Bogan Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 A) Du må ha en 5er for å komme i mål. Sjangsen for å få en femmer er 1/6 . Fordi du skal ha en av 6 muligheter. b) Summen av to kast skal bli lik 5. Mulighetene blir 1+4 2+3 4+1 og 3+2 De to siste er de samme men er forkjell på når verdien intreffer. Du har altså 4 mulige kompinasjoner. 4*(1/6*1/6) = 4/36 =1/9 c) Her beholder du sjangsen for 2 kast det som blir ekstra her er om du skulle komme i mål på første. Sjangsen for føste er 1/6 for 2 kast er 1/9 For max 2 blir da 1/6+1/9 = 3/18+2/18= 5/18 Tok dette litt raskt men mener det er riktig. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) b) Summen av to kast skal bli lik 5. Mulighetene blir 1+4 2+3 4+1 og 3+2 De to siste er de samme men er forkjell på når verdien intreffer. Du har altså 4 mulige kompinasjoner. 4*(1/6*1/6) = 4/36 =1/9 c) Her beholder du sjangsen for 2 kast det som blir ekstra her er om du skulle komme i mål på første. Sjangsen for føste er 1/6 for 2 kast er 1/9 For max 2 blir da 1/6+1/9 = 3/18+2/18= 5/18 Tok dette litt raskt men mener det er riktig. Fant nettopp fasiten: b) Skal være 5/36, men 4/36 (1/9) gir et halvt poeng trekk. c) Skal være 11/36, men 10/36 (5/18) gir et halvt poeng trekk. b) Forstod jeg ganske bra, men det er jo feil. c) Der falt jeg ganske av lasset. Er det noe galt med meg? Endret 6. mars 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Men faen... Nå skjønner jeg ingen ting Merkelig at mine svar er oppført og.. Tydligvis en felle jeg har gått i da.. Fremgangsmåten min på c) er riktig.. svaret blir bare feil pga b) Kan forklare c) Du forstod b)? Den spør egentlig om det samme, men nå har du og lov å komme i mål på første kast.. Derfor får du sannsyneligheten for kast nr 1 i tillegg. Endret 6. mars 2005 av Bogan Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Den spør egentlig om det samme, men nå har du og lov å komme i mål på første kast.. Derfor får du sannsyneligheten for kast nr 1 i tillegg. Da forstår jeg c) også, men om jeg finner ut hva som er feil på b) vet jeg ikke, jeg bare forstod din fremgangsmåte. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Ahhh tok den nå b) Som før du har de 4 mulighetene jeg nevnte. 1+4 4+1 2+3 3+2 men du har og 6 5 Dvs du kaster et tall høyere enn 5(en 6er) på første kast da blir du stående, andre kast blir en 5er og du kommer i mål. Kombinasjonene av terninger som sender deg i mål blir da: 1+4 4+1 2+3 3+2 og 6+5. altså 5*(1/6*1/6) = 5/36 c) blir da. Sjangsen for at det går første kast pluss sjangsen for at det går på 2 kast. 5/36+ 1/6 =5/36+6/36 = 11/36 Endret 6. mars 2005 av Bogan Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Der har du det ja! Tusen takk! Nå begynner jeg å forstå disse greiene (har 6 i matte, men sannsynlighet har jeg aldri fått skikkelig taket på, må få lært meg en skikkelig tenkemåte). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Finnes det egentlig noen måte å regne ut to kateter i en rettvinklet trekant der hypotenus er √41? Jeg greier å regne ut "gjennomsnitt" av to kateter og deretter runde opp og ned slik at de blir riktige, men jeg lurer på om det er noen måte å regne det ut (helst uten sin, cos, log og de der). Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Hva i alle dager du mener med "gjennomsnitt av to kateter" aner jeg ikke. Men for å regne ut sider eller vinkler i en trekant må du enten vite lengden av to av sidene og en av vinklene, eller så må du vite to av vinklene og en lengde Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Slik ser det ut foreløpig: hyp² = kat² + kat² √41² = 2x² 40 = 2x² 2 , , , 2 20,5 = x² √20,5 = x 4,5 ~ x kat1 = 4,5 ~ 4 kat2 = 4,5 ~ 5 A(trekant) = g*h/2 = 4 * 5 / 2 = 10 cm² Litt mongomåte kanskje, men jeg tror den er godkjent. (Edit: oppgaven lyder: Finn arealet av en rettvinklet trekant der hypotenusen er √41. Tegn trekanten. Endret 6. mars 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Ehm, en rettvinklet trekant med en kjent hypotenus kan se ut som pretty much hva som helst: Arealet i den ene trekanten er IKKE like stort som den andre. I utregningen din går du i tillegg ut i fra at katetene er like lange, er du sikker på at ikke oppgaven sier noe mer? Endret 6. mars 2005 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Når du setter kat = x, regner du jo med to like lange kateter. Skjønner ikke hvorfor du da begynner å rote med å forandre lengden på dem ... Edit: Siktet naturligvis til endre. Endret 6. mars 2005 av nr.4 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Mener han kanskje at lengden av katetene skal være heltall? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Jeg forandret lengdene på dem for å få dem til å passe når jeg regner tilbake igjen samme vei. (4,5)² + (4,5)² = 40,5 mens det skal bli 41. 4² + 5² derimot blir 41, som det skal være. Grunnen til at jeg tar meg slike "friheter" er pga. at det står "finn arealet", og ikke "regn ut arealet. Altså kan man i bunn og grunn prøve seg frem med ulike lengder (tror jeg ihvertfall). Egentlig litt snål oppgave. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Finnes det egentlig noen måte å regne ut to kateter i en rettvinklet trekant der hypotenus er √41? Vel, det finnes uendelig mange rettvinklede trekanter der hypotenusen er √41. Arealet i de mulige trekantene vil være større enn null, og mindre enn eller lik 10,25. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Men kateter på 4,5 cm vil vel ikke bli godkjent fordi de ikke stemmer overens med pytagoras' formel om man regner tilbake igjen? Eller...? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Men kateter på 4,5 cm vil vel ikke bli godkjent fordi de ikke stemmer overens med pytagoras' formel om man regner tilbake igjen? Eller...? Nei, men hvorfor i alle dager vil du ha dem til å være 4,5 cm? (Hint: √(41/2) er IKKE lik 4,5.) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Men kateter på 4,5 cm vil vel ikke bli godkjent fordi de ikke stemmer overens med pytagoras' formel om man regner tilbake igjen? Eller...? Nei, men hvorfor i alle dager vil du ha dem til å være 4,5 cm? (Hint: √(41/2) er IKKE lik 4,5.) En eller annen spurte hvorfor jeg begynte å rote med å runde opp/ned. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Ja. Hvorfor er det et dumt spørsmål? ----- Kan du formulere hele oppgaveteksten på nytt, forresten? Det ble mange løse endre her nå. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Finn arealet av en rettvinklet trekant der hypotenusen er √41 cm. Tegn trekanten. Det er ALT. Løsningen min er grei, eller hva? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 7. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2005 Kan jo tolke oppgaven til at den spør om man kan finne arealet av en hvilkensomhelst trekant med hypotenus lik kvadratroten av 41. Det er tross alt en ungdomsskoleoppgave. (no offence, Endre ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå