kasamo2 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Okay, første logiske svaret jeg har fått siden det er bra og kunne algebra men noen her som kan prøve og gi meg en hjelpende hånd? Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg håper noen svarer meg innen 7.45 i morra tidlig. Etter det skal jeg på skolen.. Håper noen snille der ute er villig til og hjelpe Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Alt du trenger å tenke på er balanse. Det som er på den ene siden av likhetstegnet er lik det som er på den andre siden. Dette vil si at skal du ta vekk eller legg til noe på den ene siden, må du også gjøre det samme på den andre siden. Hvis du har likningen 2 = 1+1 og ønsker at den ene siden skal være lik 3, må du legge til en på begge sider for at likningen skal være i ballanse. 2+1 = 1+1+1 <=> 3 = 1+1+1 <=> 3 = 3; likningen er i balanse. Har du likningen 3a + b = 4 og ønsker et uttrykk hvor a står alene på den ene siden av likhetstegnet må du gjøre flere ting. Først trekker du ifra b på begge sider 3a + b - b = 4 - b <=> 3a = 4 - b Videre må du dele på 3 (eller gange med 1/3) for å få a'en alene: 3a/3 = (4 - b)/3 <=> 1a = (4 - b)/3 <=> a = (4 - b)/3 Kort sagt kan du gjøre hva du vil så lenge du gjør det samme på begge sidene av likhetstegnet. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Fin post av Otth, her er det mer algebra for tiendeklasse (vet ikke hvilket årstrinn du er, men regner med at det er ungdomsskolen): http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse10/algebra.php Endret 9. november 2008 av -Teddy- Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Fin post av Otth, her er det mer algebra for tiendeklasse (vet ikke hvilket årstrinn du er, men regner med at det er ungdomsskolen):http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse10/algebra.php Ja, går i tiende, skal se på den Takker Otth, nå forsto jeg faktisk mye mere! Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Er det noen som har tips til nettsider med matteformler og regler i alle slag på nettet? Jeg lurer også på.. Hva er den beste måten for å bli bedre i matte på, jeg kan si selv jeg sliter litt på skolen i akkurat det faget. Og skal nå prøve å bygge meg opp igjen. Er det noen som har motivasjonstips, triks og tips for å bli bedre i mattematikk. Mitt største problem er å huske formlene. Men jeg kan si selv at jeg har ikke akkurat gjort verdens største innsats heller når det gjelder å pugge det, da. Gjelder det bare å jobbe og pugge men og prøve å forstå hva enn holder på med? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Matematikk kan virke som et godt egenstudiefag, men det beste er egentlig å jobbe i grupper. En ting er at man da har lett og rask tilgang til hjelp, men det viktigste er at man står til disposisjon for å hjelpe andre. Man lærer en sak ti ganger bedre når man faktisk må forklare det til andre fremfor bare å forstå det selv. Reglene trenger ikke pugges. Etter å ha gjort tilstrekkelig mange oppgaver skal du uten problemer særlig problemer enten kunne formlene i seg eller i det minste se at det er den aktuelle formelen som skal brukes (for deretter å slå opp). Mao. ikke jobb alene og gjør oppgaver. Endret 9. november 2008 av Otth Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Ps: Er det noen som vet hva man har bruk for algerbra bortsett fra viss man er en lærer? spurte faren min og læreren ingen viste det ^^ Jeg vil faktisk si at algebra er viktigere enn A-Jay gir uttrykk for. Det er det desidert viktigste emnet i matte, og det trengs i enormt mange studier. Ofte i studier som ikke krever så mye matte. Algebra er byggeblokkene til matte. F.eks. du har sikker hørt om PH. PH har en algebraiske definisjon, og den trengs for kalkulasjoner etter eksperimenter. PH= -log(mengden med H+) Det er masse algebra i fysikk, kjemi, biologi og økonomi, og jeg tror at halvparten av alle jobbene man kunne tenke deg vil bruke noe mattematikk i studiene. Derfor er det utrolig viktig å lære alle algebra. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Ps: Er det noen som vet hva man har bruk for algerbra bortsett fra viss man er en lærer? spurte faren min og læreren ingen viste det ^^ Jeg vil faktisk si at algebra er viktigere enn A-Jay gir uttrykk for. Det er det desidert viktigste emnet i matte, og det trengs i enormt mange studier. Ofte i studier som ikke krever så mye matte. Algebra er byggeblokkene til matte. F.eks. du har sikker hørt om PH. PH har en algebraiske definisjon, og den trengs for kalkulasjoner etter eksperimenter. PH= -log(mengden med H+) Det er masse algebra i fysikk, kjemi, biologi og økonomi, og jeg tror at halvparten av alle jobbene man kunne tenke deg vil bruke noe mattematikk i studiene. Derfor er det utrolig viktig å lære alle algebra. Ja, jeg hadde syntes det hadde vært veldig rart vis det var så viktig og lære det, men at til og med Læreren min ikke viste det. ^^ Lenke til kommentar
gnav Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Noen som vet om gode og lærerike bøker om matte? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Noen som vet om gode og lærerike bøker om matte? Matte fungerer ikke på den måten. Ditt sprøsmål burde heller være. Finnes det noen gode bøker om dette temaet ... . Endret 10. november 2008 av Camlon Lenke til kommentar
head_hunter Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Greier ikke denne oppgaven i matten, går i 10 klasse btw Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Du har at sqrt(a*b) kan skrivast som sqrt(a)*sqrt(b). Det vil seie at sqrt(32) kan skrivast som sqrt(4)*sqrt(8). Du kan då korte bort sqrt(8), og står att med sqrt(4)=2. No skal det seiast at eg ikkje har peiling på korleis de skal gjere slikt i 10. klasse, so om dette er rett metode veit eg ikkje. Redigert: Vedlegg. Endret 10. november 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
head_hunter Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Du har at sqrt(a*b) kan skrivast som sqrt(a)*sqrt(b). Det vil seie at sqrt(32) kan skrivast som sqrt(4)*sqrt(8). Du kan då korte bort sqrt(8), og står att med sqrt(4)=2. No skal det seiast at eg ikkje har peiling på korleis de skal gjere slikt i 10. klasse, so om dette er rett metode veit eg ikkje. Er sqrt = kvadrat rot? uansett fåstår ikke en dritt av det der Endret 10. november 2008 av head_hunter Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Sqrt = square root = kvadratrot ja. Vart det tydelegare om du ser på vedlegget eg la til? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Man kan også dele 32 med 8 og få 4; så ta kvadratroten av 4 og få 2. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Edit: too late Endret 10. november 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
head_hunter Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 En dl3= 1liter sant? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) En dl3= 1liter sant? 1 dm3 = 1 liter Endret 10. november 2008 av Otth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå