Niks Skrevet 4. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg spiller på et lykkehjul. Sjansen for å vinne på lykkehjulet er delt inn i 16 like store deler og du kan bare vinne på 3 av disse delene. Så sjansen for å vinne er 3/16. Hvis du spiller 9 ganger, hva er da sjansen for å vinne høyst 4 av disse 9 gangene. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 4. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Berre gløym det. Endret 5. mars 2009 av JarlG Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 4. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2009 Det her er vel et mattespørsmål. Hva er egentlig det der? vinkelaksellerasjon = vinkelhastighet * vinkelhastighet derivert på avstand... ? Siden det står som tips i oppgaven regner jeg med at det er noe som stemmer overalt. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 5. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) En likning som viser sammeheng mellom vinkelaksellerasjon og vinkelfart og vinkel. Den gjelder alltid, ja. Det er ikke vinkelfart derivert med hensyn på avstand, men på vinkel. Endret 5. mars 2009 av HansiBanzi Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 5. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2009 Vinkel = avstand i denne sammenhengen. måles i radianer. Hadde jeg ikke visst bedre skulle jeg tro den ligningen bare var vås. Hvilken regel eller annen kjent likning har den rot i? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 5. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) En vinkel er jo aldri en avstand, men greit nok, du skjønner nok hva som menes. Den har sitt utspring i de elemæntere bevegelseslikningene. Og er lett å utlede. Kan gjøre et forsøk her, men blir uten tex: a=dv/dt v=ds/dt => dt=ds/v => a=dv/(ds/v) = v*dv/ds Det var vel vinkler det gjaldt her, men det foregår på akkurat samme måte. Endret 5. mars 2009 av HansiBanzi Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 5. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2009 aah, der har vi den ! takker Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg spiller på et lykkehjul. Sjansen for å vinne på lykkehjulet er delt inn i 16 like store deler og du kan bare vinne på 3 av disse delene. Så sjansen for å vinne er 3/16. Hvis du spiller 9 ganger, hva er da sjansen for å vinne høyst 4 av disse 9 gangene. Er ikke dette slik; og sh for f.eks 4 rette er: Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 5. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg spiller på et lykkehjul. Sjansen for å vinne på lykkehjulet er delt inn i 16 like store deler og du kan bare vinne på 3 av disse delene. Så sjansen for å vinne er 3/16. Hvis du spiller 9 ganger, hva er da sjansen for å vinne høyst 4 av disse 9 gangene. Er ikke dette slik; og sh for f.eks 4 rette er: Skjønner at eg tydeligvis gjorde feil... Er det nokon moglegheit for at du kan forklare kva du gjer i denne formelen? Evt. korleis det eg kan regne ut svaret frå formelen din? Takkar for svar! Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 5. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Ser ut som formelen for binomisk fordeling gitt. Hvor n er antallet uavhengige forsøk og X er antallet ganger det inntreffer. Regner med at du er kjent med hvordan man skriver binomialkoeffisienter? Har ikke lest det opprinnelige problemet, svarte bare på dette innlegget. Så summerer han bare sannsynligheten for å 0 ganger, 1 gang, 2 ganger ... 4 ganger. Skjønner? Edit: Ahhh ... Fuck. Hvordan skriver man binom i Latex? I WineFish på PC-en er det bare å skrive \dbinom eller \binom ... Oh well. Edit2: Skrev det som matrise nå. Endret 5. mars 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 5. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2009 [...] Takker for forsøket - skjønte ikkje at det var så avansert. (Har ikkje ein gong høyrd om binomialkoeffisientar.. ) Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Vet ikke om dette er svart på fra før av, men jeg skal programmere et program som finner vekten av en hul kjegle. Programmeringen er det ingen problemer med, men formelen for å finne volumet av en hul kjegle finner jeg ingen steder. Jeg har tykkelse, høyde og radius. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Volumet av en kjegle er: Hvor r er radien i sirkelen som utgjør bunnflaten, og h er høyden fra senter til toppunkt. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Vet ikke om dette er svart på fra før av, men jeg skal programmere et program som finner vekten av en hul kjegle. Programmeringen er det ingen problemer med, men formelen for å finne volumet av en hul kjegle finner jeg ingen steder.Jeg har tykkelse, høyde og radius. Du må bruke formelen for volum av en kjegle: V = 1/3( πhr^2). Se for deg at kjeglen består av to kjegler; en "massiv" med en hul inni. Du regner først ut volumet av den "massive" og trekker fra volumet av den "hule". Du har da volumet av det du skal finne vekten til. Dette må multipliseres med tetthet av materialet den er laget av for å finne vekten/massen. Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Ja, det er greit. Men hvordan finnner jeg volumet av den hule kjeglen? Det er vel ikke så enkelt som å trekke fra 2*tykkelse fra høyden og lengden? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Ja, det er greit. Men hvordan finnner jeg volumet av den hule kjeglen?Det er vel ikke så enkelt som å trekke fra 2*tykkelse fra høyden og lengden? Lek at du har en mindre kjegle inni kjeglen, trekk fra volumet på den - og vips, du har en "hul" kjegle. Edit: Hans hadde allerede gitt et bedre svar. Edit2: Du mener hvordan ud finner volumet av den hule kjeglen inni den store kjeglen? Volumet av en kjegle kan også uttrykkes som Hvor h er høyden, og a er arealet av grunnflaten. Arealet av en sirkel er .. Eks: En hul kjegle med sidevegger på 2cm, med radie 5 cm fra ytre kant til senter, må ha en indre radie på 3cm - skjønner? Endret 6. mars 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Tulla fælt her nå. Om tykkelsen er lik overalt, skal du fint kunne gjøre som du selv foreslår, bare husk å trekke fra èn gang tykkelsen i forbindelse med radius, ikke to! Endret 6. mars 2009 av HansiBanzi Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Du må finne riktig høyde til den indre kjegla (den er bare ~tykkelsen), noe som: der er t tykkelsen til kjegla, r radiusen til den "ytterste kjegla" og h den totale høyden. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 8. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) (lnx)^2 - 2lnx --------------- < 0 1 - lnx (lnx)^2 - 2lnx <=>(lnx = 2) v (lnx = 0) <=> x = e^2 v x = 1 1 - lnx <=> lnx = 1 <=> x = e. Jeg får 0 > uttrykk når 0<x<1 v e<x<e^2, men i følge fasit skal det være omvendt. Ser ikke helt hvor fortegnsfeilen er, noen som vet? Endret 8. mars 2009 av Ballus Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2009 Har du husket at 1 - ln x starter positiv (pga. negativt fortegn på ln x) for så å bli negativ etter nullpunktet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå