Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du ikke bare si fremgangsmåten da. Hva mener du med /

/ betyr "delt på" eller "av" etc. Det går nesten ikke an å vise det mer eksplisitt en hva jeg har gjordt uten å bare si svaret rett ut. Hvis du ikke forstår det så må du sette deg ned å lese hva jeg skriver og forstå ordene.

Husk du kan utvide en brøk og få det samme svaret hvis du ganger med det samme tallet over og under brøken.

Altså 1/10 = (1*10)/(10*10) = 10/100 = (10*10)/(10*100) = 100/1000

* betyr ganger.

Forstår du det ikke nå så er det ikke noe håp for deg...

Lenke til kommentar
En promille er en tidels prosent, altså går det ti promille på en prosent.

Du må altså gange tallet i prosent med 10 for å få i promille.

Takk da skjønte jeg det

Skjønte du det eller fikk du bare svaret? Hvis du skjønte det så burde du nå vite hva 89,29% er i ppm også. ppm står for part per million, altså 1/1000000.

Lenke til kommentar
Hvor mange promille er 82,29%?

Må bare spørre, hvor gammel er du?

Dette lærte jeg i 8ende, etter en stor feil med og skrive % isteden for promille tegne, hadde ikke lært det på fargen jeg reknet.

*Mine innlegg*

Er glad i matte og hadde 6er i 8ende, og 5er i 9ende, usikker på hva det blir i 10ende nå. :)

Lenke til kommentar
Er det ingen som har funnet noe fornuftig svar på nøtten?

Jeg har sett mye på den, og diskutert med andre.

Det jeg har kommet frem til er:

For et primtall p med periode p-1, altså p-1 repeterende siffer, så kan man finne tall med slike egenskaper.

Jeg har prøvd for siffer av lengde 6, 10, 22, og noen flere opp til rundt 50. Jeg fant ingen på denne måten.

Videre ble det regnet ut at antall siffer må være 21 + 22k, tror jeg. (Dette er løsninger av 10^n = 7 (mod 69).)

Det minste tallet med egenskapen har altså 21 siffer, hvis det ikke er regnet feil. Jeg har ikke prøvd å finne dette tallet enda.

Lenke til kommentar

For et primtall p med periode p-1, altså p-1 repeterende siffer, så kan man finne tall med slike egenskaper.

Jeg har prøvd for siffer av lengde 6, 10, 22, og noen flere opp til rundt 50. Jeg fant ingen på denne måten.

Videre ble det regnet ut at antall siffer må være 21 + 22k, tror jeg. (Dette er løsninger av 10^n = 7 (mod 69).)

Det minste tallet med egenskapen har altså 21 siffer, hvis det ikke er regnet feil. Jeg har ikke prøvd å finne dette tallet enda.

Jeg kan klippe-lime løsningen fra TU. Såvidt jeg husker så skal det stemme bra at en av løsningen er et tall med 21 eller 22 siffer :)

Lenke til kommentar

Jeg kan klippe-lime løsningen fra TU. Såvidt jeg husker så skal det stemme bra at en av løsningen er et tall med 21 eller 22 siffer :)

Jeg vil gjerne se en løsning. Altså ikke bare tallet, det driter jeg egentlig i, men jeg vil se fremgangsmåten.

Lenke til kommentar

løsningen slik den sto i TU:

"Skal finne tallet N. Her starter vi med matematiske likninger og betegner eneren i tallet N med y og resten av N med x. Da blir N = 10x + y og 7N = 70x + 7y (her står det faktisk 70y i TU, men det må vel være feil?). Hvis vi flytter det siste siffer fram foran det første, blir det nye tallet representert ved y*10z + x. Her kjenner vi ikke verdien av z som er antall siffer i det ukjente tallet. Men nå har vi den Diophantiske likning: y*10z + x = 70x + 7 og dermed x = y(10z-7)/69. Her vet vi at både x, y og z er heltall, slik at y må enten være delelig med 3 og, (10z - 7) må være delelig med 23, eller så er (10z - 7) delelig med 69. I det første til fellet setter vi y = 3r og finner at z = 21. Dette gir (10z - 7)/23 = 9999... 3/23 = 434... som har 20 sifre. Siden x = r*434... som har 21 sifre, må r minst være 3 og samtidig må y = 3r være mindre enn 10, slik at r = 3. Det gir N = 1304347826086956521739. De to andre finnes på tilsvarende måte. Finnes det en enklere logisk måte å finne disse på?"

Lenke til kommentar
løsningen slik den sto i TU:

"Skal finne tallet N. Her starter vi med matematiske likninger og betegner eneren i tallet N med y og resten av N med x. Da blir N = 10x + y og 7N = 70x + 7y (her står det faktisk 70y i TU, men det må vel være feil?). Hvis vi flytter det siste siffer fram foran det første, blir det nye tallet representert ved y*10z + x. Her kjenner vi ikke verdien av z som er antall siffer i det ukjente tallet. Men nå har vi den Diophantiske likning: y*10z + x = 70x + 7 og dermed x = y(10z-7)/69. Her vet vi at både x, y og z er heltall, slik at y må enten være delelig med 3 og, (10z - 7) må være delelig med 23, eller så er (10z - 7) delelig med 69. I det første til fellet setter vi y = 3r og finner at z = 21. Dette gir (10z - 7)/23 = 9999... 3/23 = 434... som har 20 sifre. Siden x = r*434... som har 21 sifre, må r minst være 3 og samtidig må y = 3r være mindre enn 10, slik at r = 3. Det gir N = 1304347826086956521739. De to andre finnes på tilsvarende måte. Finnes det en enklere logisk måte å finne disse på?"

Faen ta. Jeg hadde en feil da jeg prøvde. Hvis vi godtar 0 i starten funker 0869565217391304347826 også.

Lenke til kommentar

Her er en start: Den øverste streken streken tangerer sirkelen. Da vet du at vinkelen mellom den og den inntegnede radien på 2cm er 90°. Dermed har du en rettvinklet trekant som består av en katet på 2 cm, en hypotenus på 5 cm og vinkelen 90°.

Bruk Trigonometri og Pytagoras til å finne arealet av den rettvinklede trekanten og vinkelen som utgjør sirkelsektoren innenfor trekanten. Regn arealet av sirkelsektoren.

Det røde arealet i trekanten er trekantens areal minus sirkelsektorens areal.

Pga symmetri er hele det røde arealet dobbelt så stort som det du finner i trekanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...