg slike "friheter" er pga. at det står "finn arealet", og ikke "regn ut arealet. Altså kan man i bunn og grunn prøve seg frem med ulike lengder (tror jeg ihvertfall).

Egentlig litt snål oppgave. :hmm:

Lenke til kommentar
Finnes det egentlig noen måte å regne ut to kateter i en rettvinklet trekant der hypotenus er √41?

Vel, det finnes uendelig mange rettvinklede trekanter der hypotenusen er √41. Arealet i de mulige trekantene vil være større enn null, og mindre enn eller lik 10,25.

Lenke til kommentar
Men kateter på 4,5 cm vil vel ikke bli godkjent fordi de ikke stemmer overens med pytagoras' formel om man regner tilbake igjen? Eller...?  :dontgetit:

Nei, men hvorfor i alle dager vil du ha dem til å være 4,5 cm?

(Hint: √(41/2) er IKKE lik 4,5.)

En eller annen spurte hvorfor jeg begynte å rote med å runde opp/ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...