Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
R tror jeg står for Resistance; altså motstand. Det har ingenting med volum av en sylinder å gjøre :)

 

Nå brukes vel symboler og bokstaver om igjen i forskjellige sammenhenger da. I matematikken brukes v ofte i f.eks. derivasjonsformler, mens det i fysikken står for fart. Jeg har også sett oppgaver som f.eks. tar for seg to sirkler der den enes radius kalles r og den andre radiusen kalles R. Man tolker symbolet ut i fra den sammenhengen det står i. Her var det åpenbart ikke elektronikk eller fysikk det var snakk om. Jeg forsto i alle fall at det var radius han snakket om her.

Lenke til kommentar
Neinei, det må da finnes en måte for å finne diameteren når jeg har høyden? :p

Hvis du kun har høyden skal det litt til å finne diameteren ;)

 

Edit: ser det ikke var du som postet spørsmålet, så spørs om det ikke var ironi, som nok en gang viser seg å fungere dårlig på nettet :p

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Har en oppgave her:

 

En kule triller på et skråplan med startfarten 5m/s oppover. Akselrasjonen har absoluttverdien 2m/s^2. Tegn figur og velg positiv retning oppover skråplanet.

 

a) Hva er farten etter 1sek?

 

Jeg får som svar 7m/s, men ifølge fasiten så er svaret 3m/s?

 

Hvorfor?

 

Hvordan vet vi når akselrasjonen er positiv eller negativ?

Lenke til kommentar

Er det ikke innlysende at svaret ditt er feil? Forventer du at farten skal øke når ballen triller oppover et skråplan?

 

Oppgaven sier at akselerasjonen har absoluttverdi (fortegnsløs tallverdi) 2m/s^2. Siden de har valgt positiv retning oppover og akselerasjonen virker nedover, må den være negativ. Altså er a = -2m/s^2. Det gir en fart på 3 m/s.

Lenke til kommentar

Akkurat r for radius er vel ganske vanlig, men samtidig kan jo f.eks. r og R inngå som to forskjellige radier på samme figur (indre og ytre radius i et sylinderskall, for eksempel), på samme måte som at m og M kan være to forskjellige masser eller q og Q to forskjellige ladninger. Men i prinsippet kan man kalle dem hva man vil.

 

Hvis jeg vil beregne volumet av en pizza, kan jeg kalle høyden a og radien z, og får da volumet V = pi·z·z·a.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...