Gyr0 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Gange g(x) med (2x -1) i teller og nevner Så trekker du fra og legger til osv Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hvordan løser man likningen f(x) = g(x) ved regning, når og ? Hvis du ser etter har både f(x) og g(x) teller -x + 3 Det betyr at nevneren 2x-1 = 1 Lenke til kommentar
Araho Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Takk, den satt langt inne hos meg Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Huff, hvorfor kan vi ikke bruke denne tråden til å diskutere matte, mens vi bruker "den store matteassistansetråden" til oppgaver? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det er sikkert fordi mange ikkje har fått med seg den andre tråden, eller tenkjer at det går for det same. Vil ein endre på dette er det to ting ein kan gjere: Seie (høfleg) ifrå til dei som poster leksespørsmål her, at det finst ein betre tråd, og/eller rapportere slike innlegg, so dei vert flytta. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=163723&model= Denne klokka viser 20:64:18; ikke sant? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Mest (u)sannsynlig. Men hvis man leser ovenfra og ned blir den 10:32:41. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Den gjør ikke det, har sett film av den på youtube. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Da står det 20:64:18, ja. Da får vi håpe at bildet bare er en illustrasjon. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hvordan kommer jeg fra ligning 1 og 2 til ligning 3 og 4? Om noen kunne vist det sånn hallveis detaljert så hadde det vært ypperlig. Lenge siden jeg har regna matte, så er noe rusten. Det har med å estimere alpha og beta ved å bruke least square method i linear regression. Men det er midt i utregningen, så det er kanskje ikke så lett å se. Litt rotete, men håper noen forstår det. 1: N*a+b*sum(x_i)=sum(y_i) 2: a*sum(x_i)+b*sum(x_i^2)=sum(x_i*y_i) 3: b = ( sum((x_i-E(x))(y_i-E(y))) ) / (sum(x_i-E(x))^2) 4: a = E(y)-b*E(x) E(x) er gjennomsnitt verdi av x variablene. Tegnet skal egentlig være en x med en bar (strekt) over. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Kom over en morsom link, da jeg søkte etter mattevitser. http://webonastick.com/pi/ Likte spessielt dette beviset på at Pi er rasjonellt. The Fundamental Postulate of Alternative Algebra. One may divide by zero. The Fundamental Theorem of Alternative Algebra. Any two numbers are equal. Proof: Consider two numbers, a and b, which do not equal zero. The steps follow: a = b a2 = ab (that's a squared on the left hand side if your browser doesn't render superscripts). a2 - b2 = ab - b2 (a - b)(a + b) = b(a - b) 0(a + b) = 0b a + b = b 2b = b 2 = 1 Ben now uses this Theorem to prove that pi is rational: Considering this Theorem, that 2 = 1, one may prove that any two numbers are equal. Then, take a circumference c and a diameter d: 2 = 1 1 = 0 1(c - d) = 0(c - d) c - d = 0 c = d Since pi is the ratio of the circumference to the diameter, pi now equals one. Thus pi is rational. And an integer for that matter. In fact, pi equals e. You get the picture. (Jeg bare måtte:P) Endret 24. januar 2010 av Kubjelle Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (a - b)(a + b) = b(a - b) 0(a + b) = 0b a + b = b Vel, man kan ikke dele på 0. Ser det er satt inn et postulat om at man kan dele på 0. Jeg aner ikke hvor man har fått dette fra. Man kan jo påstå hva som helst, bare man nedsetter et latterlig postulat først. Da kunne postulatet like gjerne vært 1=2, eller pi=1, så hadde man sluppet regningen Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Er masse info om emnet i denne artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_...ivision_by_zero Endret 25. januar 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (a - b)(a + b) = b(a - b) 0(a + b) = 0b a + b = b Vel, man kan ikke dele på 0. Ser det er satt inn et postulat om at man kan dele på 0. Jeg aner ikke hvor man har fått dette fra. Man kan jo påstå hva som helst, bare man nedsetter et latterlig postulat først. Da kunne postulatet like gjerne vært 1=2, eller pi=1, så hadde man sluppet regningen Hele websiden er en spøk. Jeg var faktisk ikke sikker på om siden var en spøk før jeg så dette "beviset". Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 I går fant jeg opp "Rube Goldberg" metoden for å regne ut omkretsen til en sirkel, uten at jeg vil gå nærmere inn på hvorfor, så utfordrer jeg noen til å komme opp med en mer slitsom måte å regne ut omkretsen på. Ideen er å dele opp sirkelen i uendelig mange trekanter og legge sammen de ytterste sidene. Det burde ikke være alt for vanskelig å finne på noe værre, men en regel er at man ikke kan legge til og trekke fra samme verdi f.eks.,for å få et værre regnestykke. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 En fryktelig enkel måte å gjøre den verre på er å estimere pi i samme slengen. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Og Taylorutvikle kvadratrot og cosinus. ...Men den LaTeX-koden har jeg ikke lyst til å skrive . Endret 30. januar 2010 av chokke Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 En fryktelig enkel måte å gjøre den verre på er å estimere pi i samme slengen. Haha, lurt. Skal også ta med tipsene til chokke og lage kanskje verdens mest kompliserte "Rube Golberg" formel. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Hva er den korrekte måten å løse likninger ala. , , og , og løse alle hver for seg? Endret 2. februar 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
Cucumber Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Ai, lurer egentlig på det samme. Øving 3, right? Jeg tenkte på samme måte men kom ikke noe lengre da jeg ikke skjønte hvordan det kunne være lik det andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå