Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I tillegg, trenger du egentlig loppitale på den siste der?
Selvfølgelig ikke. :blush:

Ble bare så opphengt i at det skulle løses med LH.

 

Så aritmetiske operasjoner gjelder ikke for uendelig?

Jeg får prøve gjøre det litt mer formelt da. Lage et 0/0-uttrykk av det opprinnelige.

 

 

Riktig. Husk at aritmetiske operasjoner som oftest er definert for tall. Uendelig er ikke et tall, det er noe drit vi bare må godta ligger i endene av tallinja.

Lenke til kommentar
Jeg kan foreløpig for lite matematikk, så det jeg kommer med nå blir sikkert sett på som en vederstyggelighet ved høyere nivå. Uansett, la oss ta for eksempel integralet mimetex.cgi?\frac{1}{8}\mathbb{R}^2 (ikke en hvilken som helst del) eller noe i den stilen? Med andre ord en notasjon for å angi dette «pizzastykket» av tallplanet.

 

Aldri sett noe slik før. Ser egentlig ingen grunn til hvorfor du vil gjøre dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får ikke svar i matteassistent tråden så jeg poster her også, selv om det er fysikk.

 

Et ledende kuleskall med ytre radius b og indre radius a har samlet ladning -3Q, og i sentrum finnes en punktpartikkel med ladning Q. Hva er det elektriske feltet i en avstand r fra sentrum der a<r<b ? Svaret er E=0 men jeg ser liksom ikke hvorfor siden jeg ville sagt at Qencl blir Q-3Q*(volum av skall innenfor r)/(tot skallvolum). Men siden svaret skal være 0 så er det mulig jeg overser noe viktig her.. takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...