Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Multipliser teljar med teljar, og nemnar med nemnar. Når du ganger eit tal med ein parentes, skal talet gangast med kvart ledd inne i parentesen: a(b+c) = ab + ac.

 

Dermed får du

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

(3a)/2 * (8a+3)/4a = (3a*(8a+3))/(2*4a)

= (24a2 + 9a)/8a

= (24a+9)/8

= 3a + 9/8

 

Logaritmemannen: Det er multiplikasjon, då treng ein vel ikkje finne fellesnemnar.

 

Redigert: Litt sein, som vanleg.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Må vel bruke produktregelen og derivere ledd for ledd? a'b+ab' + c'd+cd' ... Den deriverte til f(x)=e^x er e^x, og den deriverte til sin er cos og den deriverte til cos er -sin. Bare å sette rett inn.

 

-e^x sinx-e^x cosx

(-e^x sinx-e^x cosx)'=-e^x sinx-e^x cosx - e^x cosx-e^x(-sinx)

=-2e^x cosx

 

 

Ellers kan det være greit å sjekke den deriverte, hvis du har grafisk kalkulator kan du tegne grafen til nDeriv(-e^xsinx-e^xcosx),x,x, og deretter plotte -2e^xcosx i en annen graf og de at de faller sammen. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Lurer litt på en ting. Ser at man bruker dx bak integral, og at man skriver d/dx foran den deriverte ... og noen ganger bruker man du/dx og du bak integral osv. Hva betyr denne notasjonen for noe? Jeg er bare vant med å skrive det, uten å tenke noe over hva det betyr. :)

0e93aecd86653cdc2aeaf0cb5955ed77.png

d-ene betyr veldig, veldig liten endring.

Lenke til kommentar
Lurer litt på en ting. Ser at man bruker dx bak integral, og at man skriver d/dx foran den deriverte ... og noen ganger bruker man du/dx og du bak integral osv. Hva betyr denne notasjonen for noe? Jeg er bare vant med å skrive det, uten å tenke noe over hva det betyr. :)

0e93aecd86653cdc2aeaf0cb5955ed77.png

d-ene betyr veldig, veldig liten endring.

Åja, så D-en er delta - altså samme som i fysikken? Så dx er delta-x, og du er delta-u? og variabelen u og x er bare den variabelen man integrerer mhp?

 

Hvis jeg har et uttrykk med både u og x da? Eks:

 

S 4x(x^(2+1)e^(x^2+1)). Hva skal jeg da velge som u, når alle faktorene inneholder x? :)

Lenke til kommentar

Jeg var litt vel kjapp med det forrige innlegget, ser jeg nå.

 

dy/dx = limΔx->0 Δy/Δx

 

Det det betyr er at dy/dx (som kalles infitesimale størrelser, og er uendelig små) er lik Δy/Δx når Δx er uendelig liten. Når du skal finne gjennomsnittlig endring over et intervall, deler du Δy på Δx. Derivasjon er i prinsippet det samme, men over uendelig små intervaller dx. Integrasjon er det motsatte: du ganger funksjonsverdien med en uendelig liten bredde dx, slik at du får et areal, så legger du sammen alle arealene i intervallet.

 

Red.: Er du sikker på at du har skrevet inn funksjonen din riktig?

Endret av Daniel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...