Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Jeg har vært borte i lærere som har vært fulle på jobben, og de som bare har hatt en dårlig dag og tenkt helt feil. Mulig han som mente 4 var i en av disse kategoriene.

 

Angående ligninga: Finn en felles nevner for venstre side. Da begynner det å løsne av seg selv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, sliter litt med to ting i matte nå :blush:

 

Ligningen har jeg ikke peiling på, det er en kompis som spørr;

1/2(1/2-2x/3)-1/3(x/4-1/2)=2-x/3

 

Og det jeg lurer på er litt merkelig:

Hva er gjennomsnittet av 6 og (-2)?

Jeg vil ha det til att det er 2 (6+(-2)=4 4/2=2), men mattelæreren vil ha det til att det er 4, selv om en annen lærer også sier det er 2. Snodig.

 

Noen som kan hjelpe? :hmm:

 

tok likningen i Ti nspire og løste med hensyn på x og fikk x=-19

 

det er 8 mellom 6 og -2

 

6 5 4 3 2 1 0 -1 -2

 

8/2 er fire. tell 4 fra 8 og du kommer til 2. En lettere måte å gjøre det på er å ta 6-2=4 også deler du det på to fordi det er to tall og gjennomsnittet blir 2.

 

angående likningen.

Løs først parentesen. dette gjøres ved å gange inn tallet eller fortegn. hvis det står 3+(2-1) så er det 3+2+3-1. står det 3(2x) så er det 2*3x.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
tok likningen i Ti nspire og løste med hensyn på x og fikk x=-19

 

Sikker på at svaret ikke er mimetex.cgi?x=1? I så fall må jeg ha regnet grovt feil.

Det har du,fellesnevneren er 12. Utvid alle brøkene slik at de har 12 i nevner. Da er det bare å legge sammen og gange med 12 til slutt. Svaret blir -19.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Takker så mye, fikk det til. Angående minus-tegnet; jeg ganger altså med mimetex.cgi?\frac{1}{-1}? Når det står et minustegn foran uttrykket slik det jeg hadde, kan man da se på det som mimetex.cgi?\frac{1}{-1} eller mimetex.cgi?\frac{-1}{1}? Blir jo det samme? Vil bare være sikker på at jeg har gjort rett.

Nei, du ganger med (-1)/(-1), slik at minus foran uttrykket blir flyttet ned til nevneren. Dette gjør at rekkefølgen i rekkefølgen byttes om på (chart?cht=tx&chl=1-N\gamma t istedenfor chart?cht=tx&chl=N\gamma t -1). Hadde du ganget med 1/(-1) hadde du ikke lenger hatt samme uttrykk

Lenke til kommentar
Du kan se på det som både 1/-1 og -1/1, ja.

 

Red.: Det er galt å si at du ganger med 1/-1 eller -1/1. Det du gjør, er å skrive -1 som 1/-1 eller -1/1.

 

Okei, da tror jeg jeg henger med. chart?cht=tx&chl=-\frac{N}{N\lambda t -1}= \frac{1}{-1}\times \frac{N}{N\lambda t -1} = \frac{N}{-1(N\lambda t -1)}= \frac{N}{1- N\lambda t}

 

Takker samtlige for hjelpen!

Endret av sveioen
Lenke til kommentar

Tenker at dette er rette stedet ¨å spørre :)

 

Jeg går pr. dags dato i VG1, altså førset året på VGS. Jeg tar studiespesialisering (allmenn), med Teoretisk matte (den vanskeligste av de to vi kan velge).

 

Jeg ligger på rundt 3 i matte for øyeblikket, og det er kke noe jeg er spesielt happy med.

 

Det jeg lurer på, er om det finnes noen oversikt over alt vi skal ha lært i mattematikk, fra 1. klasse på barneskolen frem til nå?

 

Slik at jeg kan finne ut hva vi skal kunne, og på den måten tette de hullene jeg har i diverse matte-emner..

Lenke til kommentar

hei hei, ville gjerne hatt en oppgave forklart:

 

Karl låner 600000 til bolig. Han skal betale tilbake beløpet over 20 år. Renten er 4% per år, og han har en innbetaling i året. Første innbetaling er ett år etter opptak av lånet. Vi ser bort fra gebyrer.

 

a) hvor stor blir den årlige innbetalingen?

 

her tok jeg 600000= 1.04^20 og fikk 1314673

Tar så X * ((1.04^20 - 1)/(1.04-1))=1314673.

Finner av dette at årlig innbetaling er 44149 som stemmer med fasit.

 

b) Hvor mye betaler han i rente totalt i løpet av hele låneperioden.

(44149 * 20) - 600000 = 282980

b)'en forstår jeg ikke hvordan kan være rett selv om det står det i fasit(så der før jeg fikk rett svar). Spørsmålet mitt blir da:

 

Hvor ble det av det i mellom 1314637 og 882980?

Eller;har jeg rett og slett regnet oppgave b feil?

 

takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

1) likner veldig på et polynom/annengradsuttrykk. Jeg kan gi deg et tips på veien: mimetex.cgi?2*\frac{2^{x-3}}{2^{x-2}}. Grunntallet er altså det samme, så da er det bare til å leke med potensene.

 

På 3) er det også nyttig å skrive: chart?cht=tx&chl=e^{-x} = \frac{1}{e^x} så er det greiere å flytte rundt på e^x.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...