Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Simen1: Hvordan anbefaler du at man skriver f.eks. koordinater eller mengder der det er ugunstig at elementene er skrevet som brøker?

F.eks: [2,8, 5,6, 11,1]

 

Komma er desimalskille

Komma pluss mellomrom er skille mellom koordinater.

 

Alternativt kan man skrive: [2,8; 5,6; 11,1] eller [2,8 5,6 11,1]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Koordinater skriver man da slik: [5.6] - dere matematikere har noe å lære av oss som driver med programering. :)

 

Finnes selvfølgelig mange måter å skrive koordinater på og det kommer an på hvilket koordinatsystem du benytter deg av, men jeg er rimelig sikker på at den offisielle notasjonen for koordinater i det kartetiske koordinatsystemet (som er det mest brukte i ren matematikk) er (x,y).

 

Om man har desimaltallskoordinater, for eksempel x = 5.6, y = 6.5 skrives det (5.6,6.5)

 

Sorry, min feil.

Jeg skriver omskriver problemet mitt.

 

Hvordan integrerer jeg f(x) = x*(1/2)^x ?

 

Sikker på at funksjonen din er det der? Det blir et veldig stygt integral. sikker på at det ikke er x*x^1/2?

Endret av sileps
Lenke til kommentar
Koordinater skriver man da slik: [5.6] - dere matematikere har noe å lære av oss som driver med programering. :)

 

Finnes selvfølgelig mange måter å skrive koordinater på og det kommer an på hvilket koordinatsystem du benytter deg av, men jeg er rimelig sikker på at den offisielle notasjonen for koordinater i det kartetiske koordinatsystemet (som er det mest brukte i ren matematikk) er (x,y).

 

Om man har desimaltallskoordinater, for eksempel x = 5.6, y = 6.5 skrives det (5.6,6.5)

 

Sorry, min feil.

Jeg skriver omskriver problemet mitt.

 

Hvordan integrerer jeg f(x) = x*(1/2)^x ?

 

Sikker på at funksjonen din er det der? Det blir et veldig stygt integral. sikker på at det ikke er x*x^1/2?

 

 

Det blir ikke så stygt.

 

int(a^x,x) = a^x / log(a).

Lenke til kommentar
Koordinater skriver man da slik: [5.6] - dere matematikere har noe å lære av oss som driver med programering. :)

 

Finnes selvfølgelig mange måter å skrive koordinater på og det kommer an på hvilket koordinatsystem du benytter deg av, men jeg er rimelig sikker på at den offisielle notasjonen for koordinater i det kartetiske koordinatsystemet (som er det mest brukte i ren matematikk) er (x,y).

 

Om man har desimaltallskoordinater, for eksempel x = 5.6, y = 6.5 skrives det (5.6,6.5)

 

Sorry, min feil.

Jeg skriver omskriver problemet mitt.

 

Hvordan integrerer jeg f(x) = x*(1/2)^x ?

 

Sikker på at funksjonen din er det der? Det blir et veldig stygt integral. sikker på at det ikke er x*x^1/2?

 

 

Det blir ikke så stygt.

 

int(a^x,x) = a^x / log(a).

 

http://integrals.wolfram.com/index.jsp?exp...mp;random=false

Lenke til kommentar
Spørsmålet var hvordan funksjonen skulle integreres.

Det er allerede besvart da:

[...]

Bruk delvis integrasjon.

[...]

Det blir ikke så stygt.

 

int(a^x,x) = a^x / log(a).

Og hvis Gyr0 bruker de to tipsene så er det lett. Om det er viktig å ha det som i Wolfram kan man bruke 2) = -ln(2)

Endret av luser32
Lenke til kommentar
3628800=x!

 

x er 10, men hvis jeg faktoriserer det ned ender jeg opp med 7, så det funker tydeligvis ikke alltid med faktorisering. Flere forslag?

 

3628800 = 2*1814400 = 2*3*604800 = 2*3*4*151200 = 2*3*4*5*30240 = 2*3*4*5*6*5040 = 2*3*4*5*6*7*720 = 2*3*4*5*6*7*8*90 = 2*3*4*5*6*7*8*9*10.

 

Du har gjort en feil.

Endret av DrKarlsen
Lenke til kommentar
Wow, tok wolframalpha feil?

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=3628800

 

edit, ah dette er primtallsfaktorisering. men likevel, dette viser at slike misforståelser kan oppstå. Finnes det ingen formel eller en klar straight metoder å løse dette på?

 

Du har fått en "klar straight" metode.

 

Du har k = x! og kjenner k.

1. Sjekk k/2. Hvis det er heltall, gå videre.

2. Sjekk (k/2)/3. Hvis det er heltall, gå videre.

.

.

.

Til slutt finner du x. Hvis det dukker opp et tall som ikke er heltall vil du slite med å finne x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...