Andie93 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Til en fotballkamp ble det solgt 432 billetter som i alt gav en inntekt på 18 240 kr. Barnebilletten kostet 20 kr og voksenbilletten 50 kr. Hvor mange barn og hvor mange voksne så kampen? HELP! Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Sett opp som ligningssystem av to ukjente. x er barnebilletter, y er voksenbilletter. x + y = 432, summen av alle billetter solgt. 20x + 50y = 18240, summen av inntektene billettene gav. Så kan du regne deg frem, eller spørre om mer hjelp. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hvis jeg har derivert rett burde det bli slik:[1,-t]=0 Men hva nå? Hvordan finner jeg t? Minner om denne og slenger ved et spørsmål til: Jeg har vektorfunksjonen r(t)=[t+3,t²+6t] der v(t)=[1,2t+6] er den deriverte. Hvor på kurven er den parallell med vektoren [1,14] ? Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hvordan finner jeg ut når denne grafen vokser minst?r(t)=[2+t,-0.5t²] Parametriseringen er r(t) = [x(t) , y(t)], der x(t) = 2 + t y(t) = -0,5·t² Du skal finne når grafen vokser minst, dvs. når dy/dx = 0. Her er: dx = dt dy = -t dt dy/dx = (-t dt)/dt = -t = 0, som gir at t = 0. Punktet blir da: r(0) = [x(0) , y(0)] = [2 , 0] Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hvis jeg har derivert rett burde det bli slik:[1,-t]=0 Men hva nå? Hvordan finner jeg t? Minner om denne og slenger ved et spørsmål til: Jeg har vektorfunksjonen r(t)=[t+3,t²+6t] der v(t)=[1,2t+6] er den deriverte. Hvor på kurven er den parallell med vektoren [1,14] ? Hvordan gjør jeg dette? Hvis du vil vite når en kurve vokser minst (saktest) må du se på den deriverte av den deriverte. To vektorer, u og v, er parallelle hvis det finnes en konstant k slik at u = k*v. Lenke til kommentar
CheeseSucker Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) God kveld. Eg skal ta mattematikk 2MX som privatist i år, og går derfor gjennom ei mattebok på eiga hand. No har eg kome til ei oppgåve som eg ikkje finn ut korleis eg skal løyse. Bok: Matematikk 2MX, Aschehoug Kap 2.1: Vi reiknar med potensar 2.1) Skriv desse tala som potensar på ein enkel måte:c) 123 * 4-3 / 3-1 Svaret skal bli 34 I introduksjonen til kapitlet, står det eksempel og reglar for korleis ein kan rekne med potensar (am * an = am+n, osv), men det står ikkje korleis ein skal forholde seg til forskjellige grunntal. Kan nokon gi eit eksempel på korleis ein kan løyse denne oppgava? Edit: Bedre formatering Endret 13. februar 2009 av CheeseSucker Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Du kan skrive 123 som (4*3)3=43*33. Då burde vel resten gå greit? Lenke til kommentar
CheeseSucker Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Det gjorde det Takker Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Finnes 2MX fortsatt? Lenke til kommentar
CheeseSucker Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jepp, men det er fortsatt mulig å ta det som privatist ;-) Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Nei. Siste sjans å ta 2mx var i vår. Fristen for å melde seg opp var den 15 januar. Om man meldte seg opp før så går det jo selvfølgelig. Endret 14. februar 2009 av Dynejonas Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 20. januar i Rogaland, 1. februar i resten av landet. Skal selv ta 1-,2 og 3-mx til våren. Det går forøvrig an å ta matte som privatist med vitnemål fra R-94, da tar du R- (evt. S-) matte, og får dette oppført som hhv. MX- og MY-matte på vitnemålet. Vurderte dette selv, men fikk alt av bøker til MX gratis av en kompis. Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Får ikke dette likningssettet (ikke lineært) til å se ut helt som det skal! X+Y=4.25 X*Y=1 Vet det skal være rimelig simpelt, men jeg gjør nok en eller annen merkelig feil. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Får ikke dette likningssettet (ikke lineært) til å se ut helt som det skal! X+Y=4.25 X*Y=1 Vet det skal være rimelig simpelt, men jeg gjør nok en eller annen merkelig feil. Takker for alle svar! Del på X på begge sider i andre likning. Da har du at Y = 1/X. Sett inn det i første likning og du får X+1/X=4.25. Gang med X og du har en andregradslikning for x. Løs den med andregradsformelen og sett inn i Y = 1/X Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Sliter litt med en vektoroppgave: I et koordinatsystem har vi gitt punktene A(-2,2), B(4,5) og C(-3,9) a) Finn AB-vektor, lengden av BC-vektor og <ABC AB-vektor = [6,3], lengden av BC-vektor = sqrt(65) og <ABC = 56,3 grader a er med andre ord grei nok. b) Et punkt S er gitt ved AS-vektor = 1/2 SB-vektor Finn koordinatene til S. Har rett og slett ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem på b. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis AS-vektor er 1/2 SB-vektor, hvor stor del av AB-vektor er da AS-vektor? (husk at AS-vektor + SB-vektor = AB-vektor) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Stemmer. Du har jo AB-vektor og koordinatene til A, så da bør det vel være en smal sak å finne S. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Herregud blir irritert her jeg sitter, vet at jeg har løsningen foran meg, men ser det bare ikke. Her er det jeg foreløpig har skriblet ned: AB-vektor = AS-vektor + SB-vektor AS-vektor = 1/2 SB-vektor [6,3] = 3/2 SB-vektor Takker for hjelpen forresten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå