Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Det betyr jo at akselrasjonen er negativ hele veien fordi det tar fra farten til legemet til tross for legemet farer oppover eller nedover. Det som er avgjørende for om a er positiv eller negativ er hvordan du anvender første og andre bevegelseslikningene.

 

 

v = v0 + at akselrasjonen er negativ a = -9.81

v = vo - at akselrasjonen er positiv a = 9.81

 

S = v0t + (1/2)*at^2 akselrasjonen er negativ A = -9.81m/s^2

S = v0t - (1/2)*at^2 akselrasjonen er positiv A = 9.81m/s^2

 

 

Var det dette du mente?

:yes:

 

Helt riktig. Du må bare bestemme deg for om positiv retning er oppover eller nedover (om akselerasjonen skal være negativ eller positiv).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det betyr jo at akselrasjonen er negativ hele veien fordi det tar fra farten til legemet til tross for legemet farer oppover eller nedover. Det som er avgjørende for om a er positiv eller negativ er hvordan du anvender første og andre bevegelseslikningene.

 

 

v = v0 + at akselrasjonen er negativ a = -9.81

v = vo - at akselrasjonen er positiv a = 9.81

 

S = v0t + (1/2)*at^2 akselrasjonen er negativ A = -9.81m/s^2

S = v0t - (1/2)*at^2 akselrasjonen er positiv A = 9.81m/s^2

 

 

Var det dette du mente?

 

Liten ting..

Hvis det er samme v0 du går ut ifra på alle formlene så vil en av de ha et annet fortegn. På begge formlene

Hvis v0 er + når a er -

Så kan ikke v0 også være + når a er +.

 

Hvis farten er oppover og aksellerasjonen er nedover så vil de alltid være motsatt av hverandre.

Men ellers riktig :)

Endret av Twinkle
Lenke til kommentar
Det betyr jo at akselrasjonen er negativ hele veien fordi det tar fra farten til legemet til tross for legemet farer oppover eller nedover. Det som er avgjørende for om a er positiv eller negativ er hvordan du anvender første og andre bevegelseslikningene.

 

 

v = v0 + at akselrasjonen er negativ a = -9.81

v = vo - at akselrasjonen er positiv a = 9.81

 

S = v0t + (1/2)*at^2 akselrasjonen er negativ A = -9.81m/s^2

S = v0t - (1/2)*at^2 akselrasjonen er positiv A = 9.81m/s^2

 

 

Var det dette du mente?

Husk at akserlasjonen er forsatt negativ selv om du bruker en positiv a. Det er fordi denne formlen v = vo - at eksisterer ikke hvis a er akserlasjonen. Dette er den korrekte formlen v = v0 + at, og den andre har vi rett og slett trukket ut minusen fra a, for å kunne bruke en positiv a.

 

Det med positiv og negativ retning har ikke noe med dette å gjøre. Det man gjør er å putte grafen på hodet sånn at formlen går fra dette v = v0 + at til dette v = -v0 + -at, eller dette hvis man drar ut minusen v = -v0 + at. Uansett, ideen om å snu grafen på hodet er latterlig og unødvendig.

Lenke til kommentar
Husk at akserlasjonen er forsatt negativ selv om du bruker en positiv a. Det er fordi denne formlen v = vo - at eksisterer ikke hvis a er akserlasjonen.

 

Hva mener du med det?

Såklart kan man bruke den formelen

Nei, det kan man ikke. Hvis farten er 5m/s og akserlasjonen er 2m^/s^2, så skal farten øke fra 5 til 7 etter et sekund. Med den formlen får man 3m/s, ergo er formlen feil om a er akserlasjon.

 

Hvis a er den additive inverse av akserlasjonen er problemet løst, og formlen kan bli brukt.

Lenke til kommentar
Neinei :)

Prøv å tenke logisk.

 

Hvis du kaster en ball opp i luften, og sier at startfarten er positiv. Så må akselerasjonen være negativ.

Farten vil jo avta etterhvert. Ikke øke i hastighet.

Det er forskjell på -a enn -|a|.

Om du kaster ballen nedover da? Og setter positiv retning nedover så vil jo farten øke i tallverdi, enig?

Lenke til kommentar
Enig.

Hvis du kaster ballen nedover, og setter positiv retning oppover så vil farten fortsatt øke i tallverdi. Bare med - foran.

Det betinger at du setter farten til -|v0| i det tilfellet. Det som er poenget er at formelen er for ugenerell med tanke på at en må multiplisere faktisk akselerasjon med -1.

Mer generelt at det er v = v0 + a*t (uavhengig av hvilken retning eller sted dette finner sted), mens v = v0 - a*t betinger at du må multiplisere med -1, som sagt. For eksempel for en stein på jordoverflaten (blabla ser bort ifra tull blabla), v = v0 - (-1)*(-9.81)*t, alternativt v = v0 - |-9.81|*t, men igjen, dette fungerer i dette tilfellet og er ikke generelt.

Lenke til kommentar
Neinei :)

Prøv å tenke logisk.

 

Hvis du kaster en ball opp i luften, og sier at startfarten er positiv. Så må akselerasjonen være negativ.

Farten vil jo avta etterhvert. Ikke øke i hastighet.

Hvis jeg bruker logikk, så bruker jeg matte, og da får jeg dette

79b3e9e80639711fe8d8bb5d7ecaf1251915a41c.gif

 

001c45f2300653b6f3d2bba5158034c9604e310c.gif

 

Hvor C er helt klart velocity og D er helt klart displacement. Det eksisterer ingen formel som ser sånn ut v=v0 - at. Jeg sier nettopp at akserlasjonen er negativ. Det er grunnen til at akserlasjonen er a=-9.8 og vi skriver bare v=v0 - at som en forenkling, men i denne formlen er ikke a akserlasjon.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

v = v0 + ((-a)*t)

Det du ville frem til?

Er jo igrunn usaklig å forvirre med det siden det er såpass opplagt. Alle vet at +- = -

 

Og hvis a ikke er akselerasjonen her, så er den en hastighet som funksjon av tiden?

Og jeg tror ikke YNWA8 har lært integrasjon enda.

 

Mulig han blir forvirret.

Lenke til kommentar

Ja, faktisk :p Jeg ble meget forvirret. Jeg går i andre klasse og har ikke lært om integrasjon ennå.

 

 

dsc01384xe6.jpg

w640.png

dsc01385vk8.jpg

w640.png

 

Hei. Det jeg ikke helt forstår er i det øyeblikket ballongen når 118m over bakken, blir steinen sluppet derfra med samme fart som ballongen?

 

Som du ser av på oppgave a) så vil du få to tidspunkter. 4,2s og -5.8s. Hvorfor er 5.8s riktig?

 

Det samme gjelder med oppgave c.

 

 

Min teori er at steinen nedover er omvendt av retningen som er satt som positiv retning. Ballon opp positv, stein nedover blir negativ.

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar
v = v0 + ((-a)*t)

Det du ville frem til?

Er jo igrunn usaklig å forvirre med det siden det er såpass opplagt. Alle vet at +- = -

 

Og hvis a ikke er akselerasjonen her, så er den en hastighet som funksjon av tiden?

Og jeg tror ikke YNWA8 har lært integrasjon enda.

 

Mulig han blir forvirret.

Dette var til deg og ikke til YNWA8. Jeg foreslår at han tar en titt på mine tiderligere poster. Uansett, det jeg ville frem til er ikke v = v0 + ((-a)*t), men at formlen er v = v0 + a*t, hvis a er akserlasjon, og hvis man bruker formlen v = v0 - a*t, så er ikke a akserlasjon, men den additive inverse av akserlasjonen.

 

Jeg kan gjøre de oppgavene. Jeg liker å bruke denne forenklingen selv om jeg vet at a ikke er akserlasjon, men siden du ikke brukte den skal ikke jeg bruke den heller. s0 er null.

 

5.340

a) s = v0t +(1/2)*at^2 + s0

-118= 8t + 1/2*-9.8 t^2 + 0

-4.9t^2+8t +118=0

t= 5.791=5.8

t= -4.156

 

b) v= v0 + at

v= 8m/s - 9.8(5.791 )= -48.75 m/s

Farten blir da 49 m/s nedover.

 

 

Vi har to muligheter. Jeg setter 0 som startspunktet for å få vekk s0, men jeg kunne ha putttet 118 som startspunkt. Da ville jeg fått.

s = v0t +(1/2)*at^2 + s0

0= v0t +(1/2)*at^2 + 118

-118= v0t +(1/2)*at^2

 

Altså, akkuratt det samme.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Som du ser av på oppgave a) så vil du få to tidspunkter. 4,2s og -5.8s. Hvorfor er 5.8s riktig?

Som du ser så er det -4,2 s og 5,8 s som er løsningene. Det er "opplagt" den positive løsningen 5,8 s vi skal frem til her, men den andre løsningen er heller ikke ufysikalsk. 4,2 s er tiden det tar for steinen å komme opp til 118 meters høyde hvis man kaster steinen fra bakkenivå og oppover med en utgangshastighet på 49 m/s. Da vil steinen også ha en fart på 8,0 m/s i det den passerer dette punktet.

Lenke til kommentar
Hvorfor er strekningen negativ?
Tenk kordinatsystem mann. Du skal fra 118 til 0. Hvis jeg forskyver den fra 118 til 0 og 0 til -118 vil tiden og formen bli lik. Dermed går den fra 0 til -118m. Grunnen til at jeg gjorde det var, fordi da blir det en regneoperasjon mindre. Tydligvis ikke i dette tilfellet :ermm:

 

Dette var grunnen til at jeg viste deg hva som skjedde om jeg ikke forskjøv den nedover. Altså, den vil falle fra 118m til 0m. Da får vi

s = v0t +(1/2)*at^2 + s0

0= v0t +(1/2)*at^2 + 118

-4.9t^2+8t +118=0

t= 5.791=5.8

t= -4.156

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg nå skal klippe ut denne figuren på et ark hvordan bør jeg da tegne den opp?

 

Det skal bli en teddybjørnarm der den øverste diameteren er større enn den nederste)

 

post-56355-1227454345_thumb.jpg

 

Skjønner dere hva jeg er ute etter? Noen som kunne tegne opp for meg i paint hvordan jeg bør klippe? :)

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...