Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Hvis man skal finne taylopolynomet av sin(x²) av tredje grad rundt x = 0 og integrere dette, vil det være mest riktig å taylorutvikle sin(x²) eller sin(u) og sette inn x² for u?

Du må jo bruke kjerneregelen uansett for å derivere sin(x2). Det blir feil å bare taylorutvikle sin(x) og sette inn x2 etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man skal finne taylopolynomet av sin(x²) av tredje grad rundt x = 0 og integrere dette, vil det være mest riktig å taylorutvikle sin(x²) eller sin(u) og sette inn x² for u?

Du må jo bruke kjerneregelen uansett for å derivere sin(x2). Det blir feil å bare taylorutvikle sin(x) og sette inn x2 etterpå.

Såvidt jeg vet går det helt fint å substituere rett inn x^2?

edit:

p><p>

Nå gidder jeg ikke regne det ut, men http://www.wolframalpha.com/input/?i=sin%28x^2%29+taylor gir at

p><p>

som er nøyaktig det samme som man får ved å substituere.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet går det helt fint å substituere rett inn x^2?

edit:

p><p>

Nå gidder jeg ikke regne det ut, men http://www.wolframalpha.com/input/?i=sin%28x^2%29+taylor gir at

p><p>

som er nøyaktig det samme som man får ved å substituere.

Kanskje du har rett, jeg hadde bare en post-it lapp å skrive på så var ikke plass til så mye...

Lenke til kommentar

Kult at Wolfram kan Taylor også. Oppdager nye ting der hver dag. :)

Jeg ser at problemet melder seg pga. at det er oppgitt "taylorrekken av tredje grad". Som du ser av rekkene dine, så må jeg finne av sjette grad av sin(x²) hvis det skal tilsvare tredje grad av sin(u). Derfor fikk jeg selvfølgelig forskjellige svar på de to måtene.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det står tredje orden, ja. Faen at det skal være forskjell på det også nå.

Så tredje orden betyr to ledd forskjellig fra null, og pluss rest? I boken ser det egentlig ut som at tredje orden er tre ledd forskjellig fra null.

Edit: Jeg fant en grense forleden dag som Wolfram ikke klarte. :D

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg forklarte problemstillingen litt dårlig. En oppgave spør om integralet av taylorrekken av tredje orden. I løsningsforslaget er P3 oppgitt til å være chart?cht=tx&chl=x^2 - \frac{x^6}{6!} pga utvikling av sin(u) og substitusjon med x².

En annen måte som også er riktig er å utvikle sin(x²), og da får man at f(0)=0, f'(0)=0, f''(0)=2 og f'''(0)=0. Det gir en chart?cht=tx&chl=P_3 = 0 + 0 + x^2 + 0 = x^2, altså forskjellig fra den i løsningsforslaget. I mine øyne er begge disse rekkene av tredje grad, men vil de være likeverdige løsninger?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Rekkespørsmål

Forholdstesten sier at hvis neste ledd er mindre enn det forrige, så konvergerer rekken.

Samtidig har vi den harmoniske rekke som divergerer Sum : 1/n

Forholdstesten sier jo at denne konvergerer? Hvorfor virker ikke forholdstesten på denne rekken?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Tror ikke jeg har helt peiling på grenseverdier.

Blir det ikke en ensidig grense 1 minus. Det er jo mindre enn en? Det blir jo aldri en, bare nesten. . .

Trodde etter man hadde snudd brøken, at det ble

n/(n+1) Der vil jo alltid telleren være mindre enn nevneren, ergo konvergent.

Lenke til kommentar
Noen sjanse for at det står feil i Rottmann? Integral 6 s133. Står b^2-ac men tror det skal stå b^2-4ac ? Slik at d=0 i andregradsformelen.

Edit: skrivefeil i innlegget mitt også ( :p )

Hvilken d?

Og ligningen får formen du nevner hvis du husker på at det står 2b i integralet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Ohoy! Ferdig med matte 1-eksamen!

Noen som har fasit på den vakre oppgave 7?

En kjegle med spissen vertikalt ned og målene r=25 og h=10 er fylt med vann.

a) dV/dt=-2. Finn dh/dt når h=8

b) Det kreves 9810J å pumpe 1m³ vann 1m opp. Hvor mye energi kreves for å pumpe hele kjeglens vann 1m over kjeglen?

Tror jeg fikk det riktig.. Men I want to be sure.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...