Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Hvilke bøker anbefales til selvstudium til 3MX? Sinus, Aschehoug sine, eller andre?

Jeg går matte i 2. klassen og vil absolutt anbefale Gyldendal sine bøker, Zigma. Den er oppbygd slik at de forskjellige kapitlene har delkapitler som forklarer hvert enkelt emne ganske godt og med eksempler og oppgaver.

 

Skal du studere 3MX tror jeg det er R2.boka du må ha.

 

Mer informasjon her

 

Her er 1. kapittel i t-boka. Det viser hvordan bøkene er bygd opp og er likt for alle bøkene i sigma serien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips begge to. :)

 

Jeg har Sinus-bøkene til 2MX nå - og de er forsåvidt helt kurante. Uansett kommer jeg nok til å prøve å finne bøker til 94-reformen, siden læreplanene er forskjellige - selv om R2 er den "nye 3MX".

 

Fikk også en god bunke med bøker av en bekjent (som underviser i matte ved universitetet), som tar for seg mye av pensumet på 3MX og litt videre. "Pre-calculus" av David Dwyer (på engelsk, mye bedre å lese matte på engelsk enn norsk IMO) og "Matematikk for økonomi" av Høyskoleforlaget.

Lenke til kommentar

Argh, jeg har en oppgave her som jeg ikke får til.

 

Jeg skal finne den annenderiverte av Y = (1 + x^2)^10

 

Men jeg floker det til, jeg klarer ikke å få det til, får ett helt annet resultat enn det som står i fasiten. Som jeg rett og slett ikke får til å passe inn uansett hvordan jeg løser dette. Noen som kan gi ett løsningsforslag, tror kjerneregelen skal brukes. Men har ikke helt oversikt over hvordan jeg bruker den.

Lenke til kommentar
Argh, jeg har en oppgave her som jeg ikke får til.

 

Jeg skal finne den annenderiverte av Y = (1 + x^2)^10

 

Men jeg floker det til, jeg klarer ikke å få det til, får ett helt annet resultat enn det som står i fasiten. Som jeg rett og slett ikke får til å passe inn uansett hvordan jeg løser dette. Noen som kan gi ett løsningsforslag, tror kjerneregelen skal brukes. Men har ikke helt oversikt over hvordan jeg bruker den.

Er det så vanskelig da.

dy/dx= 10 (1 + x^2)^9 2x =20x (1 + x^2)^9

d^2y /dx^2 = 180x(1 + x^2)^8 (2x) + 20 (1 + x^2)^9

= 360x^2(1 + x^2)^8 + 20 (1 + x^2)^9

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Oppgave 6. Vi har en bakteriekultur der antall bakterier, y, er en funksjon av tiden, t, som vi måler i timer. Vekstraten (den tidsderiverte av antallet) er proposjonal med antallet y. Videre vet vi at antallet bakterier fordobler seg i løpet av to timer. Hva er differensialligningen som beskriver veksten av bakteriekulturen ?

 

Kommet frem til at den deriverte må være positiv, og på 2 enheter har y doblet seg.

 

Alternativene er:

 

1) y' = −2y

2) y' = y(1+2y)

3) y'' = 4y

4) y' = ln(2)/2*y

5) y' = sqrt(2)/2*y

 

De jeg er litt sikker på at det ikke er er nummer 2 og 3. Vil ikke si nummer 1 passer siden den har feil vekstrate og retning.

Jeg tror 5 er riktig, men veldig usikker på hvorfor ikke 4.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Vel, jeg fikk ett annet svar enn det der, og det er ikke samme svaret som står i fasit.

 

Fasiten lirer av seg 20(1 + x^2)^8(1 + 19x^2)

 

Og jeg skjønner ikke helt hvordan den har kommet fram til det.

 

Hvis vi starter med det svaret Camlon fikk: 360x^2(1 + x^2)^8 + 20 (1 + x^2)^9, kan du sette 20(1+x^2)^8 utenfor som en felles faktor. Da får du 20(1+x^2)^8(18x^2+(1+x^2)) som igjen er lik det fasiten din sier.. :cool:

Lenke til kommentar
Oppgave 6. Vi har en bakteriekultur der antall bakterier, y, er en funksjon av tiden, t, som vi måler i timer. Vekstraten (den tidsderiverte av antallet) er proposjonal med antallet y. Videre vet vi at antallet bakterier fordobler seg i løpet av to timer. Hva er differensialligningen som beskriver veksten av bakteriekulturen ?

 

Kommet frem til at den deriverte må være positiv, og på 2 enheter har y doblet seg.

 

Alternativene er:

 

1) y' = −2y

2) y' = y(1+2y)

3) y'' = 4y

4) y' = ln(2)/2*y

5) y' = sqrt(2)/2*y

 

De jeg er litt sikker på at det ikke er er nummer 2 og 3. Vil ikke si nummer 1 passer siden den har feil vekstrate og retning.

Jeg tror 5 er riktig, men veldig usikker på hvorfor ikke 4.

Antall baterier fordobler seg etter 2 timer. Dvs. y = k*2^(0.5t)? Denne faktoren 2^(0.5t) gir y for t = 0, og 2y for t = 2. Deriverer du en potensfunksjon, a^x, får du ln(a)*a^x.

 

Så da tror jeg det er nr 4 som er rett, selv om jeg ikke klarer å plasser den 1/2 faktoren inni der.

 

Ok. Hehe. Tenkte meg om i 5 sekunder etter jeg posta. Det er jo bare å løse likninga. Nr. 4 er separabel, så den er jo relativt enkel.

 

dy/y = ln(2)/2*dt

ln|y| = ln(2)/2*t + c

y = +/- e^(ln(2)/2*t + c)

y = A*2^(1/2*t), der A = +/- e^c

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Hvilke bøker anbefales til selvstudium til 3MX? Sinus, Aschehoug sine, eller andre?

Jeg går matte i 2. klassen og vil absolutt anbefale Gyldendal sine bøker, Zigma. Den er oppbygd slik at de forskjellige kapitlene har delkapitler som forklarer hvert enkelt emne ganske godt og med eksempler og oppgaver.

 

Skal du studere 3MX tror jeg det er R2.boka du må ha.

 

Mer informasjon her

 

Her er 1. kapittel i t-boka. Det viser hvordan bøkene er bygd opp og er likt for alle bøkene i sigma serien.

Personlig synes jeg Sigma-bøkene er utrolig lame. Sikkert veldig bra for folk som ikke er "gode", men selv føler jeg at det blir for "barne"-vennlig med alle disse tullete tegningene og snarveiene på visse temaer. I tillegg så er det helt håpløst at oppgavene til hvert del-kapitler er så like eksemplene at disse lett kan løses ved å følge helt samme fremgangsmåte som på eksemplene på samme side som oppgavene.

Lenke til kommentar

Anbefales ikke å velge bøker som velge lette utveier iallefall... Det taper man stort på når man kommer til universitetspensumet som går direkte mot alle de "harde realitetene".

 

Forøvrig har jeg ei siste inhomogen, andreordens differensiallikning som plager vettet av meg like før eksamen braker løs i morgen.

 

y'' + y = 3 cos (2x)

 

Yp = A cos 2x + B sin x <= er dette riktig start?

Y'p = -2xA sin 2x + B cos x

Y''p = -2A sin 2x + 2Ax cos x - B sin x <= dette er helt feil. ja. Men jeg har prøvd iallefall. :blush:

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg Sigma-bøkene er utrolig lame. Sikkert veldig bra for folk som ikke er "gode", men selv føler jeg at det blir for "barne"-vennlig med alle disse tullete tegningene og snarveiene på visse temaer. I tillegg så er det helt håpløst at oppgavene til hvert del-kapitler er så like eksemplene at disse lett kan løses ved å følge helt samme fremgangsmåte som på eksemplene på samme side som oppgavene.

Kan hende du har et poeng der, men jeg syns i hvertfall at Zigma-serien er veldig oversiktlig og grei. Så i Sinus-boka når jeg var på hospitering og den synes jeg var fryktelig uoversiktlig i forhold til boka mi.

Lenke til kommentar

Hei.

Sliter litt med en oppgave.

 

f(x)= x^3+2x^2-x-2

 

Oppgaven er som følger; f(x) = 0 når x = 1. Finn de andre nullpunktene ved regning.

 

Jeg løste oppgaven grafisk først og fant ut at det var når x = -2 og -1.

 

Men hvordan løser jeg oppgaven ved regning?

 

Prøvde å derivere, men da fikk jeg 0.2 og - 1,5.

 

Må eg faktorisere?

 

Da gjorde eg dette (x(x^2+2x-1))-2. Er dette måten, og hvordan går eg frem videre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...