wingeer Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hvordan kan man med sikkerhet si at n=20 holder for å kunne garantere at feilverdien ikke er mer enn 0.0000005? Kan man si noe med sikkerhet uten å regne på det? Hvorfor/hvorfor ikke? Er dette analogt med approksimasjon av Taylor-rekker? Jeg kom forresten til å tenke på snøkrystaller, og da falt tankene inn på fraktaler. Er det noen som har sett bilder hvor noen zoomer ganske "heftig" inn på en snøkrystall? Hadde vært artig å se. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Har du en (konvergerende) alternerende rekke er det neste leddet i rekken (I dette tilfellet 21) største feil i summen til de foregående leddene. edit: Jeg tror jeg blandet litt her, har ikke boken her så jeg får ikke sjekket det. Endret 3. mai 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Jo. I dette tilfellet var det jo heller ikke snakk om en alternerende rekke (De er spesielt fine, for det er veldig intuitivt å se hvorfor feilestimatet er som det er). Jeg burde kanskje omformulere spørsmålet mitt. Faktisk så skjønner jeg ikke hva jeg spør om. Glem hele det første spørsmålet. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Det er sikkert ikke "korrekt" metode for å vise det, men jeg synes det er en grei måte å illustrere det på. Endret 6. mai 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Som feil, feilen ligger i andre linje Måten man gjør dette på er at man lager en geometrisk rekke og finner summen av denne. Det får noen andre ta seg av tror Janhaa har gjort det et par sider tilbake. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Som feil, feilen ligger i andre linje Hva er egentlig feilen? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Som feil, feilen ligger i andre linje Hva er egentlig feilen? Rekken vil teoretisk være 9.999... ...1 EDIT: Eller kanskje ikke.. hmm... Endret 6. mai 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg anbefaler å lese her http://en.wikipedia.org/wiki/0.9999. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Som feil, feilen ligger i andre linje Finnes det noen moteksempler for «gange-med-grunntall-regelen»? Edit: Når jeg tenker litt på det blir jeg litt usikker på hva du mener. Mener du at den syntaktiske «gange-med-grunntall-regelen» ikke holder i det generelle tilfellet? Eller mener du at 10*0.999... != 9.999... ? Endret 6. mai 2010 av peterbb Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Det er vel riktig det. 0.999... er jo som kjent lik 1. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Som feil, feilen ligger i andre linje Etter å ha lest litt rundt om kring, så er den eneste kritikken jeg har funnet av andre linje at man "mister et 9-tall på slutten". Vil tro at du ikke mener det. Hvorfor mener du linjen er feil? Lenke til kommentar
-Void- Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Grensen til Cauchy sekvensen til 0.999... er 1, 0.999...=1 per definisjon av reelle tall om en konstruerer de som ekvivalensklasser av Cauchy sekvenser av rasjonelle tall. Litt sengelektyre. Har glemt alt dette her nå, men det er altså slik per definisjon av reelle tall. Likheten 0.999...=1 er altså helt avhengig av hvilke definisjon av reelle tall en går utifra. Endret 8. mai 2010 av -Void- Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Lurer på hvordan man kommer fram til svaret. Xa + XL = 100% og Xa(20 – 13) = XL(37-20) Løsningen av likningene gir som resultat Xa = 70,8% og XL = 29,2% Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Til dømes innsetjingsmetoden: Frå ei av likningane kan du lage eit uttrykk for ein av dei ukjende, uttrykt ved den andre ukjende. Set dette inn i den andre likninga. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Til dømes innsetjingsmetoden: Frå ei av likningane kan du lage eit uttrykk for ein av dei ukjende, uttrykt ved den andre ukjende. Set dette inn i den andre likninga. Takk. Nå huska jeg hvordan man gjorde det igjen Var det ikke sånn at man kunne løse det ved hjelp av kalkulator? (Jeg har en Casio CFX) Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Til dømes innsetjingsmetoden: Frå ei av likningane kan du lage eit uttrykk for ein av dei ukjende, uttrykt ved den andre ukjende. Set dette inn i den andre likninga. Takk. Nå huska jeg hvordan man gjorde det igjen Var det ikke sånn at man kunne løse det ved hjelp av kalkulator? (Jeg har en Casio CFX) Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) x[n]=x[n-1] +(1/2)(v[n-1]+ v[n]). Her er x posisjon langs en akse og v hastighet til en partikkel etter n påførseler av en kraft F[n] som er tilfeldig og uniformt fordelt på -r til r. Jeg skal vise at sentralgrenseteoremet ikke gjelder for x[n] _ved å vise_ at x[n] da vil være proporsjonal med sqrt(n). Hvis man viser det er resten biff. Er det noen som klarer dette? Jeg er ganske sikker på at det var dette som måtte gjøres. Hvis det trengs er v=v[n-1]+ F[n]. Eventuelle andre bevis for at sentralgrenseteoremet ikke gjelder for x[n] er også velkomne. Takk på forhånd. Endret 14. mai 2010 av fireofawakening Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 x[n]=x[n-1] +(1/2)(v[n-1]+ v[n]). Her er x posisjon langs en akse og v hastighet til en partikkel etter n påførseler av en kraft F[n] som er tilfeldig og uniformt fordelt på -r til r. Jeg skal vise at sentralgrenseteoremet ikke gjelder for x[n] _ved å vise_ at x[n] da vil være proporsjonal med sqrt(n). Hvis man viser det er resten biff. Er det noen som klarer dette? Jeg er ganske sikker på at det var dette som måtte gjøres. Hvis det trengs er v=v[n-1]+ F[n]. Eventuelle andre bevis for at sentralgrenseteoremet ikke gjelder for x[n] er også velkomne. Takk på forhånd. Hva har du gjordt/fått til hittil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå