Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I know I'm retarded in math, derfor noen nye spørsmål:

 

Det er 3% av elevene som foretrekker klassisk musikk.

sant eller usant?

INFO:

1 jente hører på klassisk og 0 gutter hører på klassisk.

Det er 77 gutter og 68 jenter.

 

a) Hvor stor del av figuren er skravert?

b) Skraver videre på figuren slik at 60% av figuren er skravert.

 

INFO:

Figuren er delt opp i 15 like firkanter på 1cm og 4 av dem er fargelagt.

 

På en saftflaske står det at blandingsforholdet er 1:4, dvs.

1 del saft og 4 deler vann. til selskapet laget Kathrine 10 liter saftblanding etter dette blandingsforholdet.

Hvor mye av saftblandingen er rent saft?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

ColdIce,

 

Din fyste Quote innehald ikkje nokon spørsmål.

 

Din fyste Quote:

 

Påstanden er at 3% av elevane høyrar på klassisk musikk. For å finne ut om dette er sant, må vi rett og slett regne oss fram til kor mange prosent av elevane som høyrar på klassisk musikk, og se om dette samsvarer med påstanden. For å regne oss fram til det, må vi fyst finne ut kor mange elevar der er i alt (gutar og jenter). Når du har gjort det, kan du regne deg fram til prosenten slik:

 

chart?cht=tx&chl= \frac {Antall-elever-som-hoyrar-paa-klassisk*100}{Totalt-antal-elever}

 

Dei skriv antall 'gutter' og 'jenter' på skolen kvar for seg for å forvirre deg, for det er jo snakk om ELEVANE. :)

 

Din andre Quote:

 

a) Om du har ein firkant som er delt i 15 delar, der 4 av disse delane er fargelagt kan du setje dette opp som ein brøk. Om du regner ut denne brøken kjem du fram til eit desimaltal som du så kan gjere om til prosent.

 

b) For å kunne teikne opp 60% på denne firkanten som er delt i 15, må du fyst finne ut kor mange firkantar som utgjer 60%. Dette kan gjerast via denne formelen:

 

chart?cht=tx&chl=  Heile-talet * Prosent \over 100

 

(Berre ignorer ' - ' i "Heile talet", LaTeX støttar ikkje mellomrom...)

 

Din tredje Quote:

 

For å kunne løyse denne oppgåva, må vi finne ut kor mykje safta utgjer av blandinga. I ei kvar blanding så er 1 del vatten, 4 delar saft. Dette betyr at ei kvar blanding består av 5 delar (4+1). Om du finn ut kor stor prosent av denne blandinga saft (4) utgjer, så kan du finne ut kor mange liter den prosenten er av dei 10 literane.

 

For å finne prosent av eit tal gjer vi slik:

 

chart?cht=tx&chl= \frac {Del-av-talet * 100}{Heile-talet}

 

Her er del av talet antal deler saft, og heile talet totalt antal deler (saft+vatten).

 

Når du har funnet ut prosenten, kan du finne ut kor mange liter denne prosenten utgjer av 10 liter ved å gjere slik:

 

chart?cht=tx&chl= \frac {10liter * Prosenten}{100}

 

Her har vi delt på 100 for å finne 1 prosent av 10 liter, så gonga med 80 for å finne ut kor mykje 80% er.

 

Håpar eg hjalp!

 

PS: Prøvde å gjere det slik at eg ikkje ga det svara, berre spør om noko blir feil / vanskeleg. :)

Endret av JarlG
Lenke til kommentar
Ei lita ejnte på 12 kg sitter i ei huske i barneparken. Huska svinger 56* ut fra loddlinja. Tyngdepunktet til jente er hele tida 3,0 m fra opphengingspunktet.

a) Hva er den største farten jenta får?

b) Parktanta har massen 60 kg og setter seg sammen med jentaa i huska. Så svinger de ut til 56* igjen. Hva blir den største farten nå?

Hjelp :wallbash:

Finn høydeforskjellen mellom bunnen og toppen av bevegelsen. Når du vet den, kan du regne ut forskjellen i potensiell energi mellom toppen og bunnen. I bunnen av bevegelsen vil hele denne forskjellen foreligge som kinetisk energi, og da kan du lett finne ut farten. Hvis du er flink og regner med bokstaver, slipper du å regne ut noe som helst på oppgave b.

Lenke til kommentar

Lille Mette har en eske med like klosser. Hun har sju røde, åtte gule og fem grønne klosser. Hun plukker tilfeldig ut fem klosser.

 

 

 

d) Hvor mange tårn kan hun lage hvis tårnet skal bestå av fem klosser - to røde, to gule og en grønn?

