Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Argh ... sliter enda med denne. :mrgreen:

 

F(X) = x(25-x)^3 X er element i [0,25]

F'(X) = x' * ((25-x)^3) + x * '((25-x)^3)
F'(X) = 1 * (25-x)^3 + x * (3*(25-x)^2 * (-1) 


Hva gjør jeg galt? Jeg ganger jo: 

[code]
u' * v + u * v' 

Hvor: 
u = x
v = (25-x)^3
v = ((25-x)^3)' * (25-x)' (deriverer "skallet" uten kjernen, og ganger med den deriverte av kjernen)

 

I følge fasiten skal svaret være F'(X) = (25-x)^2 (25-4x)

 

Men jeg forstår virkelig ikke hvordan de kommer frem til det svaret.

 

 

På forhånd takk :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NothinDoin: Du må få alt på felles nemnar. Det vil seie at du må gange teljar og nemnar i den fyrste brøken med x, den andre brøken med 4, og den tredje med 3x. Då har alle tre nemnaren 12x, og du kan trekkje saman det som står i teljaren (pass på forteikn).

 

Fikk

4x

12x +2

 

Er det helt feil?

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar
Treng eit løysningsforslag på denne.

Har ikke tid/ork til å skrive et skikkelig løsningsforslag nå, men kan gi noen tips:

 

Del uttrykket på sqrt(1-x2) slik at dy/dx (=y') blir stående med koeffisient lik 1.

Finn en integrerende faktor (http://en.wikipedia.org/wiki/Integrating_factor).

Nå får du et småstygt integral på høyre side som du kan løse med substitusjon ved å sette u = arcsin(x), og skrive om til x = sin(u), bruke at sqrt(1-sin2u) = cos(u), forkorte litt, og deretter bruke delvis integrasjon to ganger (se under "The By Parts Trick" her: http://ltcconline.net/greenl/Courses/106/T...iques/parts.htm).

Så bestemmer du integrasjonskonstanten vha. initialbetingelsen.

Lenke til kommentar

Integral"jævel" på gang :)

 

Integralet av : 7x-4 / (x^2 - 2x + 1)

 

Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal løse dette? Mitt forslag fram til jeg satt meg fast:

Den deriverte av nevneren er jo 2x - 2. Prøver jeg å manipulere dette inn kan jeg få 2x ved å skrive 3,5 utenfor integralet. Men 4 blir jo ikke til 2 ved å gange med 3,5?!

 

Er det rett og slett delbrøksoppspalting? Ax+B / (x^2 - 2x + 1) Eller, kan man skrive det med andre kvadratsetning? (x-1)^2... hmm ja? Poster denne allikevel og går og jobber videre med den selv. Håper noen kan hjelpe meg HVIS jeg setter meg helt fast her :) Iallefall som en fast? :p

Lenke til kommentar
Treng eit løysningsforslag på denne.

Har ikke tid/ork til å skrive et skikkelig løsningsforslag nå, men kan gi noen tips:

 

Del uttrykket på sqrt(1-x2) slik at dy/dx (=y') blir stående med koeffisient lik 1.

Finn en integrerende faktor (http://en.wikipedia.org/wiki/Integrating_factor).

Nå får du et småstygt integral på høyre side som du kan løse med substitusjon ved å sette u = arcsin(x), og skrive om til x = sin(u), bruke at sqrt(1-sin2u) = cos(u), forkorte litt, og deretter bruke delvis integrasjon to ganger (se under "The By Parts Trick" her: http://ltcconline.net/greenl/Courses/106/T...iques/parts.htm).

Så bestemmer du integrasjonskonstanten vha. initialbetingelsen.

 

Mange takk, skal se på det i morgen. Var ikke klar over denne overgangen, men med litt tenking er det jo bare logisk:

 

Nå får du et småstygt integral på høyre side som du kan løse med substitusjon ved å sette u = arcsin(x), og skrive om til x = sin(u), bruke at sqrt(1-sin2u) = cos(u)
Lenke til kommentar
Skriv om nevneren til (x - 1)2, sett u = x - 1 ==> x = u + 1. Da løser ting seg ;)

 

Det er sikkert ikke lurt å gjøre matte så sent på kvelden, men jeg setter meg så fast!

 

Okei; 7x-4/ (x-1)2 => u = x-1 og x = u+1 => 7 ( u + 1 ) - 4 / u2

=> 7u + 3 / u2

 

But now what? D: Det er sikkert smertefullt enkelt? Delbrøks?

Lenke til kommentar
Oppgave (fra 3MX-pensum):

 

Bruk parameterframstillingen

 

x=a(t - sin t)

y=a(1 - cos t)

 

til å vise at dx=a(1 - cos t)dt

 

Fasiten viser følgende:

 

x=a(t - sin t) -> dx/dt=a(1 - cos t) -> dx=a(1 - cos t)dt

 

Noen som kan forklare løsningen litt mer utdypende? Jeg er helt blank.. :ermm:

Blir veldig glad hvis noen kan hjelpe! :)

 

Jeg vet ikke om dette er noe til hjelp men det er vel bare noe så enkelt som rett fram derivasjon? dx/dt = deriverte av x med hensyn på t og det gir x derivert lik a(1 - cos t ) dt som i tilfelle er lik y?

 

a(t - sin t)' = (at - sint)' = a-cost = a ( 1 - cos t)

 

Isj, det var kanskje ikke noe til hjelp? :blush:

Lenke til kommentar
Oppgave (fra 3MX-pensum):

 

Bruk parameterframstillingen

 

x=a(t - sin t)

y=a(1 - cos t)

 

til å vise at dx=a(1 - cos t)dt

 

Fasiten viser følgende:

 

x=a(t - sin t) -> dx/dt=a(1 - cos t) -> dx=a(1 - cos t)dt

 

Noen som kan forklare løsningen litt mer utdypende? Jeg er helt blank.. :ermm:

Blir veldig glad hvis noen kan hjelpe! :)

 

Jeg vet ikke om dette er noe til hjelp men det er vel bare noe så enkelt som rett fram derivasjon? dx/dt = deriverte av x med hensyn på t og det gir x derivert lik a(1 - cos t ) dt som i tilfelle er lik y?

 

a(t - sin t)' = (at - sint)' = a-cost = a ( 1 - cos t)

 

Isj, det var kanskje ikke noe til hjelp? :blush:

 

 

Aha, selvfølgelig er det derivasjon! Tror jeg begynner å bli litt trøtt, kanskje på tide å legge vekk mattematikken for i dag.. :p Tusen takk skal du ha!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...