Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Edit: eller er det snakk om 10.000 + 20.000 + 30.000 + .... + n = 140.400.00, og så lurer du på hvor mange ledd det er?

Fant endelig formelen for summen av rekken 1,2,3,...:

S(n) = n*(n+1)/2

 

Dette er en litt forenklet utgave av svaret til andersfk, og fins sikkert i de fleste mattebøker. Så da blir ligningen:

140.400.000 = 10.000 * n(n+1)/2

n^2 + n - 28.080 = 0

n = 167 (Igjen)

Lenke til kommentar
misforstod spørsmålet ditt, jeg.

 

x= rcos¤=cos¤cos¤ + sin¤cos¤

y= rsin¤=sin¤sin¤ + cos¤cos¤

 

y+x= sin¤sin¤ + cos¤cos¤ + cos¤cos¤ + sin¤cos¤ = (cos¤cos¤ + sin¤sin¤) +2sin¤cos¤ = 1+2sin¤cos¤

 

vet ikke hvor langt du skal...

Var dit jeg også kom.

2sin¤cos¤ er jo lik sin2¤...

 

Men jeg skal til (x-1/2)^2 + (y-1/2)^2 = (1/sqr(2)) (fasitsvar)

 

Hvordan kommer jeg dit?

Endret av EirikO
Lenke til kommentar

hvis jeg har d = -n dot p hvor n er en normalisert normal i et plan og p er et punkt på planet, hva er egentlig d da? jeg har fortstått det sånn at det skal være den minste avstanden fra planet til "origin" (origo (0,0,0) ?), men jeg får ikke det helt til å stemme.

hvis man velger et annet punkt p på planet, må jo d få en annen verdi og avstanden bli forandret?

 

edit, nm fant det ut

Endret av saboi
Lenke til kommentar

En diskret oppgave:

 

1. Til eksamen må elevene i faget diskret matte besvare 7 av 10 oppgaver. hvor mange ulike måter kan en elev besvare eksamen på?

 

2. Gitt at man må besvare 4 av de 6 første oppgavene (men fortsatt totalt 7 av 10 oppgaver) hvor mange mulige løsninger blir det ?

Lenke til kommentar

Veit dette er eintråd om matte, men poster eit spørsmål frå fysikk...

 

Oppgåva er som så:

"På trafikkskoler lærer vi at bremselengden vokser proposjonalt med kvadratet av farten. (Fordobler vi farten, blir altså bremselengden firedoblet.) Bruk setningen om kinetisk energi til å vise at det er slik. Gå ut fra at bremsekraften er konstant og at veien er vannrett."

 

Hjelp til svar! Får den ikkje til :cry:

Lenke til kommentar

Vi går ut fra at bilen kjører bortover veien med farten v. Når du bruker bremsene, virker det en kraft på bilen i motsatt retning, som bremser bilen. Vi kaller denne kraften F, og forutsetter at den er konstant gjennom hele nedbremsingen. Vi vet også at bilens masse, m, er konstant.

 

For å bremse farten fra v til 0, må det utføres et arbeid W = dEk (delta - stor E - liten k, endring i kinetisk energi), som da blir lik Ek(0) - Ek(v) = 0 - (1/2)mv^2 = -(mv^2)/2.

 

Vi vet at arbeid også er lik kraft ganger vei. W = Fs cos a, der a er vinkelen mellom fartsretningen og kraften. Fordi F virker bakover, er a = 180 grader, og cos a = -1.

 

-Fs = -(mv^2)/2.

s = (mv^2)/2F.

 

Vi kaller m/2F for en konstant k. Da ser vi at

 

s=k*v^2.

 

Altså at bremselengden (eg. strekningen bilen beveger seg) er lik en konstant ganger kvadratet av farten, altså økes bremselengden fire ganger når farten dobles.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...