Lenke til kommentar
Den tanken tenkte jeg også, men så ble det 100 ganger større enn svaret egentlig skulle være. (1940 vs 30(som er fasitsvar))

 

Ser ut som de mener forskjellige tårn som i forskjellige fargekombinasjoner. Mao samme fargerekkefølge men med forskjellige fysiske klosser teller som samme tårn, da stemmer 30.

 

AtW

Lenke til kommentar

2 gule (0) + 2 røde (1) kan kombineres (fargemessig) på 6 måter:

 

0011

1100

0110

1001

0101

1010

 

Den grønne kan dyttes mellom hver av disse kombinasjonen på 5 måter.

Første kobinasjon:

 

20011

02011

00211

00121

00112

 

Samme med de 5 neste 0+1 kombinasjonene...

Det blir 5*6 kombinasjoner = 30

Formelen kan se slik ut 5*(4/2)*(3/2)

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Jeg har en ny oppgave. Og nå er jeg ikke ute etter løsningen, for den har jeg funnet, slik som vist over. Men jeg vil gjerne vite hvilken metode jeg skal kunne bruke på den. Vet at det er snakk om ordnet utvalg, men klarer ikke få til noen "formel".

 

 

På et kontor skal et dokument passere tre instanser. Ved disse instansene er det henholdsvis fire, seks og sju personer som kan behandle og underskrive dokumentet.

 

b) Et spesielt dokument trenger bare underskrift fra to av instansene. Hvor mange ulike kombinasjoner av underskrifter gir dette?

 

 

Fra før har jeg funnet ut at antallet mulige kombinasjoner for et dokument som passerer alle instansene er 168.

Lenke til kommentar
På et kontor skal et dokument passere tre instanser. Ved disse instansene er det henholdsvis fire, seks og sju personer som kan behandle og underskrive dokumentet.

 

b) Et spesielt dokument trenger bare underskrift fra to av instansene. Hvor mange ulike kombinasjoner av underskrifter gir dette?

 

Usikker på om det er no formel for denne typen problemer, men løsningen gir seg ved (4*6)+(4*7)+(6*7) = 94

 

Blås i formler, forstå problemet og hvordan du kan løse det, ikke gå inn å hent en formel uten å skjønne logikken bak... :)

Lenke til kommentar

Okei, jeg kom fram til den samme løsningen som deg. Men da skal jeg ikke stresse med det.

 

 

Ny:

 

Et gartneri selger små stemorsplanter. Sannsynligheten for anlegg for blå blomst er 0,5, for hvit blomst 0,3 og for gul blomst 0,2. Sannsynligheten er 0,95 for at en plante med anlegg for blå blomst vil gro. Den tilsvarende sannsynligheten for hvite er 0,90 og for gule 0,85.

 

 

a) Hva er sannsynligheten for at en tilfeldig valgt plante vil gro?`

 

Her tenker jeg at jeg finner sannsynligheten for de spesifikke fargene, før jeg adderer dem. Men da får jeg et lite avvik iht. fasit. fasit sier 0,92 , mens jeg får 0,905.

 

Det samme gjelder når de bare spør om èn av fargene:

Sannsynligheten for at en plante som gror gir blå blomst?

Da får jeg 0,5 * 0,9 som gir 0.475, mens fasit sier 0,52.

 

Tenker jeg feil, eller er fasit tullete?

Lenke til kommentar
Okei, jeg kom fram til den samme løsningen som deg. Men da skal jeg ikke stresse med det.

 

 

Ny:

 

Et gartneri selger små stemorsplanter. Sannsynligheten for anlegg for blå blomst er 0,5, for hvit blomst 0,3 og for gul blomst 0,2. Sannsynligheten er 0,95 for at en plante med anlegg for blå blomst vil gro. Den tilsvarende sannsynligheten for hvite er 0,90 og for gule 0,85.

 

 

a) Hva er sannsynligheten for at en tilfeldig valgt plante vil gro?`

 

Her tenker jeg at jeg finner sannsynligheten for de spesifikke fargene, før jeg adderer dem. Men da får jeg et lite avvik iht. fasit. fasit sier 0,92 , mens jeg får 0,905.

 

Det samme gjelder når de bare spør om èn av fargene:

Sannsynligheten for at en plante som gror gir blå blomst?

Da får jeg 0,5 * 0,9 som gir 0.475, mens fasit sier 0,52.

 

Tenker jeg feil, eller er fasit tullete?

 

a)

Du bør få 0,915, som fasit runder opp til 0,92... (0,5*0,95)+(0,3*0,9)+(0,2*0,85) = 0,915 = 0,92

 

b)

Sannsynligheten for at en plante som gror ikke er blå: (0,3*0,9)+(0,2*0,85) = 0,44

 

Sannsynlighten for at en plante som kan gro er blå: 1 - 0,44 = 0,56

 

0,56 * sannsynligheten for at denne planten gror = 0,56*0,92 = 0,5152

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...