Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvordan tenker dere når dere løser oppgaver innenfor kombinatorikk og permutasjoner ?

Kan reglene men syntes det er veldig vanskelig å sette opp stykkene når det er tekst oppgaver

og jeg vet heller aldri når jeg får riktig :/

Ta oppgavene nedenfor, kan noen gi meg detaljert forklaring på hvordan de løste oppgavene ?

Tenkemåte og slikt. Svarene er likgyldige da dette ikke er skole arbeid men noe jeg faktisk kunne tenkt meg å lære meg, resten innenfor sannsynlighet og kombinatorikk går fint men dette sliter jeg med

10 jenter skal sove på 3 soverom. Hvert soverom har 4 senger hvor mange kombinasjoner gir dette ?

Vet ikke om de mener at hvilket rom de ligger på spiller en rolle eller om hvilken seng de ligger i spiller en rolle.

Tipper på at dette er likgyldig, altså om Lise, Trine og Jens ligger på Rom A, B eller C så er det bare en kombinasjon.

chart?cht=tx&chl={10 \choose 4}*{6 \choose 4}*2 + {10 \choose 3}*{7 \choose 3}*4 = 23100

Kan dette stemme eller er jeg helt på jordet ?

Om noen kunne være super hyggelig så ville det være tøft å vite hvordan man løste denne oppgaven om hvilket rom og/eller hvilken seng man lå i spillte en rolle

Prøvde meg i matteassistent tråden, men virker som det er mest skolehjelp der. Ikke grunnleggende forståelse av hvordan man stiller opp tekstoppgaver.

Lenke til kommentar
Både komplekse og reelle nte-gradslikninger har n løsninger i C

Ikke nødvendigvis. Ta foreksempel x^2+2x+1=0, den har bare 1 løsning, men med multiplisitet 2.

Greit, en nte-gradsligning har alltid n løsninger i C - _om_ en teller hver løsing like mange ganger som den har multiplisitet.

EDIT: eller kall det røtter om du vil.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Ta foreksempel x^2+2x+1=0, den har bare 1 løsning, men med multiplisitet 2.

Greit, en nte-gradsligning har alltid n løsninger i C - _om_ en teller hver løsing like mange ganger som den har multiplisitet.

Ikke noe "om". Den har n røtter. (x-1)^n har 1 som rot n ganger.

Lenke til kommentar

Da kommer jeg med kanskje det mest kjente og vanlige spørsmålet innen matematikk, håper ikke jeg er altfor dum :blush: Det magiske spørsmålet lyder: er 1 et primtall eller ikke? Altså ikke hva vi vanligvis sier om det, men er det 100 000 000 % sikkert at det ikke er det?? Jeg har et matematikk-/fysikkprogram som kalles Genious Maker som kan finne ut om tall er primtall eller ikke, og når jeg skriver inn 1 sier den: "The Number 1 is a Prime Number! It has no factors other than 1 and 1" :)

Lenke til kommentar
Et primtall er et naturlig tall større enn 1 som ikke kan deles på annet enn 1 og seg selv uten å etterlate en rest.

De første 30 primtallene er

2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97, 101, 103, 107, 109 og 113.

hva er logikken at det må være større enn 1? hvor kommer det inn i bildet, hva er grunnen til det?? :ohmy: svar meg :mad:

Lenke til kommentar

Aritmetikkens fundamentalteorem sier at alle naturlige tall større enn 1 kan primtallsfaktoriseres på nøyaktig en måte. Men hvis 1 er et primtall vil det finnes uendelig mange primtallsfaktoriserer da f.eks 4 vil kunne skrives som 2*2*1 eller 2*2*1*1*1*1... osv. Derfor blir ikke 1 ansett som primtall, fordi vi vil ha en unik faktorisering.

jada, der var visst torbjørn før meg.

Endret av fireofawakening
Lenke til kommentar

Ikke noe "om". Den har n røtter. (x-1)^n har 1 som rot n ganger.

Flott, da er vi egentlig enige vi to ivaffal. Men det virker som det er mange som er veldig viktige på det med multiplisitet av en eller annen grunn.

Wikipedia:

every non-zero single-variable polynomial, with complex coefficients, has exactly as many complex roots as its degree, if each root is counted up to its multiplicity

Wolfram igjen har ikke med denne "hvis"/"om":

It is equivalent to the statement that a polynomial mimetex.cgi?P(z) of degree mimetex.cgi?n has values mimetex.cgi?z_i (some of them possibly degenerate) for which chart?cht=tx&chl=P(z_i) = 0.
Endret av luser32
Lenke til kommentar
Kvifor so hissig? Wikipedia har noko om emnet.

Aritmetikkens fundamentalteorem sier at alle naturlige tall større enn 1 kan primtallsfaktoriseres på nøyaktig en måte. Men hvis 1 er et primtall vil det finnes uendelig mange primtallsfaktoriserer da f.eks 4 vil kunne skrives som 2*2*1 eller 2*2*1*1*1*1... osv. Derfor blir ikke 1 ansett som primtall, fordi vi vil ha en unik faktorisering.

ok, men jeg synes fremdeles forklaringen er litt svak. Om vi finner liv på en annen planet som har regnet primtall kan det godt hende de har 1 som primtall uten at de har dårligere system enn oss, så jeg syns ikke det er avgjort. Hovedregelen er jo at det kun skal være delelig med seg selv og 1, og det er jo logisk hvilket tall som øverst på listen vil inneha disse kravene: nettop, tallet 1! Kanskje jeg skal starte en poll på teknologiforumet om hvem som mener det er primtall og ikke :D

Lenke til kommentar
Kvifor so hissig? Wikipedia har noko om emnet.

ok, men jeg synes fremdeles forklaringen er litt svak. Om vi finner liv på en annen planet som har regnet primtall kan det godt hende de har 1 som primtall uten at de har dårligere system enn oss, så jeg syns ikke det er avgjort. Hovedregelen er jo at det kun skal være delelig med seg selv og 1, og det er jo logisk hvilket tall som øverst på listen vil inneha disse kravene: nettop, tallet 1! Kanskje jeg skal starte en poll på teknologiforumet om hvem som mener det er primtall og ikke :D

Hvem bryr seg om hva en poll vil si? 1 er ikke et primtall. Et primtall p skal ha nøyaktig én positiv divisor bortsett fra 1, og det er p. 1 har ingen positiv divisor bortsett fra 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...