Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper dette er forståelig. Slik jeg løser polynomdivisjoner.

post-87384-1232484063_thumb.jpg

Du får 4*-1 = -4, ja. Men så får man - foran der igjen.

 

ENDRET: Håper bare jeg har gjort riktig, nå. :p

 

Det så veldig logisk ut ja.

 

Men i boka står det ingenting om at det skal stå -( foran hvert av de nye leddene.

er dette en regel? eller hvorfor blir det slik?

Lenke til kommentar
Håper dette er forståelig. Slik jeg løser polynomdivisjoner.

post-87384-1232484063_thumb.jpg

Du får 4*-1 = -4, ja. Men så får man - foran der igjen.

 

ENDRET: Håper bare jeg har gjort riktig, nå. :p

 

Det så veldig logisk ut ja.

 

Men i boka står det ingenting om at det skal stå -( foran hvert av de nye leddene.

er dette en regel? eller hvorfor blir det slik?

 

Fordi du trekker fra den linjen du ganger tilbake, som du gjør enten det er polynomdivisjon eller om du skal finne 563:12, de driller det i grunnskolen, og du husker det sikkert når du tenker deg om.

Lenke til kommentar
Håper dette er forståelig. Slik jeg løser polynomdivisjoner.

post-87384-1232484063_thumb.jpg

Du får 4*-1 = -4, ja. Men så får man - foran der igjen.

 

ENDRET: Håper bare jeg har gjort riktig, nå. :p

 

Det så veldig logisk ut ja.

 

Men i boka står det ingenting om at det skal stå -( foran hvert av de nye leddene.

er dette en regel? eller hvorfor blir det slik?

 

Fordi du trekker fra den linjen du ganger tilbake, som du gjør enten det er polynomdivisjon eller om du skal finne 563:12, de driller det i grunnskolen, og du husker det sikkert når du tenker deg om.

 

ja. hehe

takk for hjelpen!

er litt seint og jeg er sliten, får skylde på det. matte på hjernen siden kl 5....

Endret av boneraw
Lenke til kommentar
4.151

dsc00424lm7.jpg

w640.png

Jeg sliter med a) Finn CD.

 

Vel, du har AB = 8 cm, og BC = 6 cm.

Ser at CD danner en katet i en 30-60-90 trekant, og bruker formelen ;

(AB/2)^2 + x^2 = BC^2

 

Hvordan du kan bevise at AB/2 er lovlig å gjøre i dette tilfelle kan jeg ikke hjelpe med, husker lite trigonometri...

Endret av .Lagrange.
Lenke til kommentar

Håper dette er forståelig. Slik jeg løser polynomdivisjoner.

post-87384-1232484063_thumb.jpg

Du får 4*-1 = -4, ja. Men så får man - foran der igjen.

 

ENDRET: Håper bare jeg har gjort riktig, nå. :p

 

Det så veldig logisk ut ja.

 

Men i boka står det ingenting om at det skal stå -( foran hvert av de nye leddene.

er dette en regel? eller hvorfor blir det slik?

Det Obamagirl sier er rett. :)

 

ENDRET: Brukte for lang tid. :p

 

 

 

AC=AB/2 fordi det er en likebeint trekant. Annet enn det bruker du standard pytagoras i A.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Noen som har lyst å slå opp integralet av e^(- x^2 - 4x)dx, fra minus uendelig til pluss uendelig? Har ikke Rottmann ;(. Noen som kjenner til en (analytisk) løsningsmetode?

Eg finn ikkje noko særleg som tilsvarar e opphøgd i eit jamstort uttrykk. :< Går det ikkje an å løyse den som vanleg då, og setje inn grenser?

Lenke til kommentar
Noen som har lyst å slå opp integralet av e^(- x^2 - 4x)dx, fra minus uendelig til pluss uendelig? Har ikke Rottmann ;(. Noen som kjenner til en (analytisk) løsningsmetode?

Eg finn ikkje noko særleg som tilsvarar e opphøgd i eit jamstort uttrykk. :< Går det ikkje an å løyse den som vanleg då, og setje inn grenser?

 

ForsAvidt var hele oppgaven A integrere: e^(-x^2 -4x -1)dx sA det er e opphOyd i et vanlig annengrads utrykk, hvis det hjelper med rottmann. (men e^-1 er jo konstant)

 

e^(- (x^2) * e^(-4x) dx går i sirkel om du bruker delvis med substitusjon hvertfall.

u=første faktor, u' = -2x*e^-x^2

v'=e^-4x, v=-(1/4)*e^-4x

må så finne integralet av -[u'*v]dx

= (1/2)x*e^(-x^2-4x)dx, som er det vi startet med, nermest.

Kan substituere, [an også substituere med en gang og sette v' =1 fra starten av, men da får du et uttrykk med x^2*e^z, der vi setter = -x^2 -4x, z' = -2x-4], men fortsetter vi får vi:

 

z'/(-4) = 1/2x+1, og dx=dz/z', så (1/2)x*e^(-x^2-4x)dx = (-1/4)*z' *e^z dz/z' - integral av e^z dz (som er nøyaktig det vi startet med, full sirkel. Har kun brukt vanlig substitusjon i siste linje. Noen andre forslag?).

 

Setter jeg v'=1 fra starten av, får jeg uttrykk av typen [(ax^2 +bx)*e^z]dx (z gitt som over), hvor substitusjon ikke hjelper. Kanskje jeg har oversett noe?

 

Så jeg tror ikke det går sånn rett-frem.

 

 

Noen som vet om det går ann å kompleksifisere og finne pol i uendelig etc ? Ikke at det er meningen med denne oppgaven (av sammenheng).

Endret av Obamagirl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...