Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Spørsmål om diff.likninger.

Om en har en likning av formen chart?cht=tx&chl=y' + h(x)y = g(x) blir løsningen:

chart?cht=tx&chl=y=(\int g(x) e^{\mu(x)} dx) e^{-\mu(x)}, hvor chart?cht=tx&chl=\mu(x)= \int h(x) dx. Spørsmålet er om en kan bruke integrerende faktor for å løse samme type likninger, bare av homogen type. Altså:

chart?cht=tx&chl=y' + h(x)y = 0. Denne typen kan jo løses ved å separere og substituere, men vil integrerende faktor også gi korrekt svar?

 

EDIT:

Jeg "beviste" at de gir samme resultat.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det argumentet holder ikke for meg. Det at Fibonacci-tallene dukker opp betyr vel ikke at naturen er hensiktmessig, eller omvendt. Hva legger du i ordet hensiktmessig?

Det argumentet burde ikke holde for noen. Det kunne man ha sagt om hva som helst, det er bare en tom frase uten noen forklaringsverdi.

Lenke til kommentar

Det at Fibonacci-tallene dukker opp betyr vel ikke at naturen er hensiktmessig, eller omvendt. Hva legger du i ordet hensiktmessig?

Der Fibonacci-tall faktisk dukker opp i naturen, dvs. i blomster, grønnsaker og slikt, handler det alltid om å få mest mulig inn på minst plass:

 

Przemysław Prusinkiewicz advanced the idea that real instances can in part be understood as the expression of certain algebraic constraints on free groups …
no floret has a neighbor at exactly the same angle from the center, so the florets pack efficiently
.

Dersom utgangspunktet er Fermats spiral, får man optimal utnyttelse av arealet ved å velge θ = den gylne vinkel.[2] (Den gylne vinkel fremkommer ved å anvende det gylne snitt på en sirkel.) Hensiktsmessig!

 

Så er det alle de løse ryktene at menneskelige proporsjoner svarer til det gylne snitt, men disse medfører dessverre ikke riktighet.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg må ha oppklaring på noe her :cool:

Hva er forskjellen når du skal regne ut disse to:

-22 og (-2)2

 

Også en til.

Noen som vil regne ut denne for meg?

(a-b)2 + (a+b)2

 

Blir litt forvirra hva som er forskjellen på når 2'er potensen står med eller utenfor parantesen..

chart?cht=tx&chl=-2^2 betyr chart?cht=tx&chl=-2*2=-4, chart?cht=tx&chl=(-2)^2 betyr chart?cht=tx&chl=(-2)*(-2)=4. Med mindre det står en parantes der så er det kun det tallet potensen står på som skal opphøyes.

 

chart?cht=tx&chl=(a-b)^2+(a+b)^2=a^2-2ab+b^2+a^2+2ab+b^2=2a^2+2b^2

Lenke til kommentar

Longwinded:

Det virker som om du har sett mer på dette enn jeg har. Uansett er det et interessant emne!

 

Nebuchadnezzar:

Om du skal ha om en matematiker kan du jo for all del ha om Leonhard Euler. Han er vel det nærmeste en kommer "matemagiker".

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg må ha oppklaring på noe her :cool:

Hva er forskjellen når du skal regne ut disse to:

-22 og (-2)2

 

Også en til.

Noen som vil regne ut denne for meg?

(a-b)2 + (a+b)2

 

Blir litt forvirra hva som er forskjellen på når 2'er potensen står med eller utenfor parantesen..

chart?cht=tx&chl=-2^2 betyr chart?cht=tx&chl=-2*2=-4, chart?cht=tx&chl=(-2)^2 betyr chart?cht=tx&chl=(-2)*(-2)=4. Med mindre det står en parantes der så er det kun det tallet potensen står på som skal opphøyes.

 

chart?cht=tx&chl=(a-b)^2+(a+b)^2=a^2-2ab+b^2+a^2+2ab+b^2=2a^2+2b^2

Noen er 94" og tatt tentamen skjønner jeg, hadde samme oppgavene selv.

 

Hvorfor blir det slik:

chart?cht=tx&chl=(a-b)^2+(a+b)^2=a^2-2ab+b^2+a^2+2ab+b^2=2a^2+2b^2

 

chart?cht=tx&chl=a^2-b^2+a^2+b^2=2a^2

slik tenkte jeg

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar

Jeg brukte kvadratsetningene der, men chart?cht=tx&chl=(a+b)^2 er generelt sett ikke det samme som chart?cht=tx&chl=a^2+b^2, med mindre et av tallene er 0. Når to uttrykk multipliseres sammen må du huske å få med alle ledd.

 

p><p>

Forøvrig er det også én til, som kalles konjugatsetningen (Noen steder kalles denne tredje kvadratsetning, men dette er feil):

p><p>

 

Ta f.eks chart?cht=tx&chl=5^2=25. Du er sikkert enig med at dette er nøyaktig det samme som chart?cht=tx&chl=(3+2)^2=25. Det betyr at venstre side også må være 25, men om chart?cht=tx&chl=(a+b)^2 hadde vært chart?cht=tx&chl=a^2+b^2 ville chart?cht=tx&chl=(3+2)^2=9+4=13\neq25

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg må ha oppklaring på noe her :cool:

Hva er forskjellen når du skal regne ut disse to:

-22 og (-2)2

 

Også en til.

Noen som vil regne ut denne for meg?

(a-b)2 + (a+b)2

 

Blir litt forvirra hva som er forskjellen på når 2'er potensen står med eller utenfor parantesen..

chart?cht=tx&chl=-2^2 betyr chart?cht=tx&chl=-2*2=-4, chart?cht=tx&chl=(-2)^2 betyr chart?cht=tx&chl=(-2)*(-2)=4. Med mindre det står en parantes der så er det kun det tallet potensen står på som skal opphøyes.

 

chart?cht=tx&chl=(a-b)^2+(a+b)^2=a^2-2ab+b^2+a^2+2ab+b^2=2a^2+2b^2

 

ab-regnestykket skjønte jeg, og var jo ikke noe problem. En stund siden vi har hatt det, så fint å få repetert det her.

Men er ikke helt med når det gjelder chart?cht=tx&chl=-2^2=-4. Jeg trodde du skulle gjøre slik: chart?cht=tx&chl=-2^2 = -2*-2 = 4 Når det er opphøyd i andre, skal vell tallet som står der ganges med seg selv to gnager?

Så jeg skjønner fremdeles ikke helt forskjellen på når opphøyd i andre står utenfor parantesen, kontra inni.

 

Noen er 94" og tatt tentamen skjønner jeg, hadde samme oppgavene selv.

 

Hehe, helt riktig det.. Må jo utnytte alle "smutthull" som en kan dra fordel av :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...