luser32 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Optn->calc->sum: Der n blir det n-te leddet i rekken. Det er en geometrisk rekke med , summen blir da: , som du jo sa. Endret 28. mai 2009 av luser32 Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) nvm Endret 31. mai 2009 av Admin'c Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Prøver å lære meg induksjonsbevis nå, og lurer på om dette er korrekt måte å sette det opp? Use the principle og mathematical induction to show that the statement is true for all natural numbers n: 2+4+6+8+...+(2n)=n(n+1) n=1: 2*1=1(1+1) 2=2 Antar det er sant for n=k: 2+4+6+8+...+(2k)=k(k+1) Må bevise at 2+4+6+8+...+(2k)+(2(k+1))=(k+1)(k+2): 2+4+6+8+...+(2k)+(2(k+1)) Bruker antagelsen at: 2+4+6+8+...+(2k)=k(k+1) k(k+1)+2k+2 Faktoriserer andregradsuttrykket og får: (k+1)(k+2) Har da bevist at dette stemmer for alle naturlige tall n. Endret 31. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Supert, har jobbet en del med induksjon nå. Gøyale greier. Noen som kan anbefale meg noen gode bøker, evt. nettsider, om diff.likninger? Endret 2. juni 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
3nity Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Skal ha mattetentamen i teoretisk matte fredag nå , så kommer til å bruke denne tråden en god del : ) Første spm : Løs likningen : 1,5 lg x-4,5=0 Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Skal vi se: 1,5 lg x = 4,5 lg x = 4,5/1,5 = 3 x = 10^3 Lenke til kommentar
Kinejs Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Oj, hvor har du denne informasjonen i fra? Det ble lagt ut midlertidige svar av utdanningsdirektoratet Lenke til kommentar
sindreij Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Som ligger her. Tilsvarende for R2 ligger her. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 1 -11,5 % 2 -17,7 % 3 -18,6 % 4 -20,7 % 5- 23,5 % 6- 8,1 % Er da langt i fra dårlig dette. Poengfordelingen for 3MX i fjor var lavere, da var det 2% som fikk 6-er, og rundt 17% som fikk 5-er. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hvis man skal regne ut sansynligheten for å vinne i lotto, gjør man sånn som dette da: 7/34 * 6/33 * 5/32 * 4/31 * 4/30 * 4/29 * 4/28 ? (vet ikke om det er 34 kuler til å begynne med, da..) Læreren tok nemlig og viste oss dette på tavla. Hun tok 1/34 * 1/33 osv.. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Det er bare ett tall du har lyst på i hver trekning, så det blir som læreren din gjorde. (Du må få dem i riktig rekkefølge, må du ikke?) Endret 3. juni 2009 av Daniel Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Jeg tenker at første gang du trekker et tall har du 7 tall på kupongen du ønsker, 7/34 som er bra for deg. Andre gangen har du 6/33 tall du har lyst på. Nei, du trenger ikke ha de i rekkefølge.. Endret 3. juni 2009 av Knewt Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) 9C7/34C7 Er riktig. Endret 3. juni 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Ehm. Hva er det? Er min utregning riktig? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Binomialkoeffisienter: Dette er et uordnet utvalg uten tilbakelegging. Man kan trekke 7 tall fra 9 tall på 9c7 måter, og man kan trekke 7 tall fra 34 på 34c9 måter. Endret 3. juni 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Fikk av mattelæreren idag. Lenke til kommentar
3nity Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Spm : En modell for utviklingen av folketallet y i millioner i Angola ved y=14*1,023^x Der x er tallet på år etter år 2000. a) i 2007 var folketallet i Angola 16,94 millioner. Hvordan passer dette med modellen? b)bruk modellen og finn ved regning når folketallet i Angola er fordoblet i forhold til 2000. Lurer på om jeg har fått rett svar ; ) En person har tatt amfetamin. Dersom personen har mengden y målt i milligram av stoffet i kroppen, har det gått t timer etter inntak, der : t=15,55-13,22*lg y a) Hvor mange timer har det gått etter inntak når han har 10,59mg av stoffet i kroppen b)Hvor mange milligram av stoffet har personen i kroppen etter 6 timer? c)Hvor mange milligram av stoffet tok personen inn i kroppen? Lenke til kommentar
gulnisse Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Hei. Den oppgaven over om angola ser ganske kjent ut. Var det en oppgave for 1T i år eller noe sånt? men uansett: a er ganske grei: Siden x er år etter 2007, så vill nødvendigvis x i 2007 være 7. Så du bytter bare ut x med 7 og regner ut. Da får du svaret: 16.42, omtrent. Dette synes jeg stemmer ganske bra:) Så til b, som kan være litt værre: Vet ikke helt om jeg gjorde den på den beste måte, men fikk riktig og godkjent svar, så skal prøve å sette opp omtrent hva jeg gjorde: Ut fra formelen ser du at i 2000 må folketallet være 14mil. Da vet du at det dobbelte skal være 28mil, og setter opp noe sånt: 28 = 14*1,023^x Gjerne snu den: 14*1,023^x = 28 Får å få x alene, del på 14 på hver side: 1,023^x = 2 Nå kommer den vanskelige delen. Et stikkord er eksponential likningen. (aner ikke om det er sånn det skrives, men noe i nærheten. har ikke læreboken her, så alt blir bare fra hodet mitt) Men altså: lg 1,023^x = lg2 x* lg 1,023 = lg 2 Nå har du en ganske bruknbar formel, og får å få x alene deler du rett og slett på lg2 på lg 1,023. Da sitter du igjen med x = 30,48. Om ikke jeg tar helt feil er da folketallet fordoblet rundt juni 2030.. Lykke til:) Angående den andre oppgaven har jeg ikke sett ordentlig på den, men har prøvd å forklare hva jeg gjorde på denne ganske bra, så tror kanskje det kan hjelpe litt til den neste. Gidder ikke å regne den andre akkurat nå, men om du står fast, eller er veldig usikker så er muligheten tilstede for at jeg ser litt ordentlig på den senere:) Endret 5. juni 2009 av gulnisse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå