Khaffner Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg aner ikke, er derfor jeg spør. Kan dere komme med begrunnelser for deres svar? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) pi*r? Omkretsen for snora er 2*pi*r. Om du skal dra den ut med en lengde 1.5 r er omkretsen 2*pi*1.5r = 3*pi*r. Differensen er 3*pi*r - 2*pi*r = pi*r? Eller misforstod jego ppgaven? Endret 5. februar 2009 av chokke Lenke til kommentar
Gwethir Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hei. Jeg er personen med oppgaven. La meg korigere oppgaven. Du gjør jordkloden helt flat på overflaten og helt rund. Så legger du en stram tråd rundt ekvator. Den er ikke elastisk og hvis du prøver å løfte på den går det ikke. Spørsmålet er så, hvor mye tråd må legges til for at du skulle kunne løfte den (kun i ett punkt uten å holde nede noen punkter) over hodet ditt (la oss si 2m). La jordas radius være 6380km Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Tilnærmet 4 meter? Misforsto spørsmålet. Det avhenger vel av radien på kula? Tangenten fra punktet du bærer til det treffer bakken må være lik tangenten til kula der tråden ikke lenger er nær bakken? Endret 5. februar 2009 av chokke Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) edit: ok, ser ikke ut som kalkisen takler de ørsmå forskjellene her. Endret 5. februar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 fint om dere legger ved regnestykke Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ah, nå skjønner jeg oppgaven. Gi meg et par minutter. q: Lenke til kommentar
Gwethir Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Dere trenger en kalkulator med minst 10 desimaler for å få dette korrekt. Jeg brukte en med 20. Men skal ikke røpe svaret enda. Misforsto spørsmålet.Det avhenger vel av radien på kula? Tangenten fra punktet du bærer til det treffer bakken må være lik tangenten til kula der tråden ikke lenger er nær bakken? La radien være 6380km Og, ja, tangent er et nøkkelord her Endret 5. februar 2009 av Gwethir Lenke til kommentar
Robåt Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvordan kan jeg finne sannsynligheten for at FrP skal få en oppslutning på minst 18.5 % og høyst 21.5 %? Det blir spurt 1000 personer og oppslutningen er 20 %. Teite oppgaver som man bare klarer i timene Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Er det lov å spørre om mathematica her? Si jeg har en vektor V1 = [1,2,3] og en annen vektor V2 = [4,5,6] Hvordan kan jeg finne ut om en vektor [3,2,1] er i Span{V1, V2} i mathematica? Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 En mann legger tre fyrstikker på bordet. To er tomme, den tredje inneholder en hundrelapp. Han ber meg velge én. Han åpner så med hensikt en av de tomme eskene. Det er nå én eske igjen i tillegg til den jeg har valgt. Han spør om jeg vil bytte eske eller holde fast ved den jeg har valgt. Bør jeg bytte? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Blitt spurt om før, les her Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det Monty Hall ikke svarer på, derimot, er hvordan man får en hundrelapp inn i en fyrstikk. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det Monty Hall ikke svarer på, derimot, er hvordan man får en hundrelapp inn i en fyrstikk. Haha :!: Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det Monty Hall ikke svarer på, derimot, er hvordan man får en hundrelapp inn i en fyrstikk. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Lurer litt på denne her: 2 sqrt(1+sqrt(x)) * 2 sqrt(x) = ? Jeg skal derivere f(x) = sqrt(1+sqrt(x)) EDIT: Fant ut av det... Dette derimot: Deriver x(25-x)^3 ? Endret 9. februar 2009 av Selvin Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Bruke kjerneregelen? Kan komme med mer utfyllende senere isåfall. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Lurer litt på denne her: 2 sqrt(1+sqrt(x)) * 2 sqrt(x) = ? Jeg skal derivere f(x) = sqrt(1+sqrt(x)) EDIT: Fant ut av det... Dette derimot: Deriver x(25-x)^3 ? f(x)=x(25-x)^3 f'(x)=1*(25-x)^3+x*3*(25-x)^2*(-1) Så er det bare å trekke det i hop. Har her brukt både kjerneregelen u(v(x))'=u'(v(x))*v'(x), og produktregelen u(x)v(x)=u'(x)v(x)+u(x)v'(x) Med forbehold om feil. Endret 9. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå