Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe:) Genialt med nett på tentamen!

Når du er ferdig kan du gått fortelle hvordan du fikk det til.

Bare fyre løs med oppgaver. Kan kanskje hjelpe med noe mer!

Men siden dette er en såpass viktig annledning kann jeg anbefale og kontrolere alt jeg skev (og kanskje skriver). Trodde du bare forbredte deg elns jeg, så kontrolerte ikke alt så nøye. Men tror hvertfall den kan brukes som god hjelp!

Lykke til uansett:)

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å høre på deg "matsemann". jeg kommer til å gjøre mitt ytterste for å hjelpe til på alle mulige måter!

Har sett på den oppgave 2b, men fikk det desverre ikke til. Er desverre ikke så god på logaritmer, og hva man har lov å ikke lov til å gjøre. Beklager. Om jeg kommer fram til noe lurt skal jeg poste det.

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Sollys er i teorien ca 1350 watt per kvadratmeter utenfor jord-atmosfæren. Nede på bakken kan du regne ca 500 watt per kvadratmeter vinkelrett på sola på en normalt klar dag.

 

Forstørrelseglasset ditt er ca 0,008 kvadratmeter stort. Da er det ca 500 * 0,08 = ca 4 watt som treffer det. Ca 10% av det forsvinner i form av refleksjon og absorbsjon. Da gjenstår det ca 3,6 watt i fokuspunktet.

 

Størrelsen på fokuspunktet er irrelevant.

Lenke til kommentar

Jeg kom over en morsom oppgave her om dagen. Den er på engelsk, men jeg regner med at dere forstår det, så jeg poster den til glede for andre nerder. :)

 

"At the edge of town, there is a traditional private school with 10 boys, 10 girls and a single teacher.

 

The school requires students to show respect to the teacher and other students by greeting the teacher and the other students with one bow.

 

How many bows could you expect to see on a given morning?"

Lenke til kommentar

Regner med at læreren ikke bukker tilbake, står i hvert fall ikke i oppgaven. Alle elevene bukker til 20 andre personer (læreren og 19 andre elever). Dette betyr at hver elev må bukke 20 ganger. Det er 20 elever.

 

20 elever * 20 bukk=400.

 

:shrug:

 

Edit: Stor bokstav i begynnelsen av setning, ja.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
hvis man stiller de 21 menneskene etter hverandre, hilser 21. mann på 20, 20. mann på 19 etc.

 

dvs: 20 + 19 + 18 + 17 + ... + 1 = chart?cht=tx&chl=\,\,\,\,\frac{20\cdot 21}{2}=210\,\,\,bukk

20. mann hilser da på 19, men samtidig har 20. mann hilst på 21. mann når 21. mann gikk forbi. Altså hilser 20. mann på 20 stk.

Dumme oppgaven :wee: .

Lenke til kommentar
Regner med at læreren ikke bukker tilbake, står i hvert fall ikke i oppgaven. Alle elevene bukker til 20 andre personer (læreren og 19 andre elever). Dette betyr at hver elev må bukke 20 ganger. Det er 20 elever.

 

20 elever * 20 bukk=400.

 

:shrug:

 

Edit: Stor bokstav i begynnelsen av setning, ja.

 

Dette er det korrekte svaret. :) Praktisk matte er tydligvis vanskeligere enn linjær algebra og alskens derivasjoner og integrasjoner og whatnot dere driver med i denne tråden. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...