Khaffner Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Ja, glemte log'en. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Skal oppgaven være slik: lg 6x + lg (x/6) = 4 ? 2I, b, i Kapitteltesten til kapittel 2, R1? Skal oppgaven være slik blir da løsningen: lg (6x(x/6)) = 4 6x(x/6) = 10^4 6x^2/6 = 10^4 6x^2 = 10^4*6 x^2 = 10^4 x = 100 Endret 16. desember 2008 av Selvin Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Kan alt for lite matte, og sliter derfor med denne oppgaven: -10-8*-1 Korleis i all verden får kalkisen, og fasiten dette til å bli -2 som svar? Skjønner ikkje korleis den har blitt regna :S Takker for hjelp! Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Kan alt for lite matte, og sliter derfor med denne oppgaven: -10-8*-1 Korleis i all verden får kalkisen, og fasiten dette til å bli -2 som svar? Skjønner ikkje korleis den har blitt regna :S Takker for hjelp! Ja, det var enda godt den ga deg rett svar da.. -10-(8*-1) = -10 - (-8) = -10 + 8 = -2 Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Khaffner: En alternativ metode er: log 6x + log (x/6) = 4 log 6 + log x + log x - log 6 = 4 2 log x = 4 log x = 2 x = 10^2 = 100 Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Kan alt for lite matte, og sliter derfor med denne oppgaven: -10-8*-1 Korleis i all verden får kalkisen, og fasiten dette til å bli -2 som svar? Skjønner ikkje korleis den har blitt regna :S Takker for hjelp! Ja, det var enda godt den ga deg rett svar da.. -10-(8*-1) = -10 - (-8) = -10 + 8 = -2 Føler meg dum, forstod det nå, var ikkje så ulogisk likevel Tusen hjertelig. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Noen som husker hva han som la ut alle videoen på Youtube, med matteleksjoner, heter? Trodde det var en link i stickyen i skoleforumet, men fant ikke noe. Lenke til kommentar
TheYid Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Matteleksjoner på hvilket nivå? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Matteleksjoner på hvilket nivå? Mener det var vgs og oppover. Husker bare at han hadde vannvittig mange videoer, og husker det lå en link et sted på forumet i en eller annen samletråd. Hvis jeg ikke har drømt det da. :o Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Tenker du kanskje på khanacademy? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Ja. Tusen takk. Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) a.Gjør om til standardform: 4 000 000 000=_______ b.Skriv som vanlig tall: 3,2*107=_________________ c.Gjør om til standardform: 0,0000000045=_________ skjønner ikke dette heller. Endret 5. januar 2009 av mariofrans Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) 4 000 000 000 = 4 * 1000000000 = 4 * 109 3,2*107 = 3,2 * 10000000 = 32000000 0,0000000045 = 4,5 * 0,000000001 = 4,5 * 10-9 Endret 5. januar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Kom til å tenke på sannsynlighetsregning, og hvordan du gjør det med to terninger. Si at du skal ha tallet 8. På første terning kan du få alt bortsett fra 1, derav 5/6 sjanse. På neste terning er den samme 1/6. Så gjør jeg slik? 5/6 * 1/6= 5/36 Er det riktig eller feil. Har ingenting med lekser og gjøre, og kunne selvfølgelig spurt faglærer men vi har ikke matematikk før på mandag så kjedelig å vente så lenge. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Ja, det blir 5/36 sjanse. Som du sier kan du få alt fra 2 til 6 på første terning, og da er det andre kastet låst til én verdi for at man skal få 8. Endret 6. januar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hvordan finner man x'ene i tredjegradslikninger ved regning? I læreboka står det bare ting som "vi prøver oss fram og finner ut at f(1)=0", og lærern sier også at vi bare skal prøve oss frem på prøver, det er alltid -2,-1,0,1,2 eller 3 på våre prøver Annengradslikninger har abc-formelen, har ikke tredjegradslikninger noe lignende? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Joda, men den er veldig stygg. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Goddamn, noe å brife med i matten? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Goddamn, noe å brife med i matten? Du viser bare at du har lett på internett. Regner med hele grunnen til at dere har det er fordi dere skal polynomdividere og dermed finne de to siste røttene. Kunne like gjerne ha stått i oppgaven at "Per vet at 2 er en rot i (polynom av tredje grad). Finn de resterende røttene." Det er tre ting jeg er litt nysgjerrig på. Utledning av røttene for tredjegradspolynom. Utledning av røttene for fjerdegrad. Beviset til Abel om at en ikke kan finne røttene til femtegradspolynom ved hjelp av en formel . Endret 6. januar 2009 av chokke Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Joda, men den er veldig stygg. There is also an analogous formula for polynomials of degree 4, but it's much worse to write down; I won't even try here. There is no analogous formula for polynomials of degree 5. Interessant! Det står også at det finnes ikke-polynominale formler for 5.grads ligninger, men de er ennå verre å skrive enn den for 4. grad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå