Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok ikke mulig å få det på tastaturet. Kanskje mulig hvis du bruker noe latex-funksjoner eller liknende. Hvis jeg hadde hatt en innlevering ville jeg enten skrevet (a,b , c,d), (a.b,c.d) eller (a,b;c,d) litt etter hvor omfattende det er. Det beste er selvfølgelig å ikke bruke desimaltall i det hele tatt (heller bruke brøker, røtter, pi og andre eksakte tall).

 

Edit: Forresten går det an å gjøre slik: (a,b,c,d). Fet skrift. :)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Ganger begge sider av likningen med 1/(0.7).

Null punktum syv?

 

Bytt ut punktum med komma. Det er komma som er desimalskilletegnet, ikke punktum.

Vi har alltid brukt punktum som desimaltegn, det gjør også de amerikanske lærebøkene og programvaren jeg har har vært borti, så da gidder jeg ikke å "legge om". Virker som han forstod hva jeg mente. :)

Lenke til kommentar

khaffner og Billy-the-kid: Dere bruker altså tegnsettingen dere finner i amerikanske programmer og lærebøker. Men dere bruker tydeligvis de norske bokstavene æ og å (og ø og norsk tastaturoppsett?). Hvorfor blander dere dette sammen i en stor røre av norsk-amerikansk? Bruker dere °F eller °C? Skriver dere 109 som milliard eller billion?

Lenke til kommentar

Det eneste som er forvirrende er når det ikke går tydelig fram om punktum er brukt som desimalskille eller tusenskille. Hvis du får presentert størrelser som du ikke har noe forhold til og disse er presentert med tre desimaler, så er det ikke alltid like lett å vite hva man skal tro.

Det samme gjelder forsåvidt når man får presentert tall som bruker komma som tusenskille. Da begynner jeg å slite litt.

Lenke til kommentar

Jeg har en ting jeg lure på. hva vis 5 skulle bli med i å gange ut i et annet tall, og minus er eksakt større enn prosenter, husker ikke hvor mye, av et annet tall, hva da med hvis summen blir kvadratroten ganget med det lave tallet. Skal man da legge brøkregning for å finne utgangspunktet, eller skal man bruke graf?

skjønner dere hva jeg skjønner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...