A-Jay Skrevet 8. november 2008 Rapporter Del Skrevet 8. november 2008 Hva mener du med utropstegnene ? Det kalles "fakultet". Definisjonen er som følger: Det vil si at for eksempel: 10! = 1 * 2 * 3 * 4 * 5 * 6 * 7 * 8 * 9 * 10 = 3628800 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. november 2008 Rapporter Del Skrevet 8. november 2008 Kan noen forklare meg hvordan jeg kan forkorte dette uttrykket? (3n+3)!n! / (3n)!(n+3)! Har ikke reglene for fakultet helt klart for meg. Fint om noen kunne hjulpet På forhånd takk. Skriv ut uttrykkene: (3n+3)!n! = (3n+3)(3n+2)(3n+1)(3n)!n! (3n)!(n+3)! = (3n)!(n+3)(n+2)(n+1)n! Da ser du at du ihvertfall kan forkorte (3n)! og n! ... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. november 2008 Rapporter Del Skrevet 8. november 2008 Kan noen forklare meg hvordan jeg kan forkorte dette uttrykket? (3n+3)!n! / (3n)!(n+3)! Har ikke reglene for fakultet helt klart for meg. Fint om noen kunne hjulpet På forhånd takk. Du kan vel skrive om det over brøkstreken som følger: (3n+3)!n! = 3n! * (3n+1)(3n+2)(3n+3) * n! = 3n! * (3n+1)(3n+2) * 3 * (n+1) * n! Her skiller man altså ut de siste multiplikasjonene til første leddet. Hvis du skriver ut det under brøkstreken tilsvarende, skal du kunne stryke ut alle ledd med fakultet og få en ligning uten fakultet til svar. Jeg lar det være opp til deg å fullføre oppgaven. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. november 2008 Rapporter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Skriv ut uttrykkene: (3n+3)!n! = (3n+3)(3n+2)(3n+1)(3n)!n! (3n)!(n+3)! = (3n)!(n+3)(n+2)(n+1)n! Da ser du at du ihvertfall kan forkorte (3n)! og n! ... Man kan forenkle det videre ved å skrive (3n+3)=3(n+1). Endret 8. november 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 8. november 2008 Rapporter Del Skrevet 8. november 2008 Hvorfor er (3n+3)! = (3n+3)(3n+2)(3n+1)(3n)? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. november 2008 Rapporter Del Skrevet 8. november 2008 Det er da ikke det? Eller glemte du utropstegnet på den siste parentesen der? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. november 2008 Rapporter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hvorfor er (3n+3)! = (3n+3)(3n+2)(3n+1)(3n)? Hvis du legger på utropstegn blir det riktig: (3n+3)! = (3n+3)(3n+2)(3n+1) * (3n)! Hvis du ennå ikke skjønner det, så kan vi ta et mer konkret eksempel: 5! = 1 * 2 * 3 * 4 * 5 = (1 * 2 * 3) * 4 * 5 = 3! * 4 * 5 På samme måte kan vi si at: (3n+3)! = 1 * 2 * ... * (3n-1) * (3n) * (3n+1) * (3n+2) * (3n+3) = (1 * 2 * ... * (3n-1) * (3n)) * (3n+1) * (3n+2) * (3n+3) = (3n!) * (3n+1) * (3n+2) * (3n+3) Endret 8. november 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. november 2008 Rapporter Del Skrevet 8. november 2008 Tror det var reglene knyttet til fakultetet av en parantes han refererte til. Og hvis det ikke var det så lurer i alle fall jeg litt på det. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Sliter litt med en oppgave her: 5*2^x=4*3^x Selve utregningen er jo rimelig rett frem forsåvidt: lg(5*2^x)=lg(4*3^x lg5+x*lg2=lg4+x*lg3 ((x*lg2)-(x*lg3)=lg4-lg5) / (lg2-lg3) x-x = (lg4-lg5) / (lg2-lg3) = 0,55 Svaret mitt er jo rett i forhold til fasiten, men burde jeg ikke fått x på venstre side ... og ikke x-x? Endret 9. november 2008 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
aspic Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 Faktorisere, setje x utanfor parantes og dele med parantesen på begge sider Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 Svaret mitt er jo rett i forhold til fasiten, men burde jeg ikke fått x på venstre side ... og ikke x-x? Det må ringe ei gedigen bjelle når du får at x - x, som er 0, skal være lik noe annet enn 0... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Svaret mitt er jo rett i forhold til fasiten, men burde jeg ikke fått x på venstre side ... og ikke x-x? Det må ringe ei gedigen bjelle når du får at x - x, som er 0, skal være lik noe annet enn 0... Ja, det var på grunn av den gedigne bjellen jeg spurte her. Jeg vet jo at jeg egentlig skulle få X, men lurte på hvorfor jeg ikke fikk det. Hvor X-en tok veien liksom. Takker for svar. Endret 9. november 2008 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 Du har jo at: (x*lg2)-(x*lg3) = x*(lg2 - lg3) Og deler du dette på (lg2-lg3) får du x alene. Men du klarte altså å lage x-x ut av dette. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 Du har jo at:(x*lg2)-(x*lg3) = x*(lg2 - lg3) Og deler du dette på (lg2-lg3) får du x alene. Men du klarte altså å lage x-x ut av dette. Den regelen kjente jeg ikke til ... tok det slik i hodet bare jeg. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Dette er feil, du må først sette x for seg før du kan stryke ut felles ledd. (lg2-lg3) er ett ledd, du må da stryke det ut mot en annen (lg2-lg3) samlet, ikke mot lg2 og lg3 hver for seg (slik du i praksis gjør der). Endret 9. november 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Gikk litt fort i svingene der gitt. Takker for svar. Hvordan kan jeg løse en ligning som dette? lgx^3+2lgx-10 ? Er dette rett? 3lgx+2lgx=10 5lgx=10 lgx=2 x=100 Endret 9. november 2008 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
aspic Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 Er rett det der, med unntak av at du har skrevet opp stykke feil i utgangspunktet. Du treng nemleg eit "=" teikn, for vise at det er ei likning. Men det stod nok = 0 der? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 Ja, sett prøve: lg(100^3) + 2 * lg(100) = lg(10^6) + 2 * lg(100) = 6 + 2 * 2 = 10. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 Jeg har heldags prøve i morra. Å jeg har helt glemt hvordan jeg regner ut algebra, læreren fikk ikke tid til og hjelpe... Den forrige prøva sa læreren at jeg måtte trene på Deling, brøk og algebra. Trenger ikke hjelp til deling var bare en komma feil i prøve på det ene stykket... Så skader ikke om noen kan hjelpe meg her på brøk og algebra. Om noen har noen regler som jeg kan skrive ned, eller om noen kan prøve og lære meg noe av det hehe. Eller begge tinga. Ps: Er det noen som vet hva man har bruk for algerbra bortsett fra viss man er en lærer? spurte faren min og læreren ingen viste det ^^ Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. november 2008 Rapporter Del Skrevet 9. november 2008 Siste spørsmål: Algebra er veldig viktig hvis du skal på et studie med mye matematikk, for eksempel ingeniør, økonom og lignende. Pluss at algebra trener opp evnen til å tenke logisk og analytisk, så hvis man trener mye på algebra blir man rett og slett et smartere menneske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå