DrKarlsen Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Er dette en gyldig løsningsmetode (tenker på at uendelig minus uendelig = 0)? Nei, dette er nok ikke gyldig. Du har dog fått rett svar, så det var jo (u)trivelig. I tillegg, trenger du egentlig loppitale på den siste der? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 I tillegg, trenger du egentlig loppitale på den siste der? Selvfølgelig ikke. Ble bare så opphengt i at det skulle løses med LH. Så aritmetiske operasjoner gjelder ikke for uendelig? Jeg får prøve gjøre det litt mer formelt da. Lage et 0/0-uttrykk av det opprinnelige. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 I tillegg, trenger du egentlig loppitale på den siste der? Selvfølgelig ikke. Ble bare så opphengt i at det skulle løses med LH. Så aritmetiske operasjoner gjelder ikke for uendelig? Jeg får prøve gjøre det litt mer formelt da. Lage et 0/0-uttrykk av det opprinnelige. Riktig. Husk at aritmetiske operasjoner som oftest er definert for tall. Uendelig er ikke et tall, det er noe drit vi bare må godta ligger i endene av tallinja. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Kjipt at en så pen løsning er ugyldig. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Kjipt at en så pen løsning er ugyldig. Pen og pen. Det kommer vel an på øyet som ser. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Jeg kan foreløpig for lite matematikk, så det jeg kommer med nå blir sikkert sett på som en vederstyggelighet ved høyere nivå. Uansett, la oss ta for eksempel integralet (ikke en hvilken som helst del) eller noe i den stilen? Med andre ord en notasjon for å angi dette «pizzastykket» av tallplanet. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Jeg kan foreløpig for lite matematikk, så det jeg kommer med nå blir sikkert sett på som en vederstyggelighet ved høyere nivå. Uansett, la oss ta for eksempel integralet (ikke en hvilken som helst del) eller noe i den stilen? Med andre ord en notasjon for å angi dette «pizzastykket» av tallplanet. Aldri sett noe slik før. Ser egentlig ingen grunn til hvorfor du vil gjøre dette. Lenke til kommentar
jkvernmo Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 hvordan finner jeg a, b og c i en likning y=ax2 + bx + c, når jeg har oppgitt punktene (1,-3), (0,6) og (3,15)? c er jo nødvendigvis 6 når x=0 er y =6. Men hvordan løser jeg resten? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Du har tre ukjente og tre likninger, bare sette opp de tre likningene og bruk innsetting eller addisjon. Endret 16. september 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
jkvernmo Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Du har tre ukjente og tre likninger, bare sette opp de tre likningene og bruk innsetting eller addisjon. skjønner ikke hva du mener her. det er en graf de 3 punktene referer til. hvordan setter jeg opp de likningene du snakker om? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Punkta gjer deg x- og y-verdiar. Putt desse tre punkta inn i funksjonen, og du får tre ulike likningar der a,b og c er ukjende. Set du t.d. inn 1 for x og -3 for y får du at -3 = 2a + b + c. Endret 16. september 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
jkvernmo Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Punkta gjer deg x- og y-verdiar. Putt desse tre punkta inn i funksjonen, og du får tre ulike likningar der a,b og c er ukjende. Set du t.d. inn 1 for x og -3 for y får du at -3 = 2a + b + c. ahh, trangsynt takk for hjelp Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Løs denne likningen: 3x^5/4=67 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Start med å gange med 4/3 på begge sider. Så kan du finne den eneste reelle løsningen ved å ta femterota. Så leter du etter 4 imaginære løsninger i tillegg ved hjelp av enhetssirkelen. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Får ikke svar i matteassistent tråden så jeg poster her også, selv om det er fysikk. Et ledende kuleskall med ytre radius b og indre radius a har samlet ladning -3Q, og i sentrum finnes en punktpartikkel med ladning Q. Hva er det elektriske feltet i en avstand r fra sentrum der a<r<b ? Svaret er E=0 men jeg ser liksom ikke hvorfor siden jeg ville sagt at Qencl blir Q-3Q*(volum av skall innenfor r)/(tot skallvolum). Men siden svaret skal være 0 så er det mulig jeg overser noe viktig her.. takk for svar Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Bruk riktig tråd: Den store fysikkassistansetråden Lenke til kommentar
Cucumber Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hvordan gå fram for å integrere sqrt(1+cosx)? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hvordan gå fram for å integrere sqrt(1+cosx)? Jeg vet ikke om dette funker, men har du prøvd u = sqrt(1+cos(x))? Lenke til kommentar
Cucumber Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Ser ut til at sqrt(cosx+1) = sqrt(2)*cos(x/2) og så tar jeg det videre derfra. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hva er den dividerte differansen? Har en oppgave Vi har en funksjon f(x) = x^2 og x0 = 0 , x1 = 1, x2 = 2. Da har den deriverte differansen f[x0, x1, x2] verdien .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå