Simen1 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jeg har vært borte i lærere som har vært fulle på jobben, og de som bare har hatt en dårlig dag og tenkt helt feil. Mulig han som mente 4 var i en av disse kategoriene. Angående ligninga: Finn en felles nevner for venstre side. Da begynner det å løsne av seg selv.. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Heisann, sliter litt med to ting i matte nå Ligningen har jeg ikke peiling på, det er en kompis som spørr; 1/2(1/2-2x/3)-1/3(x/4-1/2)=2-x/3 Og det jeg lurer på er litt merkelig: Hva er gjennomsnittet av 6 og (-2)? Jeg vil ha det til att det er 2 (6+(-2)=4 4/2=2), men mattelæreren vil ha det til att det er 4, selv om en annen lærer også sier det er 2. Snodig. Noen som kan hjelpe? tok likningen i Ti nspire og løste med hensyn på x og fikk x=-19 det er 8 mellom 6 og -2 6 5 4 3 2 1 0 -1 -2 8/2 er fire. tell 4 fra 8 og du kommer til 2. En lettere måte å gjøre det på er å ta 6-2=4 også deler du det på to fordi det er to tall og gjennomsnittet blir 2. angående likningen. Løs først parentesen. dette gjøres ved å gange inn tallet eller fortegn. hvis det står 3+(2-1) så er det 3+2+3-1. står det 3(2x) så er det 2*3x. Endret 10. november 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 tok likningen i Ti nspire og løste med hensyn på x og fikk x=-19 Sikker på at svaret ikke er ? I så fall må jeg ha regnet grovt feil. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) tok likningen i Ti nspire og løste med hensyn på x og fikk x=-19 Sikker på at svaret ikke er ? I så fall må jeg ha regnet grovt feil. Det har du,fellesnevneren er 12. Utvid alle brøkene slik at de har 12 i nevner. Da er det bare å legge sammen og gange med 12 til slutt. Svaret blir -19. Endret 10. november 2009 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
sveioen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) I en oppgave jeg har gjort har jeg kommet fram til samme som fasiten, . Men i fasiten har de forenklet dette til . Hva har de gjort for å forenkle uttrykket slik? Endret 12. november 2009 av sveioen Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Gang uttrykket med N/N og bruk minusen til å bytte rekkefølgen i nevneren. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Minuset foran har de ganget inn i teller, slik at blir . Deretter har de multiplisert med N i teller og nevner (det har du lov til siden , og du kan alltid gange med 1). I telleren blir og i telleren blir Endret 12. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
sveioen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Takker så mye, fikk det til. Angående minus-tegnet; jeg ganger altså med ? Når det står et minustegn foran uttrykket slik det jeg hadde, kan man da se på det som eller ? Blir jo det samme? Vil bare være sikker på at jeg har gjort rett. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ja. Minus kan stå foran brøken eller i teller eller i nevner. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Takker så mye, fikk det til. Angående minus-tegnet; jeg ganger altså med ? Når det står et minustegn foran uttrykket slik det jeg hadde, kan man da se på det som eller ? Blir jo det samme? Vil bare være sikker på at jeg har gjort rett. Nei, du ganger med (-1)/(-1), slik at minus foran uttrykket blir flyttet ned til nevneren. Dette gjør at rekkefølgen i rekkefølgen byttes om på ( istedenfor ). Hadde du ganget med 1/(-1) hadde du ikke lenger hatt samme uttrykk Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Du kan se på det som både 1/-1 og -1/1, ja. Red.: Det er galt å si at du ganger med 1/-1 eller -1/1. Det du gjør, er å skrive -1 som 1/-1 eller -1/1. Endret 12. november 2009 av Daniel Lenke til kommentar
sveioen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Du kan se på det som både 1/-1 og -1/1, ja. Red.: Det er galt å si at du ganger med 1/-1 eller -1/1. Det du gjør, er å skrive -1 som 1/-1 eller -1/1. Okei, da tror jeg jeg henger med. Takker samtlige for hjelpen! Endret 12. november 2009 av sveioen Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Tenker at dette er rette stedet ¨å spørre Jeg går pr. dags dato i VG1, altså førset året på VGS. Jeg tar studiespesialisering (allmenn), med Teoretisk matte (den vanskeligste av de to vi kan velge). Jeg ligger på rundt 3 i matte for øyeblikket, og det er kke noe jeg er spesielt happy med. Det jeg lurer på, er om det finnes noen oversikt over alt vi skal ha lært i mattematikk, fra 1. klasse på barneskolen frem til nå? Slik at jeg kan finne ut hva vi skal kunne, og på den måten tette de hullene jeg har i diverse matte-emner.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Denne oversikten for ungdomstrinnet skal nok hjelpe deg godt på vei. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) *snipp* http://www.udir.no/grep <- Der finner du læreplaner, kompetansemål osv. for alle fag på vidregående og grunnskolen. Endret 13. november 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
reversfaen Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 hei hei, ville gjerne hatt en oppgave forklart: Karl låner 600000 til bolig. Han skal betale tilbake beløpet over 20 år. Renten er 4% per år, og han har en innbetaling i året. Første innbetaling er ett år etter opptak av lånet. Vi ser bort fra gebyrer. a) hvor stor blir den årlige innbetalingen? her tok jeg 600000= 1.04^20 og fikk 1314673 Tar så X * ((1.04^20 - 1)/(1.04-1))=1314673. Finner av dette at årlig innbetaling er 44149 som stemmer med fasit. b) Hvor mye betaler han i rente totalt i løpet av hele låneperioden. (44149 * 20) - 600000 = 282980 b)'en forstår jeg ikke hvordan kan være rett selv om det står det i fasit(så der før jeg fikk rett svar). Spørsmålet mitt blir da: Hvor ble det av det i mellom 1314637 og 882980? Eller;har jeg rett og slett regnet oppgave b feil? takk på forhånd Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Fasiten ser ut til å stemme for annuitetslån. Sjekk lånekalkulatoren: http://www.laanekalkulator.no/ Din utregning som kom til 1,3 millioner er lån uten løpende innbetalinger. Dvs. alt betales i en betaling det 20. året. Ved løpende innbetalinger vil jo både lånebeløpet, renten og avdragene minke for hvert år. Lenke til kommentar
Lampen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) 1) 2^2x-2*2^x>3 2) 2^x>(2*2^x-3)/(2^x-2) 3) 2e^x<e^-x Endret 16. november 2009 av Lampen Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Retningen på ulikhetstegnet er ganske vesentlig. < og > finner du vel på tastaturet. Til og med Asus eee har de. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) 1) likner veldig på et polynom/annengradsuttrykk. Jeg kan gi deg et tips på veien: . Grunntallet er altså det samme, så da er det bare til å leke med potensene. På 3) er det også nyttig å skrive: så er det greiere å flytte rundt på e^x. Endret 16. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå