Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I denne oppgaven regner vi at jorda er ei kule med radius r=6357km. Mjøsa er 117km lang fra Lillehammer til Minnesund. Vi tenker oss at det går an å strekke et tau i rett linje fra Lillehammer til Minnesund. Hvor langt under vannoverflaten vil tauet være på midten på grunn av jordkrummingen?

Noen som kan hjelpe. Føler dette er noe jeg burde klare, men sliter litt gitt ... :hm:

Lenke til kommentar

Prøv å tegne oppgaven. Tauet vil gå i rett linje, mens overflaten vil følge jordens krumning. Da får du to figurer; en sirkelsektor, og en trekant. Med litt geometri er det ikke så veldig vanskelig å finne avstanden fra toppen av sirkelbuen og ned til grunnflaten av trekanten.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Lengden av buen er 117 km. Vinkelen er derfor 117/6357=3/163. For å finne lengden av tauet bruker du trigonometri (Del trekanten opp i to rettvinklede trekanter og bruk halve vinkelen).

edit: Nå trenger du egentlig ikke lengden av tauet da. Hvis du kaller høyden h, er denne 6357-x, der x er høyden av trekanten. x kan du lett uttrykke ved trigonometri, slik at du får et uttrykk for h.

p><p>

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Driver med ganske elementære ulikspaer her, men har ikke et clue på hva jeg skal gjøre.

Er litt usikker på hvordan jeg får til brøkstrek, så bruker bare /.

x-1/x+2 < x/x-3

Jeg skjønner jo da at jeg skal flytte over x/x-3, så jeg får x-1/x+2 - x/x-3 < 0

Men hva i all verden er fellesnevneren til (x-3) og (x+2) ? Hva skal jeg gange med ?

Lenke til kommentar

13 kort er spar. Totalt er det 52 kort.

Sannsynligheten for å trekke 1 spar er: 13/52

Av de gjenværende 51 kortene er sannsynligheten for å trekke en spar til: 12/51

Sånn fortsetter det. Til slutt kan du gange sammen sannsynlighetene for de 5 første sparene:

13/52 * 12/51 * 11/50 * 10/49 * 9/48

Lenke til kommentar

Jeg lurte på dette i snedige ting tråden, men dette er kanskje et bedre sted å stille spørsmålet.

De ikke trivielle nullene i riemann zeta funksjonen er distribuert likt som energinivåene i store atomer, det finnes hvertfall en sammenheng her mellom zeta funksjonen og "random matrix theory" slik jeg har forstått det. Vet noen andre om andre sammenhenger mellom primtall og fysikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...