Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, holder på med litt algebra, både ganging med parenteser. I den forbindelse har jeg gjort noen oppgaver, og jeg lurer på om disse er rette(de skal være rette, men hadde vært greit hvis dere kunne sett over :) )

Det første er en oppgave med parenteser.

(7ab+3a)(2a-5ab)=

7a2b-35a2b2+6a2-15a2b

14a2b-15a2b-35a22b2 +6a2

= -1a2b-35a2b2+6a

Den andre er faktorisering med to ledd.

9x2+6x5

=33∙x∙x+2∙3∙x∙x∙x∙x∙x

=3∙x∙x(3+2∙x∙x∙x)

De skal være rette, men jeg kan ha glemt noe. Takker for svar :) .Hmm, funket ikke med opphøyde tall i hurtigsvar. Fikset nå.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Viktig å merke seg at i en ekte brøk er teller mindre enn nevner, slik at den IKKE kan skrives som blandet tall. F.eks. er brøken 5/6 ekte, mens 8/3 er en uekte brøk, som også kan skrives som det blandede tallet 2 + 2/3.

Lenke til kommentar
Hvordan regner jeg ut sannsynligheten for å få straight utdelt i poker? Dvs fem kort med verdier i rekkefølge, uansett kortfarge.

Høyeste kort kan være ti valører og fire farger, altså førti alternativer. De fire andre kan ha fire forskjellige farger, altså blir antallet mulige straighter 10 * 4^5. Antallet mulige pokerhender er "femtito over fem", 2 598 960. Gunstige på mulige gir 10240/2598960 = 0.00394...

Lenke til kommentar

Nice. Må nok gjøre noen oppgaver for å lære meg riktig tenkemåte.

Hva er sjangsen for å få Royal Straight Flush i poker?

649,739 : 1, eller 0.000154%

Det er kun én mulig kombinasjon som gir royal flush for hver farge.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar

Du kan tenke på det som at 52*51*50*49*48 er antall utvalg når du bryr deg om rekkefølga. Men her bryr vi oss ikke om hvordan kortene som ble trukket er orndet innbyrdes, så vi deler på antall måter fem kort kan ordnes på, 5!. Da får vi (52!/47!)/5! = 52C5.

Lenke til kommentar

If the commulative probability of a continuous randon variable X with density function f(x) is

F(x) = 1 - x^(-3)

find the probability that X exceeds 4

Mitt forsøk:

P = F(uendelig) - F(4) = 0.004

Fasit: 0.0156

Endret av TheYid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...