Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Hei, hvordan løser jeg dette?

"En fabrikk lager elektroniske komponenter. De blir sendt fra fabrikken med 100 i hver pakning. For å sikre at at komponentene holder god kvalitet, undersøkes et tilfeldig utvalg på tjue komponenter i hver pakning. Hvis man finner defekte komponenter i en pakning, sendes den ikke ut fra fabrikken. En av pakningene har ti defekte komponenter. Hva er sannsynligheten for at den blir sendt fra fabrikken?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet hva C gjør?

Ihvertfall, man har jo at sannsynlighet er antall "rette" kombinasjoner delt på antall mulige.

Antall rette her blir da det å trekke ut 20 stykk av de 90 som er feilfrie, og 0 av de 10 som er ødelagte.

Så deler man på antall mulige som er antall mulige måter å trekke ut de 20 av 100 på.

Skjønte? :p

Lenke til kommentar

Svaret ditt er riktig det da. f'(x) = 1/(4sqrt(2+sqrt(x))sqrt(x))

p><p>= \frac{1}{4sqrt{2x+xsqrt{x}}

Det er lov å ha rett svar selv om det ikke algebraisk står det samme som i en fasit av og til vettu ...

(Tex-en taklet ikke røtter inni røtter?)

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Siden vi er inne på emnet:

Hvordan blir forenkling av uttrykk vektlagt på eksamen? Hvis jeg f.eks. har et svar med negative potenser, eller skriver sqrt(12) i stedet for sqrt(2)sqrt(6), vil det trekke mye ned? Ikke at det er noe mål i seg selv, men det hender man glemmer seg.

Er forøvrig 2MX, altså vgs.nivå det er snakk om.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall ikke skrevet sqrt(12) som sqrt(2)sqrt(6), men heller som 2sqrt(3). Kan vitne om større beherskelse om en forenkler rotutrykk på den måten (setter kvadratiske faktorer utenfor) på samme måte som å forenkle brøker. ;) Kan eksempelvis være slike ting som vipper deg litt opp i tvilssituasjoner.

Lenke til kommentar
2mx undervises ikke lengre mer (siden vi har ny reform) men du kan vel enda ta faget som privatist i noen år til. Tror dog det begynner å nærme seg slutten for det også.

Mer hensiktsmessig å skrive det som 2sqrt(3) ja. :)

Tar det som privatist, siden jeg har vitnemål fra R94. Tror siste privatisteksamen i 2MX holdes nå til våren. Hadde kanskje valgt R1 nå i ettertid, men men.

Lenke til kommentar
Svaret ditt er riktig det da. f'(x) = 1/(4sqrt(2+sqrt(x))sqrt(x))

p><p>= \frac{1}{4sqrt{2x+xsqrt{x}}

Det er lov å ha rett svar selv om det ikke algebraisk står det samme som i en fasit av og til vettu ...

(Tex-en taklet ikke røtter inni røtter?)

Det står det samme algebraisk.

Jeg håper de fleste her likevel forsto hva jeg mente, og at det skal være grenser til pirk. Men jeg fortjente vel den:P

Lenke til kommentar

Haha, tusen takk for hjelp iallefall!

Ny: Vi har funksjonen x-e^-x

Vis at f'(x) = (1-x)*e^-X

Det jeg kommer frem til:

f'(x) = 1* -e^-x

(Vi har dog ikke gått igjennom produktregelen enda, så det kan jo være årsaken til at jeg ikke får den til, men vil gjerne vite hvordan den løses uansett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...