hernil Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Uff, så jo ikke at jeg satt med en rettvinklet trekant. Skal se om det ikke lar seg løse nå ja Takk for kjapt svar. Mulig det kommer et par til iløpet av kvelden for jeg har prøve i morgen Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Kva er den enklaste måten å finne ei rot til ei tredjegradslikning? Kalkulator. Dersom det er en innlysende rot (x=0, x=1 osv) kan man også finne resten av røttene med annengradsformelen. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Kva er den enklaste måten å finne ei rot til ei tredjegradslikning? Det spørs på hvordan den ser ut. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 I denne oppgaven regner vi at jorda er ei kule med radius r=6357km. Mjøsa er 117km lang fra Lillehammer til Minnesund. Vi tenker oss at det går an å strekke et tau i rett linje fra Lillehammer til Minnesund. Hvor langt under vannoverflaten vil tauet være på midten på grunn av jordkrummingen? Noen som kan hjelpe. Føler dette er noe jeg burde klare, men sliter litt gitt ... Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Prøv å tegne oppgaven. Tauet vil gå i rett linje, mens overflaten vil følge jordens krumning. Da får du to figurer; en sirkelsektor, og en trekant. Med litt geometri er det ikke så veldig vanskelig å finne avstanden fra toppen av sirkelbuen og ned til grunnflaten av trekanten. Endret 2. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jepp, er klar over det, men sliter litt med å finne lengden på tauet blant annet. Det burde være helt elementært, men gjør tydeligvis ett eller annet som skurrer. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Edit: Endret 2. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Lengden av buen er 117 km. Vinkelen er derfor 117/6357=3/163. For å finne lengden av tauet bruker du trigonometri (Del trekanten opp i to rettvinklede trekanter og bruk halve vinkelen). edit: Nå trenger du egentlig ikke lengden av tauet da. Hvis du kaller høyden h, er denne 6357-x, der x er høyden av trekanten. x kan du lett uttrykke ved trigonometri, slik at du får et uttrykk for h. Endret 2. november 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Ah, takk for det Har en tendens til å gjøre ting litt mer komplisert enn de egentlig er. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 det er vel dessuten en rett linje over buen på vannoverflaten som er 117 km, ikke lengden på tauet (som blir litt kortere). Lenke til kommentar
3nity Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Driver med ganske elementære ulikspaer her, men har ikke et clue på hva jeg skal gjøre. Er litt usikker på hvordan jeg får til brøkstrek, så bruker bare /. x-1/x+2 < x/x-3 Jeg skjønner jo da at jeg skal flytte over x/x-3, så jeg får x-1/x+2 - x/x-3 < 0 Men hva i all verden er fellesnevneren til (x-3) og (x+2) ? Hva skal jeg gange med ? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Det enkleste blir å bruke fellesnevner (x-3)(x+2) Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Da er det vel abelkonkurransen i dag. Lenke til kommentar
Bernoulli Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Da er det vel abelkonkurransen i dag. Ja, hvordan gikk den? Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 hvis jeg skal velge 5 kort ut fra en kortstokk, hva er sannsynligheten for at alle er spar? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 13 kort er spar. Totalt er det 52 kort. Sannsynligheten for å trekke 1 spar er: 13/52 Av de gjenværende 51 kortene er sannsynligheten for å trekke en spar til: 12/51 Sånn fortsetter det. Til slutt kan du gange sammen sannsynlighetene for de 5 første sparene: 13/52 * 12/51 * 11/50 * 10/49 * 9/48 Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Uten tilbakelegging: 13/52 * 12/51 * 11/50 * 10/49 * 9/48 = 4.59*10^-4 eller 0.495 promille? Skulle bli riktig det? For sen gitt, men jeg hadde med tallet! Endret 6. november 2009 av ManagHead Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Jepp, riktig det Jeg tok ikke med tallet for å ikke gi Dan fasiten i hånda.. Det går også an å regne ut vha fakultet om det er meningen. ( 12! * 47! ) / ( 8! * 52! ) Eventuelle jokere er ikke regnet med. Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Da gjorde jeg det riktig Grunnen til at jeg lurte var fordi jeg ikke kunne få meg selv til å tro at sjangsen for å få 5 spar er 0.5 promille. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Jeg lurte på dette i snedige ting tråden, men dette er kanskje et bedre sted å stille spørsmålet. De ikke trivielle nullene i riemann zeta funksjonen er distribuert likt som energinivåene i store atomer, det finnes hvertfall en sammenheng her mellom zeta funksjonen og "random matrix theory" slik jeg har forstått det. Vet noen andre om andre sammenhenger mellom primtall og fysikk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå