.Lagrange. Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Kan noen legge litt ut om avstandsregning i rommet? Fordeler med å kunne projisering vs. rene formler. Er det det samme om man får et spm om "finn korteste avstand mellom origo og planet x+y+z=-9" eller "finn avstanden mellom planet x+y+z=-9 og punktet (1,9,4)"? Eller for å spesifisere, bruker man samme avstandsformel for begge tilfeller - det er ikke noe avgjørende at det er nevnt "KORTESTE" i ett av tilfellene? Finnes det en formel for alle tilfeller av: -Avstand fra punkt til plan -plan til linje -linje til punkt -plan til plan -skew linje til linje -punkt til punkt osv? Og er formelen for plan til linje - og linje til plan den samme, eller varierer dette med hvilken informasjon man får i oppgaven? Noen som har tips om hvordan man enklest blir hardcore på projiseringsteknikken, slik at man slipper å pugge formler for alle tilfeller? Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Jeg kan svare deg på noe av det. Kan noen legge litt ut om avstandsregning i rommet? Fordeler med å kunne projisering vs. rene formler. Er det det samme om man får et spm om "finn korteste avstand mellom origo og planet x+y+z=-9" eller "finn avstanden mellom planet x+y+z=-9 og punktet (1,9,4)"? Eller for å spesifisere, bruker man samme avstandsformel for begge tilfeller - det er ikke noe avgjørende at det er nevnt "KORTESTE" i ett av tilfellene? Det gir ingen mening å finne avstanden mellom planet og et punkt om man ikke mener den korteste avstanden om det ikke er gitt noen tilleggsbetingelser. Avstanden fra et punkt til et plan går fra korteste avstand til uendelig. Så at det er snakk om korteste avstand er nok implisitt, ja. Finnes det en formel for alle tilfeller av: -Avstand fra punkt til plan Ja. Siden jeg ikke husker den i hodet (jeg husker jeg lærte den i 3MX), så bare gir jeg deg en link: http://mathworld.wolfram.com/Point-PlaneDistance.html -plan til linje Saken her er at enten så er korteste distansen fra linje til plan lik 0 (linja krysser planet), eller så er distansen lik langs hele linja. I siste tilfellet, finn et punkt på linja og bruk formelen fra linken over. -linje til punkt Ny link: http://mathworld.wolfram.com/Point-LineDis...imensional.html Formelen finnes på den siden. -plan til plan Her gjelder samme som over: Enten krysser planene, eller så har de lik avstand hele veien. -skew linje til linje Jeg er litt usikker på denne, men det står litt på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Skew_line -punkt til punkt Denne er lett å regne seg fram til ved vektorregning. Du har posisjonsvektorene p1 og p2. Distansen er lengden på differansevektoren: d = |p1-p2| = sqrt((x1-x2)^2+(y1-y2)^2+(z1-z2)) Skrik gjerne ut om noe av det jeg sier er feil - jeg er litt rusten. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Jeg aner ikke om det er noen som interessert, men jeg tenkte at jeg kunne poste terminprøven i R2 vi har hatt med fasit. Det er mulig det er noen feil i fasiten. Oppgaver: terminpr_ve_R2_mai_2009.doc Fasit (Forumet har maksstørrelse på 2mb. Dette er egentlig .rar-filer, men forumet støtter kun zip. De burde fungere med winrar uansett, men om du får problemer kan du rename til .rar igjen): Part 1: L_sning_R2_v_r_2009.part1.zip Part 2: L_sning_R2_v_r_2009.part2.zip Part 3: L_sning_R2_v_r_2009.part3.zip Part 4: L_sning_R2_v_r_2009.part4.zip Endret 10. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hehe, har dere tentamener i russetiden? Ferdig med det før påske vi=) Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Denne oppgaven likte jeg. Grunnflaten har jeg funnet. Og for å finne høyden, så tenkte jeg: h = absoluttlengden av v3 - 1/2*(v1 + v2) Men det er visst feil ifølge fasiten. Hvorfor er det feil? Jeg ikke forstå det. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Denne oppgaven likte jeg. Grunnflaten har jeg funnet. Og for å finne høyden, så tenkte jeg: h = absoluttlengden av v3 - 1/2*(v1 + v2) Men det er visst feil ifølge fasiten. Hvorfor er det feil? Jeg ikke forstå det. Prøv dette istedenfor Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg kan isåfall projisere fra v3 og bort på normalvektoren til v1 og v2. Da finner jeg høyden. Det jeg ikke forstår er hvorfor den opprinnelige høydeformelen min er feil Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Har du prøvd ? Endret 13. mai 2009 av Daniel Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Denne oppgaven likte jeg. Grunnflaten har jeg funnet. Og for å finne høyden, så tenkte jeg: h = absoluttlengden av v3 - 1/2*(v1 + v2) Men det er visst feil ifølge fasiten. Hvorfor er det feil? Jeg ikke forstå det. stemmer dette, mon tro...? Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jepp, det stemmer. Eksamen om 2 dager. Skal bli gøy Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 R2-eksamen er ikke før 20. mai, så det kan ikke være det. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Det kalles Matte15 der jeg er hvertfall. Man lærer egentlig bare slikt man kommer til å bruke matteprogrammer til uansett. Spesielt matriseregning, ah det tar så mye tid >_> Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Ahh, så du var en del eldre. Får vite om jeg kommer opp i R1-eksamen i morgen. Matriseregning. Hva går det ut på? Vet hva matriser (arrays) brukes til i programmering, men hvordan regner man med det? Eller er det samme navnet på noe helt annet? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Ahh, så du var en del eldre. Får vite om jeg kommer opp i R1-eksamen i morgen. Matriseregning. Hva går det ut på? Vet hva matriser (arrays) brukes til i programmering, men hvordan regner man med det? Eller er det samme navnet på noe helt annet? Sjekk ut videoene til Khanaccademy om matriseregning. Kan ingen programmering utover HTML og CSS (om det kan kalles programmering), og litt Actionscript, men mulig det er samme matriser. Endret 13. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Aha, da er det litt likt, men samtidig ikke det samme. Likt som i at man peker til visse ting innenfor en annen ting. Sånn som A= [0, 1, 2], og man kan peke direkte til 1. Matrix - Matrice, og dere kaller det matriser. Mens i programmering jobber jeg med arrays, som veldig mange kaller matriser på norsk. Endret: Så takk for svar. Endret 13. mai 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Får vite om jeg kommer opp i R1-eksamen i morgen. Og det kom jeg opp i. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Kom opp i R2 og Fysikk 2 :=) Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Kjedelig på jobb idag. Hva tror folk om Perelman sine bevis for Poincare-konjunkturen ved hjelp av Ricci-flows? Er det eneste fornuftige måten å bevise det på, eller kan det gjøres på andre måter så noen får fatt på de $1mill? Endret 14. mai 2009 av Goophy Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det Perelman gjorde var noen syke greier, og det finnes sikkert andre måter å gjøre det på. Tviler på at vi får se noen andre måter de første 30-40 årene, dog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå