Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemstilling uthevet.

 

Sett av to punkter A og B i et koordinatsystem. Marker midtpunktet M på linjestykket Ab.

Kall koordinatene til A for (X1,Y1) og koordinatene til B for (X2, Y2). Skriv opp det uttrykket du tror gjelder for koordinatene til midtpunktet M på AB. [LØST] Bruk vektorregning til å bevise at uttrykket er riktig

Endret av Ballus
Lenke til kommentar
Noen som har formelen for feriepenger?

 

Er det...

 

fjorårets lønn x feriesats = feriepenger

365 x 100

 

...?

 

Ja, selvom jeg ikke forstår hva du mener med 365 x 100.

 

Fjorårets lønn regnes uten feriepenger, også kalt feriepengegrunnlag. Deretter er feriesatsen på rundt 10-12%?

 

Så et eksempel er 200.000(lønn) x 12%(feriesats) = (feriepenger). Om feriepengene skattes av etter dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Kunne trengt litt hjelp til å finne ekstremalpunktene til denne funksjonen:

 

g(x)=3e-x*sin(6x)

 

g'(x)= -3e-xsin(6x)+3e-x*6cos(6x)

 

g'(x)= 0

 

-3e-xsin(6x)+3e-x*6cos(6x) = 0

 

Har prøvd litt med å flytte over det ene leddet, for så å gange begge sider med 1/-3e^-x, og får da:

 

cos(6x)=sin(6x)/6

 

Men så kjører jeg meg fast.

 

Ber ikke om noe fullstendig løsningsforslag - vil helst gjøre den selv, men kunne trengt et hint eller to. ^^

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Fikk den til, satte OM = OA + 1/2 AB. Får da at OM = [(X1+X2)/2 , (Y1+Y2)/2]

Og siden OM = M er det bevist.

Mulig det er jeg som ser galt her, men du har vel bare halvert x- og y-komponenten?

Skal du finne midtpunktet skal lengden halveres.

Jeg har halvert vektor AB. Skal stemme det.

 

AB = [X2-X1, Y2-Y1]

OA = [X1, Y1]

 

Så kan du prøve selv når OM = OA + 1/2AB.

 

:)

Lenke til kommentar

Spørsmål: Gitt at g(x) = e-x for x > 0 og g(x) = 0 for x < 0. Hva er f = g*g (konvolusjonen av g med seg selv)?

 

Definisjon av konvolusjon er så vidt jeg vet (f*g)(x) = ∫f(v)g(x-v)dv, -∞ < v < ∞. Med f = g = e-x ender jeg her opp med at integrasjonsvariabelen «forsvinner» fra uttrykket, så hvordan i all verden skal man gå frem?

 

Jeg føyer glatt til at jeg ikke helt skjønner hva «greia» med konvolusjon egentlig er, så hvis noen kunne forklart litt så ville det vært fint.

 

Red.: Vent nå litt - svaret blir riktig dersom jeg integrerer mellom 0 og x. Da er jeg nok på sporet av noe ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...