Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvordan kommer jeg fra ligning 1 og 2 til ligning 3 og 4? Om noen kunne vist det sånn hallveis detaljert så hadde det vært ypperlig.

Lenge siden jeg har regna matte, så er noe rusten.

Det har med å estimere alpha og beta ved å bruke least square method i linear regression. Men det er midt i utregningen, så det er kanskje ikke så lett å se.

Litt rotete, men håper noen forstår det.

1: N*a+b*sum(x_i)=sum(y_i)

2: a*sum(x_i)+b*sum(x_i^2)=sum(x_i*y_i)

3: b = ( sum((x_i-E(x))(y_i-E(y))) ) / (sum(x_i-E(x))^2)

4: a = E(y)-b*E(x)

E(x) er gjennomsnitt verdi av x variablene. Tegnet skal egentlig være en x med en bar (strekt) over.

Lenke til kommentar

Kom over en morsom link, da jeg søkte etter mattevitser.

http://webonastick.com/pi/

Likte spessielt dette beviset på at Pi er rasjonellt.

The Fundamental Postulate of Alternative Algebra. One may divide by zero.

The Fundamental Theorem of Alternative Algebra. Any two numbers are equal.

Proof: Consider two numbers, a and b, which do not equal zero. The steps follow:

a = b

a2 = ab

(that's a squared on the left hand side if your browser doesn't render superscripts).

a2 - b2 = ab - b2

(a - b)(a + b) = b(a - b)

0(a + b) = 0b

a + b = b

2b = b

2 = 1

Ben now uses this Theorem to prove that pi is rational:

Considering this Theorem, that 2 = 1, one may prove that any two numbers are equal. Then, take a circumference c and a diameter d:

2 = 1

1 = 0

1(c - d) = 0(c - d)

c - d = 0

c = d

Since pi is the ratio of the circumference to the diameter, pi now equals one. Thus pi is rational. And an integer for that matter. In fact, pi equals e. You get the picture.

math-jokes.jpeg

(Jeg bare måtte:P)

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

0(a + b) = 0b

a + b = b

Vel, man kan ikke dele på 0. Ser det er satt inn et postulat om at man kan dele på 0. Jeg aner ikke hvor man har fått dette fra. Man kan jo påstå hva som helst, bare man nedsetter et latterlig postulat først. Da kunne postulatet like gjerne vært 1=2, eller pi=1, så hadde man sluppet regningen :p

Lenke til kommentar

0(a + b) = 0b

a + b = b

Vel, man kan ikke dele på 0. Ser det er satt inn et postulat om at man kan dele på 0. Jeg aner ikke hvor man har fått dette fra. Man kan jo påstå hva som helst, bare man nedsetter et latterlig postulat først. Da kunne postulatet like gjerne vært 1=2, eller pi=1, så hadde man sluppet regningen :p

Hele websiden er en spøk. :p

Jeg var faktisk ikke sikker på om siden var en spøk før jeg så dette "beviset".

Lenke til kommentar

I går fant jeg opp "Rube Goldberg" metoden for å regne ut omkretsen til en sirkel, uten at jeg vil gå nærmere inn på hvorfor, så utfordrer jeg noen til å komme opp med en mer slitsom måte å regne ut omkretsen på.

chart?cht=tx&chl=O = \lim_{n\to\infty}(\sqrt{2r^2 - 2r^2 \cos \frac{2 \pi}{n}})n

Ideen er å dele opp sirkelen i uendelig mange trekanter og legge sammen de ytterste sidene. Det burde ikke være alt for vanskelig å finne på noe værre, men en regel er at man ikke kan legge til og trekke fra samme verdi f.eks.,for å få et værre regnestykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